tirsdag 4. august 2015

Det reisende båtfolket på Vestlandet.



Jeg har noen barndomsminner om dette båtfolket.


Vi kjenner godt til tatrene som dro langs landeveien om somrene, og hadde sitt eget språk, en form for romani. Men det reisende båtfolket på Sørlandet og Vestlandet er mindre kjent, de hadde også sitt eget språk beslektet med tatrenes språk.  Vi møter dette reisende båtfolket på Sørlandet i filmen ”Fant” i regi av Tankred Ibsen.
Alfred Maurstad spilte hovedrollen.


Alfred Maurstad i filmen ”Fant

I Sunnhordland der jeg bodde ble dette båtfolket kalt Splint
Når disse splintene kom reisende ute på fjorden i båtene sine og dro til en vik i nærheten, da opplevde vi barna det som veldig spennende. Vi hørte kvinnene som skjente på barna ute på fjorden, og hundene som gjødde. De var glade i hunder, og hadde hunder med i hver båt.
Vi barna dro da til et utsiktspunkt der vi kunne observere alt de foretok seg.
Kvinnene som lagde gruer på stranda, satte jernstamper oppå, varmet vann og vasket klær. Mennene drev med blikkarbeid. Vi barna holdt oss på avstand, var ikke helt trygge på disse splintene.

Båtfolket holdt seg stort sett i ro om vinteren, men reiste om sommeren.
Barna måtte gå på skole, men familien dro ofte avgårde en måned før skolen sluttet og kom igjen en måned etter skolen hadde begynt. Når barna ble eldre forlangte myndighetene at  reiseperioden om sommeren ble kortet inn, slik at de fikk med seg mer av skoleåret.
Det er ikke få stuer, hytter, løer og andre uthus og havner langs kysten som har tjent som vinterkvarter for disse reisende båt-familiene.

Det var særlig to familier, og barna deres som dro rundt på sør Vestlandet, mellom Stavanger og Sognefjorden. Det var Aleksander (kalt Sander) kona Gunvor, og barna deres.

Aleksander Pettersen (Sander) Bildet er tatt i 1960

Og det var Bertin som var gift med Gunnhild, og barna deres. Begge familiene hadde mange barn. I min barndom var disse barna voksne og de fleste gift, og hadde sine egne barn. Egentlig var de samboere, Sander fortalte ved en anledning at Gunvor og han var gift, men de andre lever i kamerat ekteskap. Jeg husker svært godt Gunnhild, som røykte pipe, og sønnen hennes Laurits som hadde slått lag med Lovise, og den andre sønnen Gunnar som var sammen med Rut.
De snakket en form for klagende Stavangerdialekt, som kunne være svært deprimerende å høre på, men av og til snakket de et språk seg i mellom som vi ikke forstod.

Jeg har ikke helt klarhet i hvor disse to familiene bodde om vinteren.
Ved Storavatnet i Fitjar i en vik som heter Breiavikjo stod det et gammelt skrøpelig hus som i dag er revet.
Jeg husker at Gunnhild skrøt en gang av dette huset. Hun hadde bodd der en vinter.

I Nedstrand var det et hus i mellomkrigstiden som ble brukt av reisende båtfolk om vinteren, huset ble kalt ”Villaen” Det var i slike boliger dette båtfolket overvintret.

Villaen Foto: Karmsund folkemuseum

Jeg vet også at noen overvintret i båtene ute på Bømlo.
Jeg hørte en historie om en kvinne som fødte i båten om vinteren. Det var kaldt, og hun ble dårlig. En fastboende kone  på Bømlo forbarmet seg over henne, og fikk henne plassert i huset sitt.  Men mannen hennes kom hver dag og ville ha henne tilbake i båten, men fikk avslag. Det å ta seg av unger og barn, var nok ikke så enkelt for disse mennene.

Båtfolket hadde faste plasser de kom til om somrene. I nærheten av der jeg bodde, kom de til en liten ubebodd vik med noen naust og en forfallen notbu, men taket var tett.
I denne notbua overnattet ungdommene, da det var trangt i båtene, og her bodde de i noen dager til noen uker før de dro til neste plass.
Det var ikke tilfeldig hvor de la seg til med båtene. Det var flere viktige funksjoner som skulle oppfylles for å finne et bra sted å ligge. Aller viktigst var det å finne en lun havn. Det måtte gjerne være usjenert og et lite stykke fra folk, slik at de fikk være i fred og ha et privatliv. Ungene satte pris på fine badeplasser og steder der de kunne leke i fjæra. Det skulle være drikkevann i nærheten, og gjerne en elv eller bekk, som var stor nok til å skylle klesvasken i.

Det hadde faste reiseruter og faste samlingssteder  mellom Stavanger – Haugesund – Bergen – Sogn.
Fra Sandnes til Jørpeland i Ryfylke, Gismarvik i Tysvær. Grovavågen på Stord, Moster, Øklandsvågen og Rubbestadneset på Bømlo, Storavikjo, Hellandssjøen og Vestbøstadsjøen på Fitjar.  De hadde faste plasser i Austevoll, Os, Sotra, Fana og heilt nord til Nordfjord.
I Haugesund la båtene til ved en strand på Hasseløy, som på folkemunne ble kalt ”Fantastrandå”


Gismarvik i Tysvær var et svært brukt samlingssted for mange reisende båtfamilier.
Her kunne de handle i butikken, kjøpe diesel og høre nytt.



Øklandsvågen vest på Bømlo var og et fast samlingssted for mange reisende båtfamilier.



Vestbøstadsjøen på Fitjar var en usjenert plass ikke så langt fra folk, der båtfolket var innom på vei nordover og på vei sørover. Her stod det en notbu som ble brukt til overnatting, den er borte nå.

De reisende båtfolket var en form for håndverkere og handelsfolk. De kunne ha ulike yrker, men de reisende var mest kjent for sitt arbeid i metall, de var  kobberslagere, blikkenslagere, knivsmeder.



De reisende var dyktige håndverkere. Denne bordskåneren er et eksempel på trådarbeid som de reisende utførte. Foto: Karmsund folkemuseum

Jeg husker at mennene var svært flinke med lodding og blikkarbeid. De hadde blåselamper som de varmet loddeboltene med. De laget blikkspann, auser og visper.


 Jeg husker disse vispene laget av aluminiums tråd.


En spesialitet var melkesiler som de solgte til bøndene.
Takrenner av blikk var de også gode på, og på 1950 tallet ble det mange blikkrenner laget av det reisende båtfolket.

Kvinnene gikk rundt i husene og solgte de mennene hadde laget. De solgte også knapper og hårnåler og lignende.
Jeg husker særlig Gunnhild når hun  kom på sine salgsturer rundt i husene, det var en stor opplevelse for oss barna. Hun røykte pipe, og når hun ble servert kaffe i husene hun kom til, samlet hun sammen alle kaffekoppene tilslutt. Hun slo da skvettene og gruten opp i sin egen kaffekopp og drakk dette.
Hun hadde også en egen evne til å tigge på sin klagende dialekt: Har du en liten fleskebit til meg, ikke større enn at jeg kan få den inn på øye, og hun fikk fleskebiten. Den ble nok større en det hun bad om.
Jeg husker også en episode med svigerdatteren hennes Lovise.
Hun hadde vært på handletur, og på veien tilbake stoppet hun ved huset vårt.
Gutten som var med henne hadde gjort i buksa, og slo seg helt vrang, han ville ikke gå et skritt lenger. Jeg stod på god avstand og så opptrinnet,  plutselig ropte hun til meg: Gå og hent mannen min. Hun ropte med en svært bydende stemme, og jeg turte ikke la være.
Jeg var ikke høy i hatten da jeg vandret bortover til viken der splintene holdt til, men plutselig kom mannen hennes, Laurits, han hadde nok hørt ropene fra kona.

Rut og Gunnar feirer jul i båten, uklart hvor julefeiringen fant sted, men det var på 1950 tallet.

Båtfolket hadde haglegevær og drev jakt på sjøfugl.
Jeg husker en episode da sønn til Gunnhild, Gunnar hadde skutt en Hubro.
Hubroen ble liggende der i vika,  og vi guttene  tok hubroen med oss i et ubevoktet øyeblikk, og gikk til lensmannen med den for å få skuddpremie.
Lensmannen fortalte oss at hubroen var fredet, og ville vite hvem som hadde skutt fuglen. Vi fortalte at det var en av splintene, og lensmannen sa han ville dra dit med motorbåt ganske snart.  Vi gikk landeveien for å se hva som ville skje.  Vi fikk øye på motorbåten ute på fjorden da vi kom fram.  Gunnar sprang opp til oss der vi satt, han ropte er det lensmannen som kommer der.
Ja det er lensmannen, sa vi.
Han utstøtte et rop og la på sprang.
De hadde ikke stor tillit til myndigheter og politi. De kjente seg rettsløse, de ble stadig beskyldt for å stjele ting, og hadde ofte besøk av lensmannen.

 Laurits.

Jakt på sjøfugl var en viktig inntektskilde og matauk.
Foto: Karmsund folkemuseum

Jeg må også fortelle en historie om en gammel ungkar som ble forelsket i en av disse jentene. Hun loppet han for mange tusen kroner, og fortalte at han kunne gå til trygdekontoret i kommunen og hente barnetrygda hennes, han troppet opp der men ble avist. Men kjærlighet gjør blind og han ville slå lag og reise sammen med splintene. Men verken jenta eller resten av gjengen ville ha han med seg. De skyldte på at han ikke kunne snakke språket deres.
Mange av disse jentene var vakre, og noen ble gift med fastboende på Østlandet og  andre steder. Jeg husker en av jentene som var gift med en bonde på Østlandet.
En  sommer tok hun barna med og reiste sammen med familiene sin, hun fikk da oppleve de stedene hun hadde besøkt som barn og ungdom. Det var nok et fritt liv dette båtfolket opplevde langs kysten om sommeren, og det var nok ikke enkelt for disse og leve som fastboende.

Disse båtfolkene kjente folket i bygdene.
De kjente hva folk stod for.
De hadde en sterk evne til å bli religiøse når de traff på kristne mennesker,
og damene som gikk rundt og solgte og tigget, særlig Gunnhild  - hvis hun fikk noe, kunne hun øse velsignelser ned over vedkommende.

Båtfolket kunne bibelvers. Sander kunne mange, og siterte disse når han møtte kristne personer. En dag det blåste sterkt, siterte han Joh 3,8:
Vinden blåser dit den vil og du hører den suser, men du vet ikke hvor den kommer fra, og hvor den farer hen.
Han kunne også velsigne kristne bønder som hadde gitt han noe: Herren som gir vokster skal rikelig velsigne deg, og gjøre din grøde stor.
Jeg husker også Laurits i en samtale med en kristen mann,  han sier; du leser vel i Bibelen du? Det gjør jeg også, jeg holder meg til Det nye testamentet, det er noen som holder seg til Det gamle testamentet, men jeg holder meg til det nye.
Det var viktig å ha den rette teologien og den rette bekjennelsen i møte med kristne personer.

Dette bildet er tatt i 1966. Bildet viser Sander på sine gamle dager som feirer jul i båten i nærheten av Koløy i Fitjar kommune. Mannen til høgre med hunden på fanget, er Arnt Helland, som hadde en eller annen funksjon for sosialkontoret i kommunen. Sander trengte en del hjelp på den tiden. Han reiste sammen med yngste sønnen som hadde psykiske problemer. Når Sander ville dra videre, ville yngste sønnen slett ikke dra, og Sander ble liggende fast der i viken.

Kona til Sander, Gunvor slet også med psykiske plager, og den eldste sønnen hennes fortalte at hun bad mye til Gud for barna sine.
På 90 tallet var det en mann fra Rubbestadneset som gikk ned til et øde sted der båtfolket tidligere hadde pleid å legge til. Han hørte da salmesang, og traff denne sønnen til Gunvor og Sander. Denne sønnen hadde da tatt en biltur langs vestlandskysten, for å besøke de plassene han hadde opplevd som barn. Han fortalte da at han var blitt en kristen, og at flere av hans søsken også var kristne.

Det har vært en stor vekkelse de senere år blant tatrene. En av de markante personene blant tatrene er Ludvig Karlsen, som startet  Evangeliesenteret, et arbeid blant alkoholikere og narkomane.

Tatre og det båtreisende folket hadde mange barn, som vokste opp i båt, og på landeveien. Men dette ville myndighetene gjøre slutt på.

En privat misjonsorganisasjon først kalt Omstreifermisjonen ble opprettet i 1897, men i 1935 fikk den navnet ”Norsk misjon blant hjemløse” Denne organisasjonen fikk altså ansvaret for gjennomføringen av myndighetenes politikk overfor en hel minoritet.
Det er kanskje forståelig at man før krigen ønsket å få bosatt tatre og båtfolk, men denne politikken fortsatte i flere tiår etter krigen. Norsk misjon blant hjemløse ble avviklet i 1998.
Fra 1945 og utover var det Arbeiderpartiet som styrte landet, og fra 1965 vekslet det med borgerlige og Arbeiderparti regjeringer, og Norsk misjon blant hjemløse utførte myndighetenes politikk.

 Svaneviken  Nordmøre, en misjonsdrevet arbeidsanstalt for tatere.



Svaneviken var den største anstalten i regi av «Norsk misjon blant hjemløse». Institusjonen hadde som mål å få taterne til å bli fastboende. Men oppholdene der kom også ofte i stand under tvang, for eksempel ble taterforeldre truet med at de ville miste omsorgen for barna dersom de nektet å flytte dit.
Enkelte beboere har karakterisert Svaneviken som en fangeleir. Posten til de som bodde der ble åpnet og lest. Personalet inspiserte all kroppsvask for å se at den ble riktig utført. Både på voksne og barn.
Myndighetenes uttalte mål var å ødelegge taternes kultur, språk og levesett. Romanifolket skulle assimileres inn i et norsk leve- og bosettingsmønster. Og det lydige redskapet som ble brukt, var «Norsk misjon blant hjemløse».

Tatrene skulle lære å arbeide. Potetopptak på Svanviken

Fremgangsmåten var ofte svært brutal. Spesielt når det gjaldt barn og familieliv.
Opp til 1500 barn ble tatt fra sine taterforeldre i løpet av tiden «Norsk misjon blant hjemløse» eksisterte. Det utgjør nesten en tredjedel av alle barn født i tater- eller romfamilier.
Inngrepet mot familiene ble begrunnet med at foreldrenes livsførsel med reising fra sted til sted, ville være skadelig for barna. Hvis man fjernet båndene mellom barn og foreldre, håpet man å forhindre at ungene fulgte samme livsstil.
Ungene ble plassert i barnehjem eller i fosterfamilier. Ofte ble de fortalt at foreldrene ikke var glad i dem eller at de rett og slett var døde. Historiene om slike barnehjemsbarn som har opplevd overgrep eller grov omsorgssvikt er tallrike.
En av de hardeste plassene for barn å komme til var Askviknes barnehjem på Os. Bestyrerinnen var ganske hard mot barna, og det var en seksuell overgriper i miljøet

Myndigheter og misjon grep også direkte inn for å hindre at barn av taterforeldre i det hele tatt ble født. Det ble jobbet aktivt for å sterilisere så mange taterkvinner som mulig. Steriliseringene skjedde på statlige sykehus. Men «Norsk misjon blant hjemløse» støttet steriliseringspolitikken. 14 av de 35 kvinnene som oppholdt seg på Svanviken over en 20-årsperiode mellom 1950 og 1970 ble sterilisert.
Flere av steriliseringene oppfylte ikke det som var den daværende lovens formelle krav til sterilisering. Det ble ofte brukt ulike former for tvang og press.

Norske myndigheter har i dag erkjent overgrepene mot tatrene.
I 2003 ble det det satt ned en arbeidsgruppe som skulle komme opp med et forslag til erstatning til tvangssteriliserte romanifolk/tatere

En ny arbeidsgruppe ble nedsatt av regjeringen i 2011 ledet av Knut Vollebæk,
De overleverte utvalgets sluttrapport 1. juni 2015
Utvalgets hovedoppgave er å undersøke og beskrive utviklingen av norske myndigheters, institusjoners, organisasjoners og andre virksomheters politikk og tiltak overfor taterne/romanifolket frem til i dag.

Barn av reisende båtfolk utenfor Jacob Walnums barnehjem, Kopervik på Karmøy, 1922.  
Disse barna var tatt fra sine foreldre Foto: Riksarkivet.

Tidligere skolesjef i Bømlo Kristian Bredesen og broren hans ble tatt fra foreldrene som var reisende båtfolk på Sørlandet. Han har skrevet flere bøker: Tatersønn, Taterblod og Taterbiskopen.

Åge Aleksandersen var også av taterslekt, og det gikk lang tid før han våget å stå fram med sin slektshistorie. Men det er mange musikalske personer i slekten, blant annet Carl Jularbo.

Noen kilder:
De båtreisende på Vestlandet

Tatrene en nasjonal minoritet

Fortellinger fra kyst Norge -Det båtreisende