onsdag 19. august 2015

Erstatningsteologien.


Erstatningsteologien sier at Kirken har overtatt løftene til det jødiske folk.
Litt om motsetningene innenfor kristendommen når det gjelder staten Israel.
De kristne i Norge og i resten av verden er delt i synet på Israel
De kristne er splittet i to bibelsyn: Erstatningsteologi og Kristensionisme.
Og det finnes også en stor gruppe kristne som ikke har noe bevist forhold til Israel, og som  påvirkes av media bildet.
Når vi som kristne, leser lite i Bibelen, og kanskje er lite opptatt av løftene til Israel i GT, da blir det jo aviser og TV, som naturlig vil formidler sannheten.
Men selv om vi leser i Bibelen så er det ikke alltid enkelt å orientere seg i disse to bibelsyn.
Jeg vil her ta fram definisjonen på kristensionisme i den engelske Wikipedia:

Kristen sionisme er en oppfatning blant endel kristne at jødenes tilbakekomst til det Hellige Land, og etableringen av staten Israel i 1948, er i samsvar med bibelsk profetier.

Når det gjelder kristensionismen så er det mange forskjellige fløyer.
Selv om jeg bekjenner meg som kristensionist, så er det ikke alle kristensionister jeg er enig med.
I USA har vi en pastor fra Texas som heter John Hagee, som virkelig står opp for Israel,

-  en messiansk jøde sier at Hagees kjærlighet til jødene er større enn kjærligheten til jødenes Messias.

Litt enkelt sagt forkynner Hagee at det er to frelsesveier, en for jøder og en for kristne.
Dette kalles for dispensasjonalisme. Det er flere retninger her.
En høyborg for denne teologien i USA, er Dallas Theological Seminary.
Gud har to folk: Jødene og den kristne kirke.
Han har én frelsesplan for hver av dem, men verken de to folkene eller de to planene må blandes sammen, ifølge denne teologien.
Også mange jødiske rabbinere i USA støtter denne teologien i dag

Det kommer ofte artikler i norske aviser fra erstatnings teologer, som forteller at det er dette kristensionistene forkynner

Den kristne ambassade i Jerusalem som kanskje er den aller største  kristensionistiske organisasjon, deler ikke Hagees teologi.
Den tidligere lederen for den Kristne ambassaden i Jerusalem, Malcom Hedding, holder fram at Jesus også er jødenes Messias i boka ”Bibelsk Sionisme”
En video av Malcom Hedding om dette temaet.

Den Kristne ambassade i Jerusalem har et fint motto fra Ruts bok 1:16
Ditt folk er mitt folk, og din Gud er min Gud.

Vi kristne har fått vår åndelige arv fra det jødiske folk, og da er det ikke naturlig for en kristen å ha et fiendtlig forhold til jødene og staten Israel. Uten det jødiske folk Ingen kristendom, ikke noe evanglium, Ingen frelse, ingen himmel.
Kristen sionisme støtter seg på Guds løfter til Abraham. Gjennom Abraham og hans etterkommere skulle Gud frelse verden. Israels unike kall fra Gud står fremdeles ved lag, det gjelder også løftene til det jødiske folk. Dette kommer jeg tilbake til.

Med all denne kristne jødeforfølgelsen som har pågått i 16-17 hundre år, så er det ikke lett for en jøde å tro på Jesus som Messias, men også jøder trenger evangeliet.

De hedningkristne har gjort Jesus ukjennelig for jødene. Ved pogromer og kirkelig jødehat, gjennom dette er Jesus blitt en fiende av det jødiske folk.

Rabbineren Irving Greenberg, en pioner i jødisk-kristen dialog sier, at problemet mellom jøder og kristne er Erstatningsteologien, det er den som skapte jødehatet.


Erstatningsteologien har å gjøre med jødene og Israels plass i vår bibelforståelse.
Israel var Guds folk i gammeltestamentlig tid. Det er alle kristne enige om.
Men hva er Israels plass i nytestamentlig tid, i dag?
Er Israel fremdeles å forstå som Guds folk

Den gjengse oppfatning både i kirken og blant folk flest, er at Israel av i dag er å forstå som et folk på lik linje med andre folk.
De har ingen særstilling.
Ifølge erstatningsteologien skal Israel i den gamle pakt erstattes med den kristne kirke i den nye pakt. Den kristne kirke er det nye Gudsfolket i dag.

Erstatningsteologien har fått sin utforming fra kirkefaderen Augustin, Men den er eldre enn Augustin, den første erstatnings teologen var Justin Martyr i det andre århundre.
På Augustins tid, rundt år. 400, var det skjedd store forandringer med kirken. Keiser Diokletians forfølgelser var slutt, og keiser Konstantin hadde gjort kristendommen til en prioritert religion. Kirken var tatt inn i varmen, mens det jødiske folk var blitt spred rundt i verden.
Augustin mente at det jødiske folk definitivt var parkert på et sidespor. De hadde ikke lenger noen rolle i Guds frelseshistorie.
Ifølge denne teologien, er alle ord i Skriften som handler om Israel og det jødiske folk, uten reservasjoner blitt overført på kirken.
Problemet blir da landløftene i 1. Mosebok 13:14-15, Herren sa til Abram: «Løft dine øyne og se deg omkring fra det sted hvor du nå står, mot nord og sør, mot øst og vest! For hele det landet du ser, vil jeg gi deg og din ætt for alltid»




Johannes Chrysostomos, en annen av kirkefedrene fra de fjerde århundre, som var biskop i Konstantinopel. 
Han jobbet hardt for å holde de kristne borte fra den jødiske synagogen,
men ved språkbruken sin ble han skyld i jødehatet i den ortodokse kirke i Øst Europa. Han ble opphav til begrepet jødene som Kristus mordere.
Han forkynte at på grunn av at jødene hadde drept Jesus, fantes det ingen soning, ingen tilgivelse for jødene.

Og så kan vi og spørre om hvor muslimene har utrykket fra:
- jødene som etterkommere av aper og griser
Jo fra Chrysostomos.

Hva sier Bibelen om Chrysostomos bibelforståelse, at det er ingen tilgivelse for jødene?
Peter sier på Pinsedagen: Denne Jesus som dere korsfestet, har Gud gjort både til Herre og Messias. Da de hørte dette, stakk det dem i hjertet, Hva skal vi gjøre?
Vend om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den hellige ånds gave.  Apg 2:36-39

En Norsk prest, des. 2014 hengte ut Jøder i dagens Israel som ”Jesu drapsmenn
Litt skremmende å oppleve slik språkbruk fra en prest i dagens Norge

Luther var Augustiner munk, og leste Augustins skrifter. Han ble gjennom disse skriftene en sterk Erstatnings-teolog, selv om han på mange områder opplevde at Augustin tok feil, så godtok Luther likevel Augustins syn om jødene, og skrev på sine gamle dager boka ”Om jødene og deres løgner



Der skriver Luther: ”Mitt råd er; Først må deres synagoger brennes ned, og alle som kan, må kaste svovel og tjære på; og det ville vært bra om også noen hadde kunne kaste inn helvetesild…
For det andre, må deres bøker – deres bønnebøker, deres Talmud, og hele Bibelen –  bli tatt fra dem, slik at de ikke har et eneste ark tilbake …
For det tredje må de med dødsstraff forbys å prise Gud,
til å takke ham, til å be, og til å spre sin lære offentlig i vårt land…
(Martin Luther i boka ”Om jødenes og deres løgner”)

Luther hadde et voldsomt språkbruk, ikke bare mot jødene men også mot bønder og andre. Som under bondeopprøret i 1524 der Luther oppfordret de tyske fyrstene i skriftet «Mot bøndenes myrdende og røvende bander» til å gjøre sin plikt og slå opprørerne ned som gale hunder.
Han kom i stor nød etter sitt språkbruk da han så hvordan bøndene ble slaktet ned, - og det hadde han gjort hvis han hadde opplevd hva jødehatet hans førte til.
 
Ord fra en autoritet får alltid konsekvenser, og disse orda av Luther har skapt mye jødehat blant Lutherske teologer, og i Lutherske miljøer.
Vi kan tenke på ”Jøde-paragrafen” i den norske grunnloven i 1814. Mange Lutherske kirkesamfunn i dag er preget av Luthers erstatningsteologi.

Ikke alle lutheranere delte Luthers syn.
Philip Jacob Spener (Pietismens far) var sterkt uenig med Luther. Store teologer har tatt feil før, skrev han.
I ett skriv han gav ut i 1675, sier han dette om jødene:
”Vi har fremfor alt den herlige spådom av apostelen Paulus, at etter at hedningenes fylde er kommet inn, skal hele Israel bli frelst  (Rom 11:25-26)
”Når dette er sagt oss av Gud, så må løftet nødvendigvis oppfylles i sin tid, idet ikke ett ord av Herren skal falle til jorden, eller bli uten sin oppfyllelse.

Begrepet ”Erstatningsteologi” er ikke helt stuerent i dag,
da det lett kan knyttes opp mot Luther og andre kirkelige personers jødehat.
Hans Morten Haugen ved Diakonhøgskolen i Oslo, bruker ordet Oppfyllelsesteologi

 
Hans Morten Haugen

Han sier det slik: Læren om at løftene til jødefolket ikke lenger er gyldige etter Jesu komme, fordi menigheten har erstattet deres plass som mottakere av løftene, omtales gjerne som erstatningsteologi, men jeg ønsker ikke å bruke dette begrepet om mitt syn.
Oppfyllelsesteologi er et bedre ord, fordi landløftene er oppfylt i Jesus. Gud hadde en mye større plan enn det som kunne knyttes til et lite landområde, nemlig en universell frelsesplan.
Alle som er i Kristus er nå Abrahams ætt og arvinger ifølge løftet, sier Haugen, Galaterbrevet 3,29. Og dette er jo sant.
Men hva med landløftene, og løftene om tilbakevending for det jødiske folk. Har da Gud forkastet sitt folk? (Rom 11)

De fleste biskopene i den norske kirke er erstatnings teologer.



Bjørgvin-biskopen Halvor Nordhaug sa under et seminar i aug. 2010:
Det gamle testamentet er oppfylt og utvidet etter Jesu komme, og dermed ikke lenger gyldige i Det nye testamentets tid.
- Mange kristne har en ryggmargsrefleks som gjør at man på grunn av landløftene i Bibelen alltid har en tendens til å havne på Israels side, hevdet Nordhaug, og slo fast at kristne må forholde seg til Midtøsten konflikten som man gjør til alle andre konflikter, og argumentere ut fra allmenne etiske premisser og ut fra folkeretten.
Kristne har ingen spesiell åpenbaring for å forstå Midtøsten konflikten,
                                      sa biskopen. 

Mange palestinske teologer er erstatnings teologer, og disse støtter opp om Abbas og de palestinske selvstyremyndighetenes politikk.
Disse teologene har fått god innpass i Den Norske kirke i dag,




Særlig har Naim Atteek som leder organisasjonen Sabeel Ecumencial Liberation Theology Center, en kristen palestinsk organisasjon i Jerusalem, fått støtte fra de kirkelige miljøene i Norge.
Organisasjonen representert av Sabeels venner, har stor innflytelse på hvordan Mellomkirkelig råd i Den norske kirke ser på Midtøsten. Sabeels venner deltar også i Midtøstenforum i Norges Kristne Råd og er en av arrangørene bak de årlige anti-israelske kirkeukene. Hans Morten Haugen ved Diakonhøgskolen er leder av Sabeels venner.

Naim Atteeks forkynnelse går ut på at Jesus og disiplene var palestinere.
I en palestinsk bibel han har gitt ut, er navnene Israel og Sion fjernet fra Salmenes bok. Den palestinske lutherske biskopen Munib Younan, støtter også opp om denne bibelutgaven.

Dette kalles kristen palestinisme, og dette blir forklart av Paul Wilkinson, som har gjort noen erfaringer om denne ideologien som han deler i denne videoen.
 
Du finner også den anglikanske erstatnings teologen Stephen Sizer, i denne videoen. Han har tatt et oppgjør med kristen sionismen i boken ” Road-map to Armageddon?” Han har et voldsomt  engasjement mot Israel. Sizer fikk forbud av den Anglikanske kirke til å bruke sosiale medier, da han la ut på internett, at Israel stod bak 9/11

Kristen palestinisme kalles også  kristen antisionisme.



Teologen Jens Olav Mæland er også erstatnings teolog og medlem av Sabeels venner. Han har skrevet en bok om palestinske kristne ”Glemt av sine egne” Boka er en anklage mot norske kristne som glemmer de palestinske kristne. Han viser til en rapport fra den palestinske organisasjonen Sabeel, som gir Israel skylden.
Morten Fjell Rasmussen har skrevet en Bokanmeldelse

Jeg vil ta med litt av diskusjonen mellom Odd Sverre Hove og Jens Olav Mæland i avisen Dagen våren 2013. som gir et godt bilde av erstatnings teologiens hovedsetning.



Odd Sverre Hove til Mæland:
Jens Olav Mæland mener vi må «oppfyllelsestolke» minst
40 landløftetekster i Bibelen. Han liker ikke å bli kalt erstatnings teolog.
I stedet foretrekker han «oppfyllelsesteologi»: Landløftene er «oppfylt i Kristus». Og slik forklarer Mæland dette: Ord som i GT omtaler landet, får i NT en ny mening, som sprenger ordenes ramme
Mæland hyller en tolkningsteori som sier at når løfter til Israel inkluderer geografi og territorium, da kan vi likevel ikke ta alvorlig at løftene er like sikre som Guds lover for sol og måne.
Jeremia 31: 36
Dersom disse lover ikke lenger står ved makt for mitt åsyn, sier Herren
(Lovene for sol og måne)
Da skal også Israels ætt opphøre å være et folk for mitt åsyn alle dager.

Jens Olav Mælands svar til Hove:
I vår meiningsutveksling hevdar Odd Sverre Hove
at Jesus ikkje legg eit nytt meiningsinnhald i ord som
er henta frå Det gamle testamente. Eksemplet er frå
Matt 5, vers 5 der Salme 37,11 blir sitert.
(Matt 5:vers 5 Salige er de saktmodige for de skal arve jorden,
Salme 37:11 Men de saktmodige skal arve landet og glede seg ved megen fred.)
Eg held fast ved at orda som er nytta på salmestaden, får ei ny og utvida meining når Jesus tek dei i sin munn. At det er slik, er ikkje eit påfunn eg har kome med, men eg støttar meg til solid fagteologi

Jens Olav Mæland viser her til en rekke kjente teologar:
Sverre Aalen, Seierstad, og flere tyske teologer, (De fleste av disse teologane stod i en Luthersk tradisjon)

Denne solide fagteologi har ført til at Det gamle testamentet har havnet i skyggen av NT. Beretningene og profetiene vi finner i GT, blir åndeliggjort.
De blir å forstå som ”bilder” på de hendelser som finner sted i nytestamentlig tid.
Den bokstavelige forståelsen av teksten blir borte. Landløftene blir borte. 

Mæland fortsetter:
I ditt siste innlegg seier du at «Gud i utgangspunktet definerte Den nye pakt som en jødisk pakt» (Jeremia kap 31). Ja, slik er det i GT. Men når Jesus innstiftar nattverden og seier at «dette er den nye pakt i mitt blod», utelukkar han omtalen av «Israels hus og Judas hus». I staden seier han at dette er ei pakt «for dei mange» (Matt 26,28; Mark 14,24). Dermed har han gjeve profetien ei ny meining, eit nytt innhald. Han har kort og godt nytolka den ved at han har utelate orda om Israels og Judas hus.

Hoves svar:
Nå skriver Mæland at Jesus i nattverdinnstiftelsen «utelukker» GT-profetiens omtale av den nye pakt som en «pakt for Israels hus og Judas hus» (Jer 31:31ff).
Kildene tier ellers nettopp ikke om at jødefolket også i NT har en frelseshistorisk forrang. Evangeliet er en Guds kraft til frelse «for jøde først», sier Rom 1:17.
Frelsen «kommer fra jødene», sier Jesus i Johs 4:22. «Paktene» i bestemt form flertall og løftene «tilhører» i nåtid Israel, sier Rom 9:4.
Mæland kan simpelthen ikke komme utenom GTs og NTs samstemte lære om at den nye pakt først og fremst er en jødisk pakt, og at vi hedningefolk deretter får nådig adgang til den fordi vi av tro er blitt «medarvinger» (Efes 2:19, 3:6).
Det er dette som også er poenget i oljetre-lignelsen i Rom 11:15ff, en lignelse som dessuten ender i profetien om at hele Israel skal bli frelst.


Første halvdel av Rombrevet 11, kan til en viss grad gi støtte til Mælands teologi, men ikke siste halvdel av dette kapitelet. Rom 11:17-18 og 24
Rom 11,17: Men om nå noen av greinene ble brutt av, og du som er en vill oljekvist, ble podet inn blant dem og fikk del med dem i sevjen fra roten, vers18: så ros deg ikke mot greinene! Roser du deg, så vit at det er ikke du som bærer roten, men roten som bærer deg!
Vers 24: Du ble avhogd av det oljetreet som av naturen er vilt, og mot naturen innpodet i et edelt oljetre. Hvor mye mer skal da de naturlige greinene bli innpodet i sitt eget oljetre, som de etter naturen tilhører!

Vi hedning kristne er ikke det nye Gudsfolket. Det er bare et Gudsfolk Israel, og dette Gudsfolket er vi podet inn i.

Efeserne 3:6
At hedningene er medarvinger og hører med til legemet og har del med i løftet i Kristus Jesus…
Frelsen til det jødiske folk ligger i løftene om Messias.
Og vi hedninger har fått del i disse løftene.

Kan vi som kristne ta til oss løftene til det jødiske folk i GT
Vil gjenta Efeserne 3,6: Hedningene er medarvinger og hører med til legemet og har del med i løftet i Kristus Jesus.
Ja, det kan vi, og dette er et stort og rikt tema å snakke om sier Webpastoren i Norea mediemisjon.

Jødenes skjebne er også kristnefolkets skjebne!
5.Mosebok 28, leser vi.
Du skal bli mishandlet av alle jordens riker
(Dette talte Moses til det jødiske folk)
Matt. 24,9: Dere skal hates av alle folkeslag for mitt navn skyld
(Jesu ord til disiplene – til oss kristne)

Det er det samme hat som rammer både jøder og kristne, også Israel.
Jødene bærer i dag Jesu vanære, fornedrelse, men er ikke frelst

I Rom 9:2 sier Paulus: Jeg bærer stor sorg i hjertet og plages uavbrutt. Ja, jeg skulle gjerne vært forbannet og skilt fra Kristus, om det bare kunne være til hjelp for mine søsken som er av samme folk som jeg.

Hvorfor skulle Gud forherde sitt eiendomsfolk (Rom 11:25)
I Rom 11:11 sier Paulus, det var for at vi hedning folk skulle bli frelst, for at evangeliet skulle nå oss av nåde, uten stengsler fra noen form for judaisme og jødiske tradisjoner.
 ” ved deres fall er frelsen kommet til hedningene

Et Gudsfolk av alle folkeslag og nasjoner: Amos 9:12  - Apg 15:7 – Matt 28:19)
Jesus døde for verdens synder, i tillegg har Gud delvis forherdet det jødiske folk for at vi skulle bli frelst av NÅDE,   hver den som påkaller Herrens navn skal bli frelst
Det forteller om Guds kjærlighet til oss hedning-folk

Rom 11:33
Hvor uransakelige hans dommer er, og hvor usporlige hans veier!  For hvem kjente Herrens sinn? eller hvem var hans rådgiver?

Rom 11:25 ff Forherdelse er for en del kommet over Israel, inntil hedningenes fylde er kommet inn. Og slik skal hele Israel bli frelst

Rom 11,15 For er verden blitt forlikt med Gud ved deres forkastelse*, hva annet vil da deres antakelse* bli enn liv av døde?
                             
Jeremia 33:6-9 (Israels framtid)
Se, jeg lar sårene hennes gro og leger henne. Så helbreder jeg dem og åpenbarer en rikdom av fred og trygghet for dem. Jeg vender skjebnen for Juda og Israel og bygger dem opp som i den første tid. Jeg renser dem for all skyld og tilgir dem alle syndene og lovbruddene de gjorde mot meg. Byen (Jerusalem) skal bli til ære og glede for meg, til pris og pryd blant alle folkeslag på jorden.
De (folkeslagene) skal høre om alt det gode jeg gjør for dem, og skjelve i ærefrykt for all den lykke og fred jeg skaper for dem.

Likevel,
store deler av den norske kirke er låst fast i erstatnings teologien.


Kirkeuka for fred i Palestina og Israel 2012-13 ble en ”freds-uke mot Israel”                                      
I 2012 ble ikke en eneste israeler invitert til å delta,
Ingen Kristus troende jøder, mens palestinere deltok i alle møtene.
I 2013 hentet man én israelsk stemme, fra ytre venstre fløy i Israel, som arbeider for at israelske ungdommer skal nekte førstegangstjeneste.
Ingen bønneuke for de kristne i Syra og Irak, som lir under forfølgelse i dag.
En syrisk biskop sier: Vår stemme blir ikke hørt blant kirkelederne i den vestlige verden.

Vi opplever et sterkt engasjement fra kirkens folk mot Israel i dag, fra erstatningsteologer.
Det er ikke bare det jødiske folk som for en del er kommet under forherdelse. Det ser ut til å gjelde også en del av kirkens folk i Norge.

Teologene er på mange måter viktig for den kristne tro.
Men når vi ser på historien, må vi likevel erkjenne at mange teologer ofte har havnet på ville veier. Liberalteologi, Frigjøringsteologi, - inn i teologiske blindgater.

Teologene på Jesu tid, saddukeere og fariseere var også delt i teologiske retninger.
( i en liberal og en konservativ leir)
De konservative fariseerne hadde dannet seg et fasttømret teologisk bilde av Messias.
I Matt 16: 1-3 sier Jesus:
”Himmelens utseende vet dere å tyde,
men tidenes tegn kan dere ikke tyde”

La oss se på fariseerne’s teologi på Jesu tid:
Jesus holdt til i Galilea. Det skjedde under og tegn ved Jesus,
- under og tegn som GT sier skulle skje ved Mesias.
Jesaja 42:7 står det: Forat du skal åpne blinde øine, føre de bundne ut av fengslet og føre dem som sitter i mørke, ut av fangehuset

I Joh 7:50. kan vi lese om Nikodemus som la inn et forsvar for Jesus, og får dette svaret fra fariseerne.
«Er kanskje du også fra Galilea?» svarte de. «Gransk Skriften, så vil du se at ingen profet kommer fra Galilea.»
En profeti om Messias: Jesaja 9.
- landet bortenfor Jordan, folkeslagenes Galilea. Det folket som vandrer i mørket, ser et stort lys.
Over dem som bor i dødsskyggens land, stråler lyset fram.
For et barn er oss født, en sønn er oss gitt. Herreveldet er lagt på hans skulder. Han har fått navnet Under, Rådgiver, Veldig Gud, Evig far, Fredsfyrste.

Teologene på Jesu tid var låst i et teologisk spor der Messias var en verdslig konge lik David
Jesus skapte forvirring hos de skriftlærde, han stemte ikke med Mesias bilde deres.

Og staten Israel i dag skaper forvirring hos  Erstatningsteologene. Den stemmer ikke med teologien deres.
Israel blir et problem for erstatnings teologene.

I Luk 20:3f spør Jesus de skriftlærde:
Jeg vil også spørre dere om en ting. Si meg:
Johannes' dåp, var den fra himmelen eller fra mennesker?
På samme måte kan en spørre når det gjelder erstatningsteologiens syn på staten Israel i dag:
Er det Gud som står bak opprettelsen av denne staten,
eller er den menneskeverk?.
Er Israel noe som det jødiske folk har stelt i stand selv?

Hvis vi ser på Israel utfra Bibelens profetier. Særlig fra 1880 årene,
da den store innvandringen av jøder fra øst Europa startet.
Og Eliezer Ben‑Yehudas innsats, som vakte til live det Hebraiske språket.
Det er det gamle Israel med sine religiøse skikker og sitt språk som har gjenoppstått i dag.

Og de mange krigene denne lille staten er blitt påført, som da fem arabiske armeer forsøkte å utslette den nye jødiske staten i 1948
Den første måneden hadde Israel alle odds mot seg.
Det gjelder også 6 dagers krigen i 1967.
Og Yom Kipur krigen i 1973, da landet ble utsatt for et overraskelses angrep.
Angrepet ble planlagt av sovjetiske generaler, og utført av 1,2 million arabiske soldater, med topp moderne sovjetisk militærutstyr.
Med en fjerdedel av denne militære styrken snudde Israel krigen i løpet av 10 dager.
Disse krigene har på mange måter ett Gammel Testamentlig skjær over seg.


I Dommerene 4 kan vi lese om en jøde som heter Barak, som hadde samlet en hærstyrke på Tabor fjellet.
Da samlet en kananeisk herfører ved navn Sisera alle vognene sine, ni hundre jernvogner, og hele den hærstyrken han hadde, for å kjempe mot Barak.
Da sier profetinnen, Debora til Barak: «Dette er dagen da Herren vil gi Sisera i dine hender. Herren går foran deg!» Så dro Barak ned fra Tabor-fjellet   
Da Barak gikk til angrep, slo Herren Sisera og alle stridsvognene hans og hele hæren hans med forvirring. Sisera steg ned av vognen og flyktet til fots,

     Salme 83
De som hater deg, løfter hodet. De legger listige planer mot ditt folk,
de rådslår med hverandre mot dem du verner.
De sier: «Kom,
 la oss utslette dem som folk,
 så Israels navn ikke lenger blir husket!»
Gjør med dem som med Midjan, som med Sisera --
De ble utryddet ved En-Dor, ble til gjødsel på marken.

Gamal Abdel Nasser under sin store tale til de arabiske land før 6 dagers krigen i 1967, da sa han disse ordene:
la oss utslette dem som folk, så Israels navn ikke lenger blir husket!

Det endte som med kananeer-hærføreren Sisera.
Det ble et totalt og ødeleggende nederlag for
Nasser og de arabiske land som deltok.

Jeg har lyst å sitere  Martin Luther enda en gang: (Luther levde på 1500 tallet)
Han sier: I 1500 år har det jødiske folk levd i elendighet, uten utsikt til noe bedre liv. Men jødene blir ikke motløse eller er de ikke selv bevisste på sin situasjon. Kanskje du med god samvittighet burde fortviles over dem. For er det umulig at Gud skulle la sitt folk, om de nå er hans folk, vente så lenge uten trøst og profeti. ( på landløftenes oppfyllelse og løftene om tilbakevendingen til landet)
Men hvis diasporaen opphører, og de strømmer til Jerusalem,
og tar landet på ny i besittelse - Hvis dette skjer, ja da må vi løpe etter dem.
KILDE: "The Roots of Anti-semittisme i Age of renessansen og reformasjonen" av Heiko A. Oberman, side 64

Men det er jo dette som Luther etterlyste som har skjedd i vår tid


Fra 1882 har jødene strømt fra Øst Europa inn i landet, den ene Aliyah’en etter den andre, fram til 2. Verdenskrig. Og etter 2. Verdenskrig har jødene strømmet til Eretz Israel fra hele Europa og fra de arabiske land.


850.000 jøder måtte rømme fra de arabiske land fra 1948 og utover.
En stor del av disse dro til Frankrike, men 600.000 kom til Israel.
I dag er også de franske jødene på vei til Israel.

 Jødiske flyktninger fra arabiske land i 1950 åra, i en ma’abara (teltleir)



For noen år tilbake hadde jeg en meningsutveksling pr email, med en lærer ved Misjonshøgskolen i Stavanger.
Han var en veldig hyggelig kar å brevveksle med.
Han var erstatnings teolog, det er de fleste som har tatt sin utdanning ved MF.
Han mente, at når det gjelder disse profetiene om jødenes tilbakevending til landet, så ble disse profetiene delvis oppfylt ved tilbakekomsten fra Babylon. Resten mente han ville bli oppfylt i det nye Jerusalem, altså i Himmelen. Disse løftene må forståes Åndelig(Nebukadnesar beleiret Jerusalem i år 605 f.K. Jødene ble ført til Babylon i flere omganger, i år 597 -586, og de kom til bake i flere avdelinger i tiden rundt år 530 før.K)

Men tilbakekomsten til landet skjer ikke en gang, men to ganger leser vi i Jesaja 11,11.
Den dagen skal Herren for annen gang rekke hånden ut for å kjøpe fri resten av folket sitt, de som er igjen fra Assur, Egypt, Patros, Kusj, Elam, Sinear, Hamat og fra kystlandene. Dette dreier seg ikke om tilbakekomsten fra Babylon.


I Esekiel 37,8 og Esekiel 36,24-28, kan vi se at jødene kommer tilbake til landet som et sekulært folk, men så skal hele Israel bli frelst, står det i Rom 11,26.

Profeten Sakarja, bodde i Jerusalem etter tilbakekomsten fra eksilet i Babylon.
Han taler om en ny hjemkomst av jøder til landet, noe som skal skje engang i framtiden.

Sak 8:7f- Se, jeg frelser mitt folk fra de land der solen går opp, og fra de land der den går ned.
Og jeg lar dem komme hit, og de skal bo i Jerusalem. De skal være mitt folk, og jeg vil være deres Gud i sannhet og rettferdighet.

Noen personer jeg var i sammen med i Sar El

Sak 8:4f Enda en gang skal gamle menn og kvinner sitte på torgene i Jerusalem, hver med sin stav i hånden for sin høye alders skyld. Og torgene i byen skal være fulle av gutter og jenter, som leker på torgene.

Men det er dette som skjer i dagens Israel!

Gamle jøder som sitter på torget, og jødiske barn som leker i Jerusalem.

Sak 8:13- likesom dere var en forbannelse blant folkeslagene, du Judas hus og du Israels hus, så vil jeg nå frelse dere, så dere skal bli en velsignelse.
Denne siste profetien i Sak 8:13, ligger nok litt inn i framtiden, men kanskje ikke så langt framme.

Et argument fra erstatnings teologene. De sier at Det nye testamentet ikke sier noe om jødenes tilbakevending til landet.
I Lukas 21:24 står det:
Og Jerusalem skal ligge nedtrådt av hedninger,
inntil hedning folkenes tider er til ende.
Romerbrevet 11,25-26 - inntil fylden av hedningene er kommet inn, og således skal hele Israel bli frelst,

Esek 11:17
Derfor skal du si: Så sier Herren:
Jeg vil samle dere fra folkene og sanke dere fra de land som dere er spredt i, og
jeg vil gi dere Israels land.
Hvem eier egentlig dette landet?
Esek 37:26
Og jeg vil slutte en fredspakt med dem – en evig pakt med dem skal det være.
Jeg vil bosette dem i mitt land.

Hvorfor blir det jødiske folk ført til bake til Israel i dag?. I Esekiel 39, 27-29, står det at det er en demonstrasjon av Guds makt. - Gud vil åpenbare seg for verden ved å føre dem tilbake til Israels land. I Esekiel 36,22 ff, sier Gud at det er ikke for jødenes skyld, men for sitt Navns skyld, at folkeslagene skal kjenne at jeg er Herren.

Hva opplever Israel i dag fra folkeslagene, fra en Gudløs verden opplever de hat. Et stort flertall av nasjonene i FN har et sterkt negativt forhold til Israel. Det ser en i FN Generalforsamlings resolusjoner mot Israel og de mange vedtak  fra FNs Menneskerettighetsråd mot denne staten. Det er vel ikke noe land i verden som har fått så mange FN resolusjoner mot seg som Israel.
Her er vist en oversikt over alle resolusjonene mot staten Israel.
Nord Korea og andre bandittstater får leve i fred.

I Bibelen kan vi lese at det kommer en dom over folkeslagene, den er kanskje ikke så langt unna når vi ser på nasjonenes hat mot Israel i dag. I Esekiel 39,21 leser vi: Alle folkeslag skal se min dom som jeg fullbyrder, og min hånd som jeg legger på dem. Det er en dom som skal ramme de mange nasjoner som en dag vil gå til krig mot Israel. Det er denne krigen vi leser om i Esekiel 38-39, og trolig også i Sak 14, og andre steder i Bibelen.
5. Mosebok 30,7:
Herren din Gud skal legge alle disse forbannelser på dine fiender og på dem som har hatet og forfulgt deg.

FN og verdenssamfunnet vil ikke gå klar!


Forberedelsen av den fullstendige ødeleggelsen av Israel En video fra den iranske Revolusjonsgarden

Jeg vil avslutte med Tasir Abu Saadas historie.
Han har skrevet en bok: Once an Arafat man, på norsk Snikmorder for Arafat


Han var palestinaaraber født i Gaza.
Familien greide å emigrere til Saudi Arabia.
I sin ungdom sluttet han seg til Arafats Fatah terrorister, som skarpskytter og snikmorder.
Han drepte mange jøder og mange kristne.
Familien var ikke begeistret for Arafat, og fikk han til å komme hjem.
De klarte å få ordnet emigrasjon for han til USA.
Der ble han gift med en amerikansk dame, og havnet i restaurant bransjen.
Etter en tid kom han i et økonomisk uføre, og forsøkte å få hjelp hos en tidligere kollega.
Han ble invitert hjem til kollegaen som het Charlie, uten å vite at denne Charlie nettopp var blitt en kristen.
Under samtalen  stilte Charlie et uventet spørsmål:
Hva vet du om Jesus Kristus.
Tasir: Han var en profet.
Han var mer enn en profet, han er Guds sønn, den eneste Gud
Du provoserer meg, det du sier er Gudsbespottelse. Dette er tull. Jeg går.
Bare et lite øyeblikk, sier Charlie
Han tok opp Bibelen, så begynte han å lese: Joh 1:1
I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Idet han leste ordet, begynte jeg å skjelve. Han ante ingenting om at Koranen sier: Mesias, Jesus, Marias sønn, var Guds sendebud og Hans Ord (Sura 4,171)
At Jesus var Guds Ord gikk rett inn i mitt innerste.
Et lys kom inn i synsfeltet mitt, et lys som snakket:
Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til faderen uten ved meg
Ved siden av lyset fikk jeg se to hender foldet i bønn.
På den ene var det tatovert et kors. Jeg viste at det var hendene til en
fillipinsk hushjelp vi hadde da jeg som barn bodde i Saudi Arabia

Det var mange som bad. Det var dannet en bønnekjede for denne mannen, av stesønnen.

Da jeg våknet neste morgen, gled jeg ned ved siden av senga og ba høyt
Takk for gleden, takk for freden, du er den sanne Gud

Og så hørte jeg meg selv be noe som aldeles ikke kom fra meg selv
Å Gud velsign Israel. Å Herre, før dem tilbake til løfteslandet
                La dem få se at du er deres Gud

Jeg slo hånden for munnen, Jeg hadde aldri bedt om noe godt for noen jøde
Hvorfor bad jeg nå om deres beste? Jeg hadde ingen annen forklaring enn
denne indre trangen jeg kjente til å be velsignelser over dem.

Jeg tok telefonen og ringte til Charlie
Er Jesus jøde?
Ja, svarte han
Men jeg hadde begynt å elske Jesus.

En dag tidligere hadde Charlie snakket om at vi måtte elske jøder, Tasir hadde da blitt sjokkert.
I dag er Tasir Abu Saada en sterk Israelsvenn, som du kan se i denne videoen.


Å Gud velsign Israel. Å Herre, før dem tilbake til løfteslandet
                La dem få se at du er deres Gud
               
Dette er Guds tanke med Israel
og dette er en bønn etter Guds hjerte
som alle kristne mennesker bør be.