lørdag 25. februar 2017

Israel og folkeretten i et historisk perspektiv (Del 1)

Den ungarsk-jødiske forfatteren og tenkeren Arthur Koestler,
Sier at opprettelsen av staten Israel , er avhengig av hva man tar som utgangspunkt
for historien til dette landet.
En troende jøde vil ta utgangspunkt i løftet som ble gitt  til Abraham,
For hele det landet du ser, vil jeg gi deg og din ætt for alltid” (1. Mos 13:15)


Arthur Koestler, som var ateist tok et annet utgangspunkt.
Han mener at Israels historie begynner med den første Aliyah i 1882, da øst europeiske jøder begynte å strømme til landet.
Og de kom ikke til et tomt land, sier han.

Det gjorde heller ikke Abraham. Han var ikke i et folketomt land, da han fikk disse løftene fra Gud. Slik sett kan det se ut som om Bibelen er på kollisjonskurs folkeretten?
Men en må gå mange tusen år tilbake i tid, hvis vi skal finne en nasjon som etablerer seg i et tomt land.
Da Columbus kom til Amerika var ikke landet tomt.
Australia var heller ikke folketomt da britene koloniserte landet.
Tyrkia ble skapt da innvandrere fra øst, okkuperte det bysantinske riket, rundt år 1400, da ble det Osmanske riket til, og de forandret både språk, religion og kultur i landet. 
Da araberne erobret Midtøsten med sverd på 600 tallet, så var dette også en voldelig okkupasjon av de mange kristne samfunn i Midtøsten, der kristne måtte betale kopskatt og ble dimier, et annenrangs folk.
Og denne historien er araberne svært stolte over i dag.

Da Jødene kom  til Palestina i 1880 årene var de sårbare flyktninger som kom til forfedrenes land fra pogromer og massakrer i Øst  Europa. Senere fra nazistenes forfølgelser, og folkemord i 1940 årene, og etter 1948  kom jøder fra de arabiske land der de ble forfulgt og trakassert.
De kom ikke som militære okkupanter!

Melani Philips fra den engelske avisa Daily mail, sier at desinformasjonen om hvordan Israels ble til, er så stor i dag at mange israelere går rundt med skyldfølelse,
de tror at Israel er født i synd.
Israelsk TV2 intervjuet Melani Philips  i 2011, intervjueren presenterte to av bøkene hennes på hebraisk ”Londonistan” og  ”The World turned upside down” men etter hvert fikk hun slippe til, der sier hun, at europeiske medier er blitt et globalt vaskeri for løgnene mot Israel og intoleransen mot jødene som klekkes ut i den arabiske og muslimske verden. https://www.youtube.com/watch?v=aOCjtHagaTw

Går tilbake til Arthur Koestler, han mente at Israels historie begynner i 1882, 
da øst europeiske jøder begynte å strømme til landet.
Israels nyere historie begynner egentlig flere ti år før.
Den første spede begynnelse ser vi allerede i 1850 årene.
I 1853-kom Krim- krigen mellom Russland og det Ottomanske Tyrkia. Krigen varte til 1856. Krigen startet på grunn av den økende russiske innflytelsen på Balkan og Russlands ønske om tilgang til Middelhavet, på bekostning av et vaklende ottomansk rike.
Dette førte til at England og Frankrike  grep inn i konflikten på ottomansk side.
De ønsket ikke at Russland skulle bli for mektig.
Religiøse motiver spilte også inn, den ortodokse kirke hadde en dominerende posisjon i Jerusalem. Tsar Nikolaj I av Russland mente at den russisk ortodokse kirke var blitt ydmyket, da ottomanene gav den katolske kirke privilegier i Jerusalem i 1851.
Franskmennene fikk da et fotfeste i Jerusalem, som forsvarer av den katolske Kirke. England fikk også et holdepunkt og konsulat i Jerusalem, for å ta vare på jødenes interesser. For engelskmennene var det viktig å få et holdepunkt i Jerusalem.
Og dette siste kom til å bety mye for den jødiske befolkningen i Jerusalem.
I 1850 årene hadde Jerusalem en befolkning på 14-15.000 innbyggere.
Av disse var ca. 6-8000 jøder

Krim krigen ble derfor en mulighet for jødene i Jerusalem.
Og for denne mannen her, Moses Montefiore, en rik engelsk jøde, som reiste rundt i verden og hjalp jøder i nød. Han reiste fra England til Jerusalem 7 ganger første gang i 1827, siste gang i 1875, for å støtte jødene der.

I 1850 årene bygger  Moses Montifiore, jødiske institusjoner i Jerusalem,  jødisk skole,  jødisk sykehus, jødiske fattighus og den første jødiske bydel Mishkenot Sha'ananim, utenfor Jerusalems murer. Han bygde også en jordbruksskole Avraham's Vineyard, dette ble starten på de jødiske jordbruks koloniene. Jødene hadde ikke tidligere kunnet eie jord i Palestina og jødene hadde ikke før noen rettigheter i Jerusalem, og måtte underholdes av jøder i andre land.
På turene fra England til Jerusalem, reiste Montifiore om Istanbul og forhandlet med
Sultanen, om jødenes rettigheter. Det kunne han gjøre med England i ryggen.



Fra 1860 årene fikk Russland et sterkt nærvær i Jerusalem.
Da ble ”the Russian Compound”  byget for å ta i mot russiske pilgrimer.
Pilgrimskip begynte å gå i fast rute mellom Odessa og Jaffa.


Her i det russiske compound, ble det byget store sovesaler for de russiske pilgrimene. Den ligger fortsatt der i dag, litt nord for Gamlebyen, ved Jaffa gata.

Tusenvis av russiske pilegrimer kom til Jerusalem.
Det kunne være ti tusen i løpet av et år.
Leo Tolstoys skrev en novelle i 1885 som han kalte  "To gamle menn”
En interessant fortelling om to russisk pilegrimer som dro til Jerusalem.
Den ene ble heftet i en landsby, for å hjelpe noen syke. Den andre dro videre.
Det er en god moral i denne fortellingen til Tolstoy - den som stoppet for å hjelpe de syke i landsbyen – og pilgrimen som dro videre til Jerusalem, når de møttes igjen, sa denne som dro til Jerusalem. Jeg var der, men min sjel var ikke der, han oppdaget at det å hjelpe mennesker i nød, er vårt oppdrag i denne verden. https://www.youtube.com/watch?v=EMW6MNuGuQA

Da pilgrimskipene kom til Jaffa, brukte russerne tre dager på veien til Jerusalem.

Russiske pilgrimer på vei til Jerusalem

Men det kom også en store innvandring av russiske jøder til Palestina,  det startet med mordet på Tsar Alexander II i 1881. Dette førte til store forfølgelser av jødene i Øst Europa. 3,5 millioner jøder flyktet vestover, derav ca 2,5 millioner til USA og Canada.
Ca 70.000 jøder drog til det ottomanske Palestina, et primitivt, tilbakestående landområde den gang, drevet av ønsket om å komme til Jerusalem og fedrenes land.

Bildet nedenfor: I alle disse byene, ”Pale området” som ligger i Russland, Ukraina. Polen og Baltikum, der ble det drept svært mange jøder, og også i byene inne i Russland
I dette området bodde 40% av jødene i verden, og fra 1881 til 1. Verdenskrig ble det store massakrer i dette området.



Noen jøder kom også til Norge i disse årene.

Mange jøder som rømte fra pogromene i Russland, kom med disse pilgrimskipene
fra Odessa.
Jaffa hadde ingen havn, og pilgrimene ble hentet med robåter.


Bildet over: Russiske pilegrimer ankommer Jaffa i 1880- årene.
De to karene i den fremste båten er jøder, det kan en se på klesdrakten.
Mange russiske jøder  kom med disse pilgrimskipene særlig fra 1882 og utover.

I 1878, kjøpte jøder fra Jerusalem et landområde i nærheten av Jaffa, og her bygde de den første jødiske jordbrukskolonien. Petah Tikwa, som tok i mot russiske jøder i 1880 årene. Fra havnen i Jaffa, var det kort vei til Petah Tikwa.
Jordbrukskolonien ble finansiert med hjelp fra bankmannen baron Rothschild fra Paris.


Hvordan var landet da jødene innvandret fra Øst Europa?
Mark Tvain reiste gjennom Palestina i 1867, og opplevde et tynt befolket land. Det var langt mellom landsbyene, hvor det bodde lutfattige landsby beboere.
Mange var syke, blinde og krøplinger. En kan lese om reisen hans i boka
”The innocents abroad”.
Mark Twain kom fra Damaskus, dro gjennom Galilea, til Genesaretsjøen.
”Du kan ri ti mils uten å se et menneske”, skriver han om turen gjennom Galilea, og de få menneskene han møtte var beduiner.

Langs Genesaretsjøen, Kapernaum og Tabgha, var det øde og folketomt.
I Tiberias bodde det en koloni med jøder. På veien fra Tiberias til Tabor, så ikke Mark Twain et eneste menneske. På veien til Nasaret møtte han kun en kamel karavane.
I tillegg til Mark Twain, er det mange reisende som gir en lignende beskrivelse av landet, som Samuel Manning som reiste i landet i 1874.
Han skriver: 
”Hvor er Innbyggerne? -Landet er blitt liggende øde og forlatt, uten innbyggere”.
Oberst C.R. Conder reiste gjennom Palestina i 1872 og i 1880.
Han opplevde et tynt befolket land, og få som dyrket jorden.

Øst Europeiske jøder begynte å befolke Galilea, og kystslettene, de bygde jordbrukskolonier, de begynte å drenere, og dyrke jorda på begynnelsen av 1880 årene. Det gjaldt også store deler av resten av landet.
Under den tyrkiske ottomanske riket på 1800 tallet fram til 1. Verdenskrig, 
var landområdene i Galilea, Jisraeldalen og deler av kystslettene infisert av malariamygg, dette var også en årsak til at deler av disse landområdene ble liggende uten befolkning. Jødene utførte et enormt og effektivt arbeid ved å drenere disse områdene, og mange døde av malaria.

Hvordan fikk jødene land til jordbrukskoloniene sine? Den ble finansiert først med hjelp fra bankmannen baron Rothschild i Paris, og i den britiske mandat perioden så var det Jødisk Nasjonalfond, som samlet penger for å kjøpe land.



Den rådende oppfatningen vi møter i dag, er at dette var en jødisk kolonisering av palestinaarabisk land. Palestina fantes ikke den gangen. Det var det ottomanske riket (Tyrkia) som styrte Midtøsten den gangen. De kjøpte land fra de rike velstående familier som bodde i Beirut, Damaskus, Bagdad, Kairo og i Jerusalem.
De dominerende familiene i Jerusalem var Husayni, Kalidi, Nusaybah og Nashashibi samt noen få familier til. Disse familiene sendte sine sønner på skole i England og Frankrike. Disse velstående araberne var også jordeiere, som leide ut jorda til leiebønder til ågerrente.
Sursock, var en rik libanesisk familie i Beirut, som eide store landområder i Palestina, som ble solgt til jødiske landoppkjøpere

1.     Verdenskrig kom også til Midtøsten.
Her ble det kamp om oljekildene i Irak og Baku. Og det ble kamp om Suez kanalen, som England holdt. I 1917 hadde den engelske generalen Allenby, samlet store styrker i Egypt, og han gikk da til angrep på de tyrkiske stillingene i Palestina og tok Jerusalem



1917 ble et merkeår for det jødiske folk. Da britene hadde erobret Jerusalem, kom  britiske utenriksministeren Balfour opp med det som senere er blitt kalt Balfour erklæringen, som lovte det jødisk folk et nasjonalt hjem i Palestina
Englands regjering hadde ikke noen myndighet til å utstede folkerettslige traktater, men denne traktaten ble et folkerettslig dokument under San Remo konferansen i 1920, og endelig bekreftet av Folkeforbundet i 1922.

Oppfølgingen av fredsprosessen etter 1. Verdenskrig ble administrert av Folkeforbundet. Det gjaldt også britenes overtagelse av Ottomansk land i Midtøsten.
Det hele startet med fredskonferansen i Paris i 1919, San Remo konferansen året etterpå. Fredsprosessen ble avsluttet med The Treaty of Lausanne i 1924, og den Anglo-American convention on Palestine 1924.

San Remo konferansen i 1920, der kom stormaktene samen, for å fortsette arbeidet de påbegynte i Paris året før, for å opprettet nasjonenes Europa.
Tre store imperier var gått i oppløsning, Habsburgerriket, det Ottomanske riket og Tyskland. Og Europakartet skulle trekkes opp på nytt, nye nasjonalstater oppstod.

Denne tanken kom til uttrykk også når det gjaldt Midtøsten. San Remo konferansen
tok utgangspunkt i det jødiske folks historiske røtter, jødenes tilknytning til Jerusalem og  dette landområdet i Midtøsten, og de godkjente Balfour erklæringen om et jødisk nasjonal hjem i Palestina.

Til fredskonferansen i Paris i 1919, kom Emir Feisal fra Mekka, som arabernes representant, og Chaim Weizmann som jødenes representant.
De kom sammen før fredskonferansen i Paris januar 1919, og skrev under en avtale , om arabisk-jødisk samarbeid om opprettelse av en Jødisk og en arabisk nasjon (Feisal-Weizmann avtalen) De fikk bringe fram sin sak og ble hørt.

Vilkårene Chaim Weizmanns ønsket å få oppfylt under fredskonferansen
At jødene ble anerkjent som et folk, med historiske rettigheter i Palestina.
Han bad fredskonferansen om å rekonstituere (gjenopprette )
jødenes nasjonale hjem, basert på historiske kjensgjerninger.
Denne anerkjennelsen av det jødiske folks historiske rettigheter fikk han i
San Remo i 1920.  Han fikk dette ønsket helt og fullt oppfylt.
To år senere i 1922, ble det jødiske folkets historiske rettigheter også
                                godkjent av Folkeforbundet.


Hva med de araberne som bodde i Palestinamandatet?



I 1922 var Winston Churchill koloniminister i England da ble Palestina delt mellom Jøder og Arabere, der araberne fikk ¾ av Palestinamandatet 77%, og jødene fikk ¼, eller 23%
I 1922 benyttet den britiske regjeringen seg av en passus i artikkel 25 i dette palestinamandatet, for området Trans-Jordan (som er staten Jordan i dag)
Dette området var gitt en spesiell status i artikkel 25
Dette brukte britene til å dele mandatet i to.

Også araberne fikk sine ønsker oppfylt, de fikk riktignok sitt områder delt i Mesopotamia, Libanon og Syria. Og de fikk Jordan av britene.
I dag har araberne 21 stater og jødene 1.
Men hverken arabere eller jøder var lovet selvstendighet over natten.

I artikkel 22 i Folkeforbundspakten av 1919 står det:


De territoriene som på grunn av denne krigen har opphørt å være
under maktene de tidligere tilhørte, (dette gjaldt araberne som var under det Ottomanske riket) og som enda ikke er i stand til å stå på egne ben
De folkene dette gjelder, er underlagt et mandat, et fransk og britisk mandat, som er ansvarlig for folkets velferd og utvikling.
For å sikre at dette blir utført, er dette nedfelt i denne pakten
  
Et Jødisk nasjonalt hjem i Palestina.  
Ble nedfelt i Folkeforbundets Dokument for palestinamandatet.
Dette dokumentet har 28 artikler som forpliktet Storbritannia, som mandatmyndighet.
De kan leses på denne Web-adressen: 
I artikkel 2 står det. 
Storbritannia skulle gi landområdet slike politiske, administrative og økonomiske forhold at det ville sikre etableringen av et jødisk nasjonalhjem.
Det skulle også bli tilrettelagt for jødisk innvandring.


Både jøder og arabere fikk sine folkerettslige ønsker oppfylt.
Nå vet vi at England og Frankrike ikke fulgte opp det mandatansvaret de hadde fått av Folkeforbundet. De opptrådte som koloniherrer, og tok lite hensyn til at de forvaltet et mandat med klare forpliktelser og lover. Folkeforbundet hadde heller ikke store sanksjonsmuligheter over for Storbritannias og Frankrikes brudd på mandatreglene.
Det er nå engang slik her i verden at det er makten som rår.
Men fra Folkeforbundet fikk både jøder og arabere sine historiske rettigheter oppfylt, med klare landegrenser i de britiske og franske mandat dokumentene.

I 1923 overførte England Golan til det franske Syria-mandatet, i bytte mot et landområde i Syria mot grensen til Irak, der de regnet med å finne olje.
Dette var brudd på Folkeforbundets mandat.
Men resten av området ble gitt som et nasjonalt hjem til jødene, der jøder hadde rett til å bosette seg i Judea, Samaria og i Gaza.

I avisene blir det av og til vist til en Hussein-McMahon avtale fra 1915, der den britiske høgkommissæren i Egypt lovet Kong Hussein av Mekka et arabisk kongedømme i Midtøsten under første verdenskrig, dersom araberne ville støtte britene mot det tyrkisk ottomanske riket. 
I avisene blir ofte dette framstilt som om jøder og arabere ble lovet samme landområde. Hussein av Mekka ble regnet som en representant for araberne på den tiden. I brevet til Hussein av Mekka, fra denne britiske høgkommissæren  blir ikke  Libanon og heller ikke området vest av Jordan elva, gitt til Hussain,
da disse områdene ikke er typisk arabisk land, men befolket av minoriteter.
Disse områdene var for en stor del befolket av kristne, drusere og jøder. 

Sykes-Picot-avtalen var en hemmelig avtale inngått i 1916 mellom Frankrike, Storbritannia og Russland. Den handlet om hvordan Det osmanske rike skulle deles etter første verdenskrig. Avtalen fikk navn etter den britiske etterretningsoffiseren Mark Sykes og den franske diplomaten François Georges-Picot.
England og Frankrike hadde sine ambisjoner om å kolonisere tidligere  ottomansk land, og det anså ikke araberne i stand til å styre seg selv, da de var splittet i mange fiendtlige klaner.
(Kartet nedenfor) Den såkalte Sykes–Picot avtalen. Den røde delen gikk til England, den blå til Frankrike, og det grønne område til Russland.



Under 1. Verdenskrig bodde noe i underkant av hundre tusen jøder i Palestina. 
I de første årene etter 1. Verdenskrig kom det like mange nye jøder til Palestina.
Som før nevnt ble den britiske mandatperioden en oppgangstid med industribygging og jobbskaping.

Både i den tyrkiske perioden (1880 – 1918) 
og i den brittiske mandatperioden (1918 – 1948) 
kan det dokumenteres stor innvandring av arabere fra naboland, bla. fra bøker, brev og avisartikler skrevet i denne perioden i Palestina.

Men det ble også etter hvert mye politisk uro, isenesatt av denne mannen på bildet, stormuftien av Jerusalem  Amin al-Husayni.


Amin al- Husayni Grand Mufti of Jerusalem


Han var årsak til et arabisk opprør i Jerusalem i 1920 der mange jøder ble drept.
Han fikk startet nye opptøyer i Jaffa i 1921. I 1929 startet han også et arabisk opprør, som førte til massakrer av jødene i Hebron. https://en.wikipedia.org/wiki/1929_Hebron_massacre

I 1936-1939 ble det et arabiske opprøret i Palestina mot den britiske administrasjonen av Palestinamandatet, dette grunnet seg i at Folkeforbundet hadde godkjent et Jødisk nasjonalt hjem i Palestina i 1922.
Rundt 1930, startet en islamist fra Syria, Din al-Qassam, et opprør mot britene.
Han bodde noen år i Haifa, der han fikk samlet en opprørsgruppe av fattigfolk og landarbeidere.
Han ble drept av britisk politi i 1935, noe som igjen førte til et større arabisk opprør mot britene i Palestina.  Opprøret ble slått ned av den britiske generalen Montgomery som vi kjenner fra 2. verdenskrig..
Med Din al-Qassam kom religionen med full tyngde inn i konflikten. (Han har i dag en høg stjerne hos Hamas sine folk, som har kalt rakettene sine opp etter han.)

Dette arabiske opprøret mot britene i 1936-39, førte til  britiske granskninger.
Vi fikk Peel kommisjonen i 1937 som kom til den løsningen vi ser på kartet nedenfor.
I Peel rapporten står det:
Det jødisk nasjonalhjem er ikke lenger et eksperiment.
Det har fått et moderne demokratisk europeiske preg i dag, og kontrasten til den arabiske verden rundt er påfallende.
Det er ikke mulig å få til en fusjon eller assimilering mellom jødiske og arabiske kultur.
De kom til at den beste løsningen var å dele Palestina i en jødisk og en arabisk stat.
På kartet (nedenfor) ser du den jødiske staten lagt til det område der det bodde flest jøder, ( fiolett) Og et britisk baseområde (skravert)



Nå var jødenes område blitt mindre enn ti prosent av det de hadde blitt lovet opprinnelig. Jødene aksepterte og godtok denne mini-staten

Men araberne sa nei!
Under Peel kommisjonens London konferanse i 1937, sier palestina-arabernes representant Abdul Hadi: Det finnes ikke noe slikt land som Palestina, Det er et begrep som Sionistene har funnet opp. Palestina er fremmed for oss.
Fra arabisk side var Palestina et fremmed legeme. Navnet var ukjent. Arabere kunne ikke engang uttale det. I mange hundre år hadde ottomanene styrt disse provinsene fra Damaskus. De ville ikke ha en palestinaarabisk stat.

Hitlers maktovertakelse i Tyskland 1933, ble godt mottatt av mange arabere i Midtøsten.
En stor del av den arabiske intelligentsiaen tok parti med Hitler. Det ble gjort en meningsmåling av det amerikanske konsulat i Jerusalem i 1941 blant palestinaarabere.
Det viste at 88% støttet Nazi Tyskland, bare 9% støttet England.


Husayni-familien, med stormuftien Mohammad Amin al-Husayni ble tidlig Hitler sympatisører. Bildet viser Stormuftien i audiens med Hitler i 1941
Han døde i 1974, og han fikk oppleve seksdagerskrigen og Jomkipur krigen.

Det ble en ny stor London konferanse i 1939 om Palestinamandatet,
der alle de arabiske delegatene gikk  inn for at Folkeforbundets løfter til jødene skulle skrinlegges. Og det arabiske flertallet skulle styre Palestina. Selv om araberne allerede hadde fått tildelt 77% av palestinamandatet. De forlangte alt.

Vi fikk den andre Verdenskrig, den kom også til Midtøsten.
Den jødiske brigade var frivillige jødiske menn fra Palestina, som meldte seg til den britiske hæren for å delta i 2. verdenskrig. De ble trent av britiske offiserer.
Først dannet den britiske regjeringen en hær som bestod av jøder og arabere i Palestina.
Men svært få arabere meldte seg, mens 130.000 jøder ønsket å delta.
Da panserstyrkene til den tyske generalen Rommel, nådde El Alamein sommeren 1942, dannet britene en egen jødisk brigade, og gav 40.000 jøder i Palestina militær opplæring.
Mot slutten av 1942 var 18.000 av disse palestinske jødene innrullert i den britiske hæren, de fleste som politistyrker stasjonert i Palestina.
Men sommeren 1942, fikk flere tusen soldater i den jødiske brigade spesialtrening i Egypt. I begynnelsen av november 1942 vant General Montgomery slaget ved El Alamein, og drev den tyske panserstyrken vestover.
Før slaget ved El Alamein ble en mindre gruppe av den Jødiske Brigade satt inn i et kommando raid  ved Tobruk i Nord Afrika, senere  ved Monte Casino i Italia
Men de fleste av soldatene i Den Jødiske brigade ble først satt inn i kampene mot tyske styrker i Nord Italia i oktober 1944. De utgjorde 5000 soldater i den britiske 8. arme. De fikk her en kamptrening som de ellers ikke ville fått i Palestina i 1948, ikke minst logistikk erfaring. En video om den jødiske brigade uten lyd. https://www.youtube.com/watch?v=0PvJehx6c30

Den jødiske brigade fortsatte inn i Østerrike, og ble en del av den britiske okkupasjons styrken der. Der møtte de jødiske flyktninger i leirene, og ble engasjert i arbeidet med å få disse flyktningene illegalt inn i Palestina. 
Etter en tid oppdaget britiske myndigheter hva den jødiske brigaden holdt på med, og flyttet brigaden til Belgia og Nederland i juli 1945.
Der fortsatte de i samme spor, med å organisere transport av jødiske flyktninger til havner ved Middelhavet. Derfor ble de dimittert og sendt hjem sommeren 1946. Men mange av disse soldatene dro tilbake til Europa, engasjert i illegal jødisk emigrasjon, som medlemmer i Alyah Bet.
Vi må også få med oss jødenes skjebne i Europa under 2. Verdenskrig. https://www.youtube.com/watch?v=9fNSY0TIoWM

Etter 1945, skar det seg kraftig mellom den jødiske befolkningen i Palestina,
og britene. Britene beholdt lovene fra 1939, Hvitboken, og slapp et fåtall jøder inn.
Det var over to hundre tusen jøder som  ventet i leirene i Tyskland og Østerrike.
70.000 av disse tok seg fram med egen hjelp til Middelhavet, for å komme seg
til Palestina.
Den jødiske organisasjonen Aliyah Bet kjøpte kondemnerte skip i Pireus, og andre steder, og fraktet disse jødene hjem. Men engelske krigsskip lå uten for kysten av Palestina, og bordet disse flyktning-skipene.

I Haifa ligger det et marinemuseum, som gir et godt innblikk i denne historien. Til å begynne med ble flyktningene sendt til øya Mauritius i det Indiske hav.
Etter hvert begynte England sende disse jødiske flyktningene til leirer på Kypros. De brukte store resurser på å hindre jøder fra å komme til Palestina

Spikeren i kisten for britenes mandatperiode i Palestina ble behandlingen av 4500 holocaust overlevende jøder på flyktningeskipet Exodus. Dette flykning skipet ble bordet av britiske krigsskip, noen av flyktningene ble drept under bordingen. De ble deretter lastet om bord i andre skip og ført til Frankrike, og forsøkt landsatt der.
Da forsøket på landsetting ble mislykket, ble de sendt tilbake til Hamburg og leirene i Tyskland.


Fra nyhetsbilde i 1947
NTB fra Reuter
Leon Blum, den gamle franske sosialistleder og tidligere statsminister, har rettet et voldsomt angrep mot Storbritannia på grunn av engelskmennenes umenneskelige behandling av jødene ombord på flyktningeskipet ”Exodus".
Disse arme mennesker, sa Leon Blum, er behandlet på den mest ubarmhjertige måte,
Flere av menneskene ombord er folk som nærmest ved et under har unngått Hitlers gasskamre. Til slutt sa Leon Blum at engelskmennene selv for en stor del er skyld i utviklingen i Palestina, også for de siste terrorhandlingene der.

Kritikken fra verdenssamfunnet etter ”Eksodus” affæren, førte til at England sendte Palestinaproblemet over til FN, og ba FN komme opp med en løsning på problemet.
Det var Trygve Lie, FNs generalsekretær som fikk oppgaven med å finne en løsning. Han satte da ned en komite (United Nations Special Committee on Palestine)

FN resolusjon 181 i 1947, 29 November 1947
Denne komiteen kom i novber 1947 fram til samme konklusjon som Peel kommisjonen i 1937, en delingsplan for Palestina i en jødisk og en arabisk stat, den ble vedtatt med 2/3 flertall i FNs hovedforsamling, og dermed fikk den flertall.



Israel - Fødselen av en nasjon https://www.youtube.com/watch?v=u3HoAhitiog

Med FN resolusjon 181 i 1947, ble dette området som jødene hadde folkerettsligkrav på fra Folkeforbundet i 1922, delt opp på nytt. Delingsplanen kunne blitt folkerett hvis begge parter undertegnet, men araberne forkastet dette forslaget.
Dr. Jacques Gautier, er en folkerettsjurist som har brukt mange år på de folkerettslige sidene rundt Israels opprettelse, og Jerusalems status.
Han sier at etableringen av Israel skjedde ikke med delingsplanen for Palestina, den ble aldri en bindende avtale, fordi araberne forkastet forslaget.
Israel ble etablert i San Remo i 1920, og ble folkerett i 1922.

Dr. Jacques Gautier holder et foredrag i Oslo Symposium 2015.

I det jødiske samfunn i Palestina.
David Ben Gurion ledet dette samfunnet 1930 og 40 årene. Han var fra Polen og kom til Palestina i 1906. Han ble utvist for politisk arbeid i 1915, av tyrkiske styresmakter, og drog til USA, der han oppholdt seg til 1918 da britene hadde tatt over Palestina. Han var ofte i flyktningleirene i Tyskland og Østeriket etter
2. Verdenskrig.

Den Anglo amerikanske komiteen kom fram til at jødene i flyktningleirene i Tyskland og Østerrike, burde få reise til Palestina, siden dette var deres ønske.
President Truman støttet denne tanken, men den britiske regjeringen ledet av utenriksminister Bevin og statsminister Atlee sa et klart og tydelig NEI!

Den britiske regjeringen forsøkte hardt og nådeløst å avvæpne Hagganah den jødiske militære organisasjonen, og de andre jødiske militære gruppene i Palestina. De foretok rassia i jødiske kibbutzer, og konfiskerte våpen som var brukt til vakthold og forsvar av de jødiske jordbrukskoloniene.
Den militære jødiske organisasjonen Hagganah derimot, hadde hemmelige lagre som de sjelden fant.
Jødene som ble tatt av britene havnet i dette fengslet i Akko. Disse unge jødiske mennene som gjorde militært opprør mot britene ble fengslet, de ble henrettet ved henging. I dag er dette et museum - fengselet var i bruk fra 1920 til 1948

14. Februar 1947, sendte England Palestina problemet over til FN
Den jødiske delegasjonen kom til New York like etterpå.  Abba Eban fortalte at den jødiske delegasjonen så mørkt på at Palestina spørsmålet ble tatt opp til votering i FN. De var sikker på at Sovjet med sine vasallstater ville stemme nei.
Latin Amerika med sin katolske bakgrunn ville også si nei. De sosialdemokratiske land i Europa ville stå sammen med Bevin, og araberlandene vil si nei.

I slutten av april 1947, ble det en spesial sesjon i FN
Da Sovjets representant Gromyko kom på talerstolen, la han fram tre grunner for å støtte jødenes krav:
Jødenes historiske tilhørighet til landet.
Utryddelsen av 6 millioner jøder under krigen.
Europas manglende evne til å beskytte jødene.  
Han gikk inn for en jødisk stat i Palestina.
Gromyko handlet på ordre fra Stalin, som så en mulighet her for å skape problemer for England (Englands regjering trodde ikke at FN kunne løse Palestina problemet med alle motsetningene der, de trodde England ville få saken tilbake og få kjøre sitt eget løp). Gromyko gjorde jobben på svært overbevisende og god måte.


29 november 1947 delingsplan for Palestina vedtatt. Da ble det borgerkrig i Palestina, der den arabiske liga, sendte tusenvis av frivillige arabiske soldater fra Syria, Irak og Egypt. Britene holdt seg nøytrale, men måtte ordne opp i enkelte episoder. Det ble en kamp for jordbrukskoloniene som lå utsatt til, der den jødiske militsen Hagganah, måtte beskytte disse koloniene.


14. MAI 1948 ble Israel proklamert som selvstendig stat.


Den arabisk-israelske krig 1948
14 mai 1948 ble staten Israel opprettet, den 15 mai prøvde 5 arabiske land å utslette den jødiske staten. Den første måneden kjempet jødene med stor mangel på våpen, mot godt utrustede arabiske hærer. Men 11. juni fikk FN i stand en våpenhvile, da fikk jødene inn våpen, artilleri og panserkjøretøyer fra Tsjekkoslovakia, og unge jødiske menn med krigserfaring kom fra mange land, særlig fra USA for å delta.
Hagganah, som da var Israels hær. Israel fikk også noen tyske Messerschmitt jagerfly og tre B-17 bombefly fra Tsjekkoslovakia, men Israel hadde ikke piloter til a bemanne disse flyene, da var det amerikanske jødiske piloter fra
2. Verdenskrig, som tok seg av denne jobben. De stanset en egyptisk arme sør for Tel Aviv, og disse pilotene ble værende i Israel for å byge opp det Israelske flyvåpenet. https://vimeo.com/54400569


Da araberlandene angrep Israel i mai 1948.

Hagganahs problem var at den jødiske bosetningen i Jerusalem som var avskåret fra forsyninger. Det bodde hundretusen jøder i Jerusalem i 1948. Den Jordanske hæren (den arabiske legion) blokkerte veien til Jerusalem, de hadde et fort i Latrun med kanonstillinger som britene hadde overlatt til den arabiske legion. Det ble harde kamper, der mange jøder falt.
Da den første våpenhvilen var på plass, ble det bygget en vei litt lenger sør i et ulendt terreng, kalt Burma veien (som spilte en strategisk rolle under 2. Verdenskrig)
Da fikk de forsyninger til Jerusalem.

Våpenhvilen ble avsluttet 28. oktober 1948, da egyptiske styrker angrep, men da kom israelske styrker på offensiven, og tok Galilea, Negev og ned til Eilat ved Akababukten. September 1949 ble krigshandlingene avsluttet, med våpenhvile linjen rundt Vestbredden.

Jøder fra mange land så det som et kall å kjempe for Israel

Utfallet av denne krigen i detalj.

Israel og folkeretten i et historisk perspektiv (Del 2)