Jeg oppdaget her en
dag et 15 år gammelt dokument, som jeg hadde skrevet etter en diskusjon
med en arbeidskollega om moral.
Diskusjonen utspant
seg på jobben under lunsjpausen. Jeg husker ikke helt hva som var opprinnelsen til diskusjonen, men det endte i en moraldebatt, der min mot-debattant hevdet at rett og galt varierer med tiden, at all moral er relativ.
Jeg var sterkt
uenig med ham.
Denne kollegaen var
en oppegående kar, humanetiker, vell bevandret i filosofien, og jeg fikk problemer med argumentasjonen.
Som kristne tenker
vi moral ut fra Bibelens bud. Jeg argumenterte ut fra (Rom 2:14-15), der Paulus
skriver at folk som ikke kjenner til Bibelen, er likevel i stand til å erkjenne
budene, og at dette kommer til uttrykk gjennom samvittigheten.
Når man ikke har det
samme utgangspunkt og basis for diskusjonen blir det ofte slik at en snakker
forbi hverandre.
Men tankene jobbet
sterkt med dette temaet i tiden etterpå.
Jeg brukte all
fritid i noen uker til å sette meg inn i de mer kjente filosofenes tanker om
moralen, og gav han deretter dette skrivet som et motsvar:
_______________________________
Jeg viser til
diskusjonen ved lunch bordet, der du hevdet at all moral er relativ.
I dette skrivet gjør
jeg et forsøk på å imøtegå ditt syn, ved å ta utgangspunkt i moralfilosofien.
Jeg vil starte med Antikken
Går vi tilbake til
det gamle Hellas ca 400 år f.K så er dette en av de virkelig interessante
periodene når det gjelder moralfilosofisk diskusjon.
På denne tiden var
Aten en kolonimakt, med store kolonier i Egeerhavet, langs kysten av Lilleasia,
Sør-Italia, Sicilia. Lærde grekere som var kjente med kulturene ute i de greske
koloniene, startet da en diskusjon om moralen. Disse lærde som kaltes sofister
mente at moralen var noe menneskeskapt, kulturbestemt, at moralen springer ut
av de forhold menneskene lever under, og at det dermed ikke fantes noen
absolutt allmenngyldig lov for rett og galt som menneskenes handlinger kunne
dømmes etter. De viste da gjerne til begreper som bluferdighet, hvordan den
kunne variere i de forskjellige kulturene.
Samtidig med disse
levde det en mann i Aten som hette Sokrates, han kom til den motsatte
konklusjon. Han hevdet at det finnes en allmenngyldig sannhet som gjelder alle,
og til alle tider. En lovmessighet når det gjelder rett og galt som menneskene
ikke kan tolke på sin egen måte etter eget forgodtbefinnende. Sokrates mente at
menneskene er i stand til å erkjenne denne moralske lovmessighet, og han mente
videre at menneskene dermed også er i stand
til å følge den?
Sokrates underbygde
dette synet sitt på flere måter, blant annet ved hjelp av begrep som ærlighet,
rettferdighet, pliktfølelse o.l., begrep som finnes i ulike kulturer, og han
mente i disse begrepene å se en lov i menneskenaturen på det moralske området.
Etter Sokrates kom
det mange filosofer som bygde videre på hans tanker, Platon, Aristoteles,
Stoikerne osv.
Hovedtanken hos
Platon var at alt i denne verden er
ufullkomment, vi selv og de tingene som omgir oss, men vi har ideen om det
fullkomne, og det må bety at det fullkomne er en realitet. At det fantes en
fullkommen verden som denne verden var en skygge av. Denne ideen om det
fullkomne var noe medfødt, og utilgjengelig for sansene våre, bare tilgjengelig
for fornuften.
Aristoteles var elev av Platon, og kanskje den mest
kunnskapsrike av samtlige av filosofene i det gamle Hellas. Han var uenig med
Platon i mangt. Ifølge Aristoteles hadde mennesket ingen medfødte ideer. Det
finnes ingenting i vår bevissthet som ikke har kommet til oss gjennom sansene.
Han mente at våre sanseinntrykk gir oss pålitelig kunnskap om tingene, og at vi
ved tankearbeid og fornuft kan avsløre tingenes egentlige natur.
Aristoteles fikk en
renessanse i europeisk åndsliv på 12-1300 tallet, denne renessansen kom via
araberne i Spania. og den katolske kirkelæreren Thomas av Aquino.
Når det så gjelder Stoikerne,
så fikk de etter hvert stor utbredelse i antikken. En av filosofene innen denne
retningen var den romerske keiseren Markus
Aurelius.
Hovedtanken hos
Stoikerne var at naturen og tilværelsen fulgte evige uforanderlige lover,
preget av hensiktsmessighet, orden og skjønnhet. Og at menneskenaturen også var
endel av naturens lovmessighet, og måtte være i harmoni med denne. Alt som
skjedde fulgte en lovmessighet som menneskene ikke kunne gjøre noe med, bare
innrette seg etter (stoisk ro).
Det som kanskje er
mest interessant med Stoikerne er at denne overbevisning om
evige uforanderlige
lover, også førte med seg tanken om uforanderlige og allmenngyldige
rettsprinsipp for menneskene, den såkalte naturretten.
Rettsprinsipp som
gjelder ethvert menneske uansett stand.
Disse tankene om en
naturrett ble tatt opp og arbeidet videre med av Thomas av Aquino, og av senere
filosofer som Spinoza. Og disse tankene
fikk sitt gjennomslag under den franske revolusjonen, og den er grunnvollen
under menneskerettskonvensjonene i dag.
Mange av tankene i
antikken ble derfor viktige for den filosofidebatt vi fikk i Europa i
middelalderen og utover i nyere tid.
Jeg vil også ta med
Epikur og hans moralfilosofi som også hadde stor utbredelse i antikken. Han
var opptatt av at mennesket skulle ha sjelero, og fred i sinnet, befrielse fra
ulyst og lidelse. Men for at det kunne skje måtte menneskene befris fra all
overtro og frykt for høyere makter. Dette moralsynet utviklet seg etter hvert
slik at det ble nytelsen og det lystbetonte som gav tilværelsen mening.
Det som opplevdes
fint og lystbetont kunne umulig være galt.
Middelalderen
Som vi før har
nevnt så ser vi at tankene fra antikken fulgte med inn i denne tidsepoken,
særlig da gjennom menn som Thomas av Aquino. (1200)
På 1600-tallet stod
det fram flere markante filosofer, deriblant Deskartes i Frankrike, og Spinoza
i Holland
Med Deskartes
begynte rasjonalismens tid i Europa. Hans metode for å finne løsninger var å
uttrykke systematisk tvilen. Men hos
Deskartes finner vi også noe
av den samme
tenkemåte som hos Platon. Et kjent sitat av Deskartes er: "Jeg tenker, altså er jeg". Det han kan erkjenne som et tenkende vesen,
det eksisterer.
Jo mer innlysende
noe er for tanken, jo sikrere er dets eksistens. Slik eksisterer altså begrep
som rettferdighet, fullkommenhet, Gud, mener Deskartes.
Spinoza bygger sin filosofi for endel på Deskartes
sine tanker. Men han kommer fram til en form for panteistisk forståelse av Gud og naturen som minner mye om
Stoikernes tankegang. "Gud ytrer
seg gjennom naturlovene, og bare gjennom dem", sier han. (Einstein hellet også mot en slik oppfatning)
Spinoza var også
svært opptatt av menneskets frie vilje. Går vi tilbake til antikken,
så var Sokrates
lite opptatt av dette. Han mente at hvis et menneske hadde kunnskap om det
rette, så kunne det også handle rett. Stoikerne mente derimot at det var ikke
nok å ha kunnskap for å handle rett, menneskets vilje var her det vanskelige punkt.
Aristoteles prøvde
å definere problemet. Etter han kom mange
andre som f.eks.
Spinoza, som særlig
var opptatt av hvor fritt mennesket egentlig er ?
På 1700 tallet stod
det fram to nye filosofer som har fått mye å si for ettertiden.
Det var David Hume
i England og Emanuel Kant i Tyskland.
Hume avviste alt overnaturlig, idet han mente det
kom i strid med naturens lover og orden.
Gud var bare en
fornuftig tanke.
Når det galdt moralen mente Hume at det egentlig ikke
fantes allmenngyldige normer for hvordan et menneske bør oppføre seg, men
moralen har sitt utspring i følelseslivet vårt. Når det gjelder budet "Du
skal ikke slå i hjel" så argumenterer han blant annet slik: Når vi står
overfor et dødt menneske, blir vi ofte grepet av uro og frykt for døden. Det er
selve oppholdelsesdriften i mennesket som skaper disse følelsene som igjen er
den egentlige basis for budet. Og siden følelseslivet for
en stor del ytrer seg likt hos de fleste mennesker, så vil også de moralske
normene bli like, eller universelle.
Humes tanker har
hatt stor innflytelse i nyere tid. Dette skyldes at tankene hans passer godt
inn i en ateistisk/ marxistisk tankegang, og i en evolusjonistisk tankegang.
Jeg vil i den sammenheng ta med en av de store talsmenn for evolusjonslæren i
det forrige århundre Herbert Spenser. Han mente at moralen kunne utledes av det
biologiske liv, at den var endel av evolusjonen og ville nå et stadig høyere
nivå.
Emanuel Kant var påvirket av Humes tanker, men kom på
viktige områder fram til helt andre standpunkt.
Kants filosofi er
tungt tilgjengelig. Han satte et skarpt skille mellom sanseverden og
virkelighet.
På Kants tid var det to filosofiske retninger
som stod mot hverandre, Rasjonalismen representert særlig ved Deskartes tanker
om at mennesket hadde medfødte forestillinger/ fornuft, og empirismen
representert ved bl.a. Hume som
mente på samme måte
som Aristoteles, at det finnes ingenting i vår bevissthet som ikke først har
kommet til oss gjennom sansene våre.
Kant kom fram til
en forståelse her, som avsluttet denne debatten.
Han er enig med
Hume i at mennesket ikke har noen medfødte forestillinger, eller
fornuft. Men derimot er vår hjerne og vårt tenke apparat
skapt på en bestemt måte.
Det er noe i vår
bevissthet som ordner og strukturerer våre sanseinntrykk og vår erfaring på en
bestemt måte, og farger dermed vår forståelse av virkeligheten. Vi tenker i rom
og tid, og i årsak og virkning. Årsaksloven er egentlig ikke noe utenfor oss,
det er endel av vår bevissthet, den ligger i oss, i vår natur sier Kant.
I boka "Sofies verden" bruker Jostein Gaarder et illustrerende
eksempel på dette,
han sier:
"Tenk deg at en katt ligger på et gulv. Tenk deg så at det trilles en ball
inn i rommet. Hva vil katten gjøre da
? Katten vil løpe etter ballen. (Om den
ikke løper etter ballen,
så vil blikket følge ballen). Tenk deg nå at det isteden var du som satt i
rommet. Hvis du plutselig ser at det kommer en ball trillende, ville du da
begynne å løpe etter ballen ? En fotballspiller ville kanskje gjort det - men de aller fleste av oss ville nok snu seg mot stedet hvor ballen kom fra, hvem kastet ballen ? Du ville
se etter årsaken.
Denne måten å
reagere på kjennetegner menneskenaturen. Mennesket spør etter årsaken i alle
livets forhold.
På samme måte
tenker også mennesket i tid og rom. En tilværelse uten tid forstår vi ikke,
uten å kunne si at en slik tilværelse ikke eksisterer.
For å bruke et
annet eksempel, hvis vi fyller vann i et glass, vil vannet forme seg etter
glasset, slik er det også med sanseinntrykkene vi mottar, sier Kant, de blir
formet av vår natur.
På samme måte som
årsaks-loven ligger i vår natur og former alle sanseinntrykk,
sier Kant at det
også finnes en moralsk lov i menneskenaturen. Samvittigheten er ikke noe vi kan
tilegne oss, sier han, vi har den i egenskap av moralsk vesen.
Kant tok et oppgjør
med kirken sine Gudsbevis. Han påviser at det innenfor teologien ikke finnes
bevis i streng forstand. Likevel kommer Kant fram til et bevis for Guds
eksistens ved å betrakte moralen. Han sier at Gud blir ufrakommelig når man
betrakter moralen.
Kant så en
sammenheng mellom moralen og religionen "Religiøs tro oppstår i den
moralske
bevissthet"
Skyldfølelsen, den
onde samvittighet er drivkraften i all religion. Og selv om epikureiske filosofer og moderne
psykologer har forsøkt å fjerne skyldfølelsen, og troen på Gud, så vil det ikke
lykkes hvis vi her står overfor en lov i menneskenaturen.
En engelsk
professor ved Cambridge C.S Lewis
har skrevet noe om hvordan
denne moralloven
kommer til utrykk.
C.S Lewis var i
mange år opptatt av religionshistorie, han sier det slik:
"Alle har hørt
folk være uenige. Av og til er det morsomt å høre på, av og til lite hyggelig,
men hvordan det nå enn virker, tror jeg vi kan lære meget ved å lytte til det
de sier. Det kan være noe sånt som
"Hvordan ville du like at andre gjorde det samme mot deg" -
"Det er min plass, jeg tok den først" - "La ham være, han gjør
deg ikke noe vondt" - "Hvorfor skal du skubbe deg foran" -
"Gi meg et stykke av din appelsin, du fikk litt av min" - "Du
lovet å gjøre det". Slikt sier folk
hver dag, folk med utdanning, og folk uten, barn, så vel som voksne. Det som
interesserer meg ved disse bemerkningene, er at den som kommer med dem ikke
bare sier at
han ikke liker den
andres oppførsel. Han skyter seg inn under en slags standard atferd som han
venter at den andre skal vite om. - Og nesten alltid prøver den andre å få det
til at det han har gjort i virkeligheten er i samsvar med denne standard,
eller at det var en
spesiell unnskyldning for det han gjorde. Han later som om det i dette tilfelle
er en særlig grunn til at han skal ha plassen, eller at det var under helt
andre omstendigheter han fikk et stykke av appelsinen, eller at det har skjedd
noe som gir ham rett til ikke å holde løftet. Det ser virkelig ut som om begge parter har en felles
forestilling om en eller annen lov eller regel om ærlig spill, anstendig atferd,
moral eller hva man nå vil kalle det. Og
det er nettopp slik !
Hvis det ikke hadde
vært slik, kunne de selvsagt sloss som dyr, men de kunne ikke trette i den
menneskelige betydning av ordet. Tretting går ut på å bevise at den annen har
urett. Og det ville ikke være noen mening i slikt hvis ikke de to hadde en
eller annen slags overenskomst om hva som er
rett og galt.
Noen hevder at tanken om en naturlov om anstendig
atferd som alle kjenner ikke er holdbar fordi det har vært høyst forskjellige
moralsyn i forskjellige sivilisasjoner
og i forskjellige tidsaldere. Men
dette er ikke riktig. Det har nok vært forskjeller i moralsyn, men disse har
aldri utgjort noe som helst i retning av total ulikhet.
Hvis noen vil bry
seg med å sammenligne morallæren til oldtidens egyptere, babylonere, hinduer,
kinesere, grekere og romere, vil det som
slår han eller henne være den store likhet det er mellom disse innbyrdes og
mellom dem og vår egen.
- Tenk på et land
hvor folk ble beundret for å desertere i et slag, eller hvor et menneske ville
være stolt over å svikte de som hadde vært gode mot det. Du kan
like gjerne tenke
deg et land hvor to og to er fem.
- Mennesker over
hele verden har denne merkelige ideen om at det bør oppføre seg på en bestemt
måte, en ide de ikke kan skyve fra seg. Vi føler trykket av loven så
sterkt at vi ikke kan holde ut det
faktum at vi bryter den, og følgelig prøver vi å skyve ansvaret fra oss,"
sier C.S. Lewis.
De bibelske budene
Hvis vi stopper
litt for moralloven i Bibelen, så finner vi den konsentrert i de ti bud
(2. og 5.
Mosebok). Disse ti budene blir i Matt.
22 sammenfattet i to bud: " Du skal elske Herren din Gud av hele ditt
hjerte og hele din sjel og av all din forstand,
og du skal elske
din neste som deg selv." Dette
siste budet har i Matt.7 denne ordlyden: "Alt dere vil at andre skal
gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot dem"
I Romerbrevet 13
står det slik: "For budene: Du skal
ikke drive hor, Du skal ikke slå i hjel, Du skal ikke stjele, Du skal ikke
begjære, eller hvilket bud det kan være, det sammenfattes i dette: Du skal
elske din neste som deg selv. Den som har kjærlighet, gjør ikke noe ondt mot
sin neste. Derfor er kjærligheten oppfyllelsen av loven.
Når det så gjelder
alle de mennesker som ikke har kjennskap til Bibelen, så sier Paulus det slik i Romerbrevet 2,15 :
"Lovens krav står skrevet i deres hjerter, om det vitner også deres egen
samvittighet, når deres tanker enten anklager eller forsvarer dem."
Disse moralbudene
som vi finner i Bibelen, finner vi også uttrykt på forskjellige måter i andre
religioner og andre kulturer.
Vi finner dem i
buddhistiske skrifter, og hos den kinesiske vismannen Kon Fu Tse som levde for
4000 år siden.
Vi finner den
gyldne regel (Matt.7,12) hos den gamle greske filosofen Thales fra Milet samt
hos Sokrates / Platon.
Når vi finner disse
moralbudene igjen i forskjellige religioner og kulturer, i forskjellige
tidsepoker, så tyder jo det på at vi
her står overfor en moralsk lov som gjelder alle mennesker til alle tider.
En kjent svensk
prest fra det forrige århundre, Rosenius sa det slik: Budene slik vi finner dem i
Bibelen er noenlunde kjente for alle mennesker,
Evangeliet derimot er skjult for den menneskelige fornuft. Dette siste
sier Blase Pascal og Søren Kierkegaard noe om, men det blir en annen debatt.
Moralsynet i Norge i dag.
Ja, hva slags
moralsyn har folk flest i Norge i dag ?
Nå tror ikke jeg at
nordmenn er annerledes i dag en de generasjonene som har levd tidligere, eller
annerledes en kinesere, eller afrikanere for den saks skyld.
Jeg tror at
nordmenn fortsatt får vond samvittighet og føler skyld ved moralske brudd, og
kanskje er skyldfølelse og vond samvittighet mer utbredt en vi
er klar over.
Men allikevel er
moralsynet i Norge et annet i dag, en for et par generasjoner tilbake.
Bibelens bud er i hvert fall ikke særlig påaktet, og
at disse kan representere noe allmenngyldig på det moralske området, tror jeg
er fjernt for de fleste.
Tanken er vel
heller at moralen er noe som forandrer seg med
tiden, og at de gamle bibelske
budene ikke har aktualitet i vår moderne tid.
Dette gjelder
særlig det 6. bud, men også det 5. bud, jeg tenker her på abortdebatten.
Da psykologen
Berthold Grunfeld i en avisdebatt skulle klargjøre moralsynet sitt, svarte han
slik: "Moralen er et menneskeskapt produkt, den er et kulturprodukt.
Moralen springer ut
av menneskets erfaringsgrunnlag, ut av den konkrete livssituasjon. Følgelig vil moralens bud/forbud, variere med
tid sted og situasjon.
All moral er i sitt
vesen relativistisk."
Dette moralsynet er
helt identisk med det synet de sofistiske filosofene i det gamle Hellas hadde.
I et TV program ble legen Aud Blegen Svindeland spurt om hun så noe galt i at ungdom hadde førekteskapelig sex. Hun svarte slik: "Nei det behøver ikke å være galt, i mange tilfeller kan det jo oppleves fint."
Dette siste er et
typisk epikureisk moralsyn. Det som oppleves fint kan umulig være galt.
Selv om de fleste
mennesker i Norge ikke har noe bevist forhold til eget moralsyn,
så tror jeg de
fleste nordmenn har en slik sofistisk - epikureisk moraloppfattning.
Men det er ikke noe nytt og moderne med dette
moralsynet, det hører jo hjemme i antikken.
Og når jeg leser
litteratur fra denne tidsperioden så slår det meg ofte at moralsk sett så er
det ikke stor forskjell på de som levde den gangen og oss, selv om den
tekniske, og ellers kunnskapsmessige utvikling har vært stor.
Basis for moralen
I en artikkel i
bladet Humanetikk 5/86, prøver lektor
Roar Moksnes å finne en basis å bygge moralen på. Han lister der opp flere
forskjellige modeller som han forkaster i tur og orden.
Den første er
Autoritetsmoral dvs. en
moral som bygger på religiøse bud og forbud. Han peker der på at han ikke kan
vite om disse bud er moralsk gode dersom han ikke på forhand har en målestokk
inne i seg, for hva som er godt.
Videre tar han fram
Følelsesmoral. Den sier at
moralen bygger på følelser og holdninger som er blitt innpodet i en av det
samfunnet en tilfeldigvis er født inn i.
Den sier at all
etikk er relativ og subjektiv. Også innenfor ett og samme samfunn kan
holdningene være forskjellige, Per kan mene at en bestemt livsstil er
rosverdig, Kari at den er forkastelig. og da smak og behag ikke lar seg
diskutere, har de begge rett, hver for seg.
Han sier videre at
Marxistene tok denne relativismen opp i sine teorier. De herskende ideer og
verdier i enhver epoke var bare ideene og verdiene til den herskende
samfunnsklasse og kunne derfor ikke gjøre krav på noen universell gyldighet. Men dersom all moral er relativ, hva er da så
spesielt med ens egen, i dette tilfelle den kommunistiske moral ? Hvorfor burde en foretrekke denne og ikke
borgerskapets moral og verdinormer ?
Med et relativt og
subjektivt syn på moralen kan en strengt
tatt ikke fordømme og bekjempe noe som helst som moralsk forkastelig.
Dersom det finnes
samfunn som aksepterer f. eks barneprostitusjon, har en ikke noe moralsk
grunnlag for å gå inn for å avskaffe det.
Videre tar han for
seg Forstandsmoral, der rasjonal tenkning og vitenskapelig erkjennelse
skal fortelle oss hva som er godt og rett og motivere oss til handling.
Han viser her til
filosofen David Hume som i sin tid påviste at fornuften overhode ikke kan
motivere oss og derved styre våre handlinger og være moralens grunnlag.
Jeg vil i den
sammenheng nevne en bok "Slavestaten"
som ble skrevet av Hitlers rustningsminister Albert Speer. Der forteller
han nettopp om hvordan rasjonal tenkning og fornuft førte ham inn i tjeneste
for det nazistiske skrekkvelde.
Den siste modellen han
til slutt faller ned på er noe han kaller Intuisjonsmoral
Han tar her
utgangspunkt i noe han kaller intuitivemosjonell erkjennelse, f. eks
at sannhet og
innsikt er å foretrekke framfor usannhet og uvitenhet. Liksom synssansen lar
oss se det som er synlig er f. eks
rettferdighetssansen vårt indre øye for det som er rettferdig, Og med ansvarsfølelsen begriper vi hva som er
vårt ansvar. Medfølelsen gir oss innsyn i at lidelse og ubehag er onder, og
ærefrykt
for livet gir oss
forståelse for alt levendes hellighet og livsrett.
Disse
moralfølelsene, sier han , opptrer
trolig svært sjeldent i helt ren form. Som oftest er de oppblandet med
lavere instinkter, som når f. eks en person stort sett bare har medfølelse med
personer i egen familie, nasjon, eller rase. Eller når ærefrykten for liv
opptrer i pervertert form og ytrer seg f. eks som hysterisk bekymring for et
par uker gamle menneskefostre, samtidig som man gladelig aksepterer avliving av
høyere stående dyr.
Her er vi egentlig
ved et av kjerneproblemene når det gjelder moralen, for er det egentlig
pervertert moral å sette et menneskefoster høyere enn et dyr ?
Går vi til India så
ser vi at ærefrykt for livet fører til at hellige kyr går rundt i gatene,
rotter og skadedyr får leve, mens forkomne mennesker ligger på gata og dør.
I det gamle Kina
kunne en buddhistmunk gå forbi syke og tiggende mennesker i vei kanten ned til
elven hvor han kjøpte levende fisk fra fiskerne, som han deretter kastet ut
igjen for å gi dem livet tilbake.
Og denne formen for
ærefrykt for livet møter vi stadig oftere også i Vesten, jeg tenker da på enkelte aktivisters holdninger
til hval og sel.
Hvordan moralen
kommer til uttrykk, har noe å gjøre med livssyn og menneskesyn.
Jeg tror det er
slik som forfatteren skriver at vi intuitivt kan erkjenne rett og galt,
godt og ondt, gjennom dette som vi kaller
rettferdighetssans, ansvarsfølelse, medfølelse. Vi vet at det er galt når urett
rammer oss selv, og derfor har tenkere i
forskjellige kulturer opp gjennom tidene, på forskjellig måte kunnet utforme budet " Det du vil at
andre skal gjøre mot deg, skal også du gjøre mot dem"
Når Emanuel Kant
formulerer det "Kategoriske imperativ," så er det nettopp denne
lovmessighet som
kommer til uttrykk, og denne loven kommer til uttrykk gjennom vår samvittighet
sier Kant. Han peker videre på at samvittigheten er ufravikelig, vi kan ikke
diskutere med den.
Når vi opplever
forskjeller i moralsyn, så skyldes ikke det at rett og galt, godt og ondt,
sant og usant er relative verdier, men det skyldes påvirkning fra kultur og
miljø.
Et bilde som ofte
er blitt brukt, er kompasset som har
misvisning. Når nåla viser feil, så er
det ikke den geografiske Nordpolen som har flyttet seg.
Men det som
egentlig er det største problemet for oss mennesker når det gjelder moralen, er
at vi for en stor del lever i strid med det vi kan erkjenne som rett og sant,
vi lever ikke etter den erkjenning vi har. Sokrates mente at vi var i stand til å leve fult ut etter denne erkjenning. Stoikerne kom derimot til at dette var noe av problemet vårt som mennesker, at vi faktisk ikke er i stand til å følge vår erkjenning av rett og sant. Det samme sier Bibelen, og kaller denne tilstanden i menneskenaturen, syndens og dødens lov.
Men Bibelen har
også et annet budskap til oss i Romerbrevet 8:1-2)
En video om moralsk relativisme