Karin Abraham har skrevet en svært interessant
bok om den israelske fredsbevegelsen, med tittelen ”Israel. Da fredsbevegelsen
forsvant.”
Karin
Abraham er kunsthistoriker fra Universitetet i Oslo og har en mastergrad i Midtøsten-studier
fra Ben Gurion Universitetet i Israel. Hun er fortiden bosatt i Jerusalem hvor
hun arbeider som oversetter, samt skribent og journalist for norske medier.
I
dag er fredsbevegelsen en marginal bevegelse, men har på grunn av støtten den
får fra europeiske land, deriblant Norge, større innflytelse enn medlemstallet
skulle tilsi.
Boka
viser at de som står på barrikaden i dag, virkelig tror på kampen de kjemper. De har ikke gitt
opp håpet om fred, og er overbevist om at den israelske høgresiden er det
egentlige problemet.
Men
hvor realistisk er denne fredsbevegelsens drøm om fred?
I
denne bloggen vil jeg ta et kort tilbakeblikk på fredsbevegelsens historie, og
referere litt av innholdet i boka. Jeg har også lagt inn noen linker til web sider som viser enkelte sider ved
denne konflikten som ikke får mye fokus i norske medier.
Intellektuelle
ved universitetene, og offiserer i Hæren, kom sammen i 1978, og dannet
fredsbevegelsen, Peace Now, for å påvirke
politikerne i den israelske nasjonalforsamlingen Knesset, og statsministeren Menachem Begin, til å inngå fred med
Egypt.
Forhandlingene
mellom Israel og Egypt, resulterte i en fredsavtale i 1979.
Det
var hovedsakelig venstresiden i Israel som sluttet opp om bevegelsen, særlig
velgerne til det venstre-sosialistiske partiet Meretz, og det israelske Arbeiderpartiet.
En
rekke professorer og akademikere ble sterke talsmenn for bevegelsen.
På
1980 tallet under Libanon krigen, greide fredsbevegelsen å samle flere hundre
tusen demonstranter. På 1990 tallet etter Oslo prosessen samlet fredsbevegelsen
også noen hundretusen israelere til demonstrasjoner for fred.
Det
er ikke så rart at fredsbevegelsen fikk stor oppslutning, mange israelere
lengter etter fred. Flere av de som ble sterke forsvarere av fredsbevegelsen
har mistet familiemedlemmer i krigene Israel har gjennomgått. Forfatteren David Grossman som er aktiv i
bevegelsen, mistet en sønn.
Det
å leve med fiender rundt seg hele tiden, stadig utsettes for terror, se barn,
brødre, søstre som må avtjene flere års militærtjeneste, med konstant frykt for
nye krigsutbrudd, det tærer på den israelske befolkningen.
Alle
aldersgruppene i den israelske befolkningen har opplevd krig, mange som
soldater. Eldre israelere jeg har snakket med sier at det er tungt å oppleve at
vi i ti år etter ti år, må lære opp våre ungdommer til krig. Det ser ikke ut
til å ta noen ende.
Alle
israelere har noen av sine nærmeste eller i bekjentskapskretsen som avtjener
militærtjenesten. To unge jenter fortalte ved en anledning om hvordan de
opplevde Libanonkrigen i 2006 og Gazakrigen i 2009. De gikk rundt med en
konstant angst for slektninger og venner som deltok i kampene.
Med
Oslo-avtalen i 1993 så de ut som om freden var innen rekkevidde.
Særlig
var troen stor på at fred var mulig hos den politiske venstresiden i Israel.
Mange
israelere på høgresiden derimot hadde liten tro på fredsviljen til Arafat, og
var svært skeptiske. De trodde ikke på noen change of heart hos denne mannen
som i flere ti år hadde forårsaket så mye terror mot jøder.
Avtalen
splittet jødene, ikke bare i Israel, men over hele verden.
Oslo-avtalen
førte til at motsetningene ble veldig sterke mellom den politiske venstresiden
og høgresiden i Israel, disse to fløyene var nokså jevnbyrdige på den tiden.
Motsetningene
toppet seg i 1995, da ble den israelske statsministeren Yitzchak Rabin myrdet av en jødisk ortodoks student, under en
stor fredssamling til støtte for Oslo-avtalen..
Han
hadde liten tro på Oslo-avtalen. Kjemien mellom han og Yasser Arafat var svært dårlig.
Netanyahu forlangte at Arafat skulle følge opp sin del av Oslo-avtalen før
Israel gjorde innrømmelser, og fredsprosessen gikk mer eller mindre i stå.
I
1999 vant Ehud Barak fra Arbeiderpartiet
valget i Israel med god margin. Han lovet å få fredsprosessen på skinnene
igjen.
Jeg
var i Israel sommeren 1999, og jeg husker optimismen som rådet blant folk. De
snakket om de kommende forhandlingene. En professor ved Universitetet i Haifa
som vi snakket med, så ingen problemer med å komme til enighet med Yasser
Arafat, når bare viljen var tilstede på Israelsk side.
I
2000 møttes Ehud Barak og Yasser Arafat i USA,
med president Clinton som vert.(Se
Camp
David forhandlingene)
Vi
husker alle hvordan det gikk.
Det førte til et stort
frafall fra fredsbevegelsen i Israel, men den harde kjerne av israelske fredsaktivister
holder fortsatt stand.
Det
er også i dag flere prominente aktivister innen bevegelsen, som forfattern David Grossman, politikeren Avraham Burg, og journalisten Amira Hass i avisen Haaretz.
Disse
står fortsatt på barrikaden og anklager den israelske høgresiden for manglende
fredsvilje, og blir flittig sitert i vestlige medier.
I desember 2009, var det en sak som fikk
store overskrifter i norsk media.
øst
Jerusalem til en jødisk organisasjon.
De
palestinske beboerne måtte ut av huset.
NRK
viste bilder av illsinte demonstranter som demonstrerte foran huset, som da
ifølge NRKs reporter Sidsel Vold, skulle overtas av jødiske bosettere.
Ut
fra NRK reportasjen, kunne en få inntrykk av at det var palestinere som
demonstrerte, men flertallet var israelere fra den harde kjerne av
fredsbevegelsen.
Når jeg får denne typen nyheter om Israel fra NRK, eller andre norske medier, tar jeg en runde med å sjekke utenlandske
aviser på Internett. I dette
tilfellet hadde jeg vært innom Jerusalem Post, og fått bakgrunnen for
rettssaken.
I
1948 bodde det 100.000 jøder i Jerusalem av en befolkning på 160.000. Tusenvis
av disse bodde i øst Jerusalem, og måtte rømme når byen ble delt i 1948.
Arabere flyttet inn i husene deres.
I
1967 havnet hele Jerusalem tilbake på Israelske hender.
I
Gamlebyen ble det jødiske kvarter
gitt tilbake til sine jødiske eiere, men ikke husene i resten av øst Jerusalem.
En
sefardisk Jødisk organisasjon, eide et stort hus i Sheikh Jarrah i øst
Jerusalem.
Dette
var kjøpt i 1870 åra, i en tid da mange jøder slo seg ned i dette området av
Jerusalem.
Denne
organisasjonen kunne vise til skjøte på huset, og forlangte å få huset tilbake.
Rettsaken
kom opp første gang på1980 tallet og endte til slutt i Israels Høyesterett.
Høyesterett
kom til at Den jødiske organisasjonen hadde eiendomsretten til huset, men
beboerne hadde havnet i huset under spesielle forhold (Krigen i 1948), og kunne ikke kastes
ut.
På
grunn av eierforholdene, ble beboerne pålagt å betale en symbolsk leie til den
jødiske organisasjonen. Nå nektet beboerne å betale denne leien, og rettsaken
kom opp igjen på slutten av 1990 tallet, og gikk på ny helt til Høyesterett.
Der dommen ble at leien skulle betales, eller utkastelse.
Denne dommen har blitt en symbolsak
for den harde kjerne av israelske fredsforkjempere,
De
arrangerer demonstrasjon i Sheikh Jarrah en dag hver uke.
Men
også religiøse israelere fra høyresiden ble sterkt oppmuntret av dommen, og
kjemper både gjennom rettsvesenet, og ved oppkjøp, for å få tilbake tidligere
jødisk eiendom.
På
den palestinske siden har investorer fra gulf statene og Saudi Arabia
intervenert for å sikre rettighetene til den arabiske befolkningen.
Denne
kampen om sheikh jarrah er ikke bare
en politisk kamp, men langt på vei en religiøs kamp som utkjempes om Jerusalem,
mellom jødedom og Islam.
Karin Abraham forteller i
boken, at
hun overvar noen av demonstrasjonene til fredsbevegelsen i Sheikh Jarrah.
Demonstrantene samlet seg ved en park, der det ble holdt appeller, og det ble
spilt arabisk og hebraisk musikk.
En
kveld var det også med mange palestinere i demonstrasjonen. Stemningen var god,
israelere og palestinere synger og holder appeller.
Da
skjer det noe!
”Jeg
vil ikke se Israelske flagg her, sier han hardt inn i mikrofonen
Jeg
anerkjenner ikke staten Israel, ikke noe av den, for også Jaffa og Haifa er
okkupert område.”
Stemningen
har brått endret seg, hun ser noen israelske kvinner som deltar i
demonstrasjonen, senke flaggene sine.
Ved
siden av henne står det noen politifolk. Den ene sier – Det er avskyelig at
israelere er med på å arrangere noe slikt.
Dette
er også holdningen hos store deler av den israelske befolkningen i dag.
Mange
av de som trodde på fred er blitt desillusjonerte.
En
mann ved navn Udi forklarer seg slik i boka.
-
Jeg har alltid sett på meg selv som venstreorientert. Jeg har stemt på
venstrepartiet Meretz de siste 20 årene.
Nå
orker jeg ikke lenger.
Palestinerne
har forbigått så mange muligheter til å inngå fred, forklarer han.
De
har hatt mange anledninger, som Camp David forhandlingene i 2000.
Yasser
Arafat kunne fått en rettferdig avtale for palestinerne. Men istedenfor å
signere, ødela han alt ved å starte den andre intifada. Arafat skyldte på Ariel
Sharons besøk på tempelhøyden, at det var dette som utløste voldshandlingene og
terroren. Men flere toneangivende palestinere som Hamas-leder Mahmound Zahar,
har senere bekreftet at intifadaen var planlagt og orkestrert av Arafat.
Jeg
ønsker at det skal bli fred, men jeg orker ikke å holdes for narr lenger.
Derfor
har jeg gitt opp.
Fredsbevegelsens
innflytelse i dag.
Tittelen
på Karin Abrahams bok er ”Da fredsbevegelsen forsvant”
Men
selv om det er få som støtter bevegelsen i Israel i dag, er den fortsatt svært aktiv,
og har god økonomi på grunn av stor støtte utenfra.
I
dag har fredsbevegelsen opprettet organisasjoner som Settlement Watch, som overvåker bosetterne på Vestbredden,
der de rapporterer til europeiske land om hva som skjer i bosetningene i Judea
og Samaria. Dette sysselsetter svært mange i organisasjonen, og pengene overføres
fra europeiske land. Fra Norsk UD, mottar Settlement Watch,1,5 millioner årlig.
En rekke israelske organisasjoner,
ofte langt ute på den politiske venstresiden, får en stor andel av sin
finansiering fra europeiske stater. Norge er landet som gir i særklasse mest
til de organisasjonene som NGO Monitor mener driver “polariserende virksomhet”.
I
tillegg til de større organisasjonene som Peace Now og B’tslem, er det mange små
organisasjoner ute på venstresiden (både fredsaktivister og
menneskerettsaktivister) som mottar støtte fra europeiske land. En
regner med at disse forskjellige organisasjonene til sammen mottar ca 144 millioner dollar,
dvs. rundt 860 millioner kroner årlig. Derfor har disse organisasjonene stor
innflytelse og påvirkning, selv om de er marginale når det gjelder medlemstall.
På
en måte er dette et positivt bidrag til sysselsetningen i landet.
Men
mange av disse organisasjonene jobber sammen med NGO-er (ikke statlige
organisasjoner) i utlandet som arbeider for å skade Israel ved boikott og lignende,
samt fremsetter anklager om krigsforbrytelser og trusler om rettslig forfølgelse
og arrestasjoner av israelske representanter i utlandet.
Disse
opererer med helt andre standarder for Israel enn andre land.
Tidligere
israelsk utenriksminister Tipsi Livni, måtte avlyse sin tur til England i 2009, fordi Storbritannia som et av få land i verden,
tillater såkalt "universell jurisdiksjon", dvs. rettsforfølgelse av
utlendinger for påståtte grusomheter begått hvor som helst i verden.
Dette
benytter pro palestinske NGO-er seg av.
Mange
av de sakene som kjøres i det israelske rettssystemet, er stevninger mot den
israelske staten som er isenesatt av israelske NGO-er, med støtte fra utlandet.
Derfor
ble det i 2008 innført en lov om at alle disse organisasjonene i Israel måtte
innrapportere hvor mye penger de mottok fra Utlandet. Men dette bremset ikke
aktiviteten.
I
nov. 2011 kom det opp to lovforslag i Knesset, det ene lovforslaget ville
begrense pengeoverføringer fra utlandet pr. organisasjon, til 20.000 Shekel
dvs. 30.000 kroner.
Lovforslaget
om skatt fikk flertall i Knesset.
Venstresiden
i Israel kom i harnisk, og kalte forslaget fasistisk, og en sterk innskrenking
av demokratiet. Særlig brukte den venstreorienterte avisen Ha’aretz sterke ord
mot regjeringen.
Den
kjente amerikansk advokaten Alan Dersowitch, som er jøde og støtter den israelske
venstresiden, dro til Israel for å roe ned gemyttene. Han påpekte at denne
ordbruken ble brukt av Israels fiender i Europa, og ellers i verden til å
framstille Israel som et fasistisk og udemokratisk land.
Lovforslaget
ble ikke satt i kraft av regjeringen, på grunn av motstanden, ikke bare fra
venstresiden i Israel, men særlig fra flere EU land, det kom også protester fra
Norsk UD.
Fredsbevegelsens støtte fra utlandet
til aksjoner som kan skade landet, frustrer mange israelere.
I Juli 2011 godkjente Knesset en
annen omstridt lov som vil straffe dem som organiserer eller offentlig støtter
politisk boikott mot landet, inkludert kampanjer rettet mot israelske
universiteter, bosetninger og bedrifter på Vestbredden.
Men flere fremtredende israelske
politikere, avis spaltister, og jurister, mener at loven trolig er brudd på
ytringsfriheten, og ikke vil tåle en behandling i Høyesterett.
Fredsbevegelsens folk
kjemper for en palestinsk stat, og fjerning av bosetterne fra Vestbredden. De er
overbevist om at dette hindrer forhandlinger og en fredsavtale.
Her
er de på bølgelengde med de fleste europeiske og norske politikere og
journalister.
Den Israelske regjeringen
går også inn for en to stats løsning, og 71% av folket i Israel støtter en slik
løsning.
Men
er palestinerne interessert i denne staten?.
Jeg
nevnte tidligere den palestinske skuespilleren og forfatteren Samieh Jabbarin.
som under en demonstrasjon i Sheikh Jarrah, gjorde krav på hele Israel.
Dette
er ikke et sært krav fra en palestinske aktivist.
80%
av den palestinske befolkningen mener det samme som han.
I
dag blir den palestinske befolkningen indoktrinert om at hele Israel er deres.
Dette budskapet formidles i politiske taler på arabisk, i palestinske
skolebøker og i media, som i dette TV programmet vist på den offisielle
palestinske TV kanalen.
La oss ta et tilbakeblikk på hva verdenssamfunnet og også Israel har har gjort for å prøve å etablere
en palestinske stat.
I 1921 la den engelske regjeringen grunnlaget for en palestinsk-arabisk
stat som utgjorde tre fjerdedeler av det britiske Palestinamandatet. Staten
heter i dag Jordan.
I 1947, prøvde det internasjonale samfunnet å skape en
palestinsk-arabisk stat nr.2 i det som var igjen av det britiske
palestinamandatet. Denne staten ble forkastet av palestinaaraberne og senere
erobret av Jordan og Egypt.
I 2000 inviterte president Clinton, Arafath og Ehud Barak til forhandlinger
på Camp David, i et forsøk på å skape en palestinsk stat på Vestbredden og
Gaza. Den samme palestinske stat araberne forkastet in1947.
Barak var villig til å avstå over 90% av Vestbredden og 100% av Gaza for
å etablere en palestinsk stat. Palestinerne kunne hatt denne staten nå, men
Arafath sa nei!
I 2011 forsøkte den palestinske presidenten Mahmoud Abbas, å få
Sikkerhetsrådet til å godkjenne en palestinsk stat uten å gå veien om
forhandlinger med Israel. Han uttalte da at den arabiske avvisningen av
delingsplanen for Palestina i 1947, var en feil han håpet å rette opp.
Dette forsøket til Abbas støtte an mot FNs sikkerhetsråds resolusjon 242,
som krever en fredsavtale gjennom forhandlinger. Derfor fikk ikke Abbas et flertall
i Sikkerhetsrådet. (Uansett ville USA lagt ned veto)
En del av de tunge israelske bosetningene ble
unntatt, men det ble lagt til områder av Israel, slik at denne staten utgjorde
100% av Vestbredden og Gaza, med en togforbindelse mellom disse.
Men Abbas sa Nei!
Et
av ankepunktene de palestinske lederne har overfor Israel, er bosetningene på Vestbredden. Men både i 2000 og i 2008, ville en avtale ført til at
en stor del av disse bosetningene ville blitt fjernet.
I
2012 krevde de palestinske lederne forhåndsbetingelser for å delta i nye
forhandlinger. De krevde at grensene for Gaza og Vestbredden skulle følge våpenhvilelinjen fra 1949, (The green line) for å gå med på forhandlinger.
Men
selv om dette kravet hadde blitt innfridd, og forhandlinger kommet i gang, ville
det ikke ført til noen fredsavtale med Israel, til det står Abbas alt for
svakt.
Han
ville fort fått samme endelikt
som Anwar Sadat, som ble myrdet i 1981, av egne offiserer etter å ha undertegnet
fredsavtale med Israel i 1979.
Dette
vet alle oppegående politikere i USA og EU. Likevel holdes dette spillet i
gang.
Da Abbas i september 2011 prøvde å få godkjenning
for en palestinsk stat i FN, uten forhandlinger med Israel, fikk den libanesiske avisa Daily Star, et intervju med den
palestinske ambassadøren i Libanon
I
dette intervjuet sier Palestinas ambassadør til Libanon: Palestinske flyktninger får ikke
bli borgere av en ny palestinsk stat
Ambassadøren
sier altså utvetydig at palestinske flyktninger ikke ville bli borgere i en ny
FN-anerkjent palestinsk stat.
Dette
temaet har vi diskutert, sier han "Disse flyktningene er palestinere, det
er deres identitet, men de er ikke automatisk borgere av denne nye staten."
Dette
vil ikke bare gjelde for flyktninger i land som Libanon, Egypt, Syria og Jordan
eller de andre 132 land der Abdullah mener palestinere bor. "Selv palestinske
flyktninger som lever i flyktningleirer inne i den palestinske staten, er
fortsatt flyktninger. De vil ikke få statsborgerskap. "
"Den
nye palestinske staten vil ligge innenfor 1967-grensene, (dvs. våpenhvilelinjen
fra 1949) men flyktningene kommer fra hele Palestina.
Når
vi har fått en stat akseptert av FN, er det ikke slutt på konflikten.
En
palestinsk stat betyr ikke en løsning på konflikten med Israel.
Den
palestinske frigjøringsorganisasjon PLO (Palestine Liberation Organization), ville forbli ansvarlig
for flyktningene, og UNWRA ville fortsette sitt
arbeid som vanlig ....
Det blir her sagt helt
tydelig fra palestinsk hold, at en palestinsk stat på Vestbredden og Gaza, ikke
gir fred i området.
Målet
er en fortsatt kamp for å få de palestinske flyktningene returnert til Israel,
På
denne måte skal de palestinske flyktningene bidra til Israels ødeleggelse
Opprinnelig
utgjorde antallet palestinske flyktninger ca 700.000 -med etterkommere utgjør
de i dag nærmere 5 millioner, som alle skal returneres til Israel.
(850.000
jøder måtte i samme tidsrommet rømme fra arabiske land, på grunn av trakassering,
massakrer og drap. Over halvparten av Israels befolkning i dag er flyktninger
fra arabiske land, så egentlig har det skjedd en form for befolkningsutveksling.)
Cif
Watch, er en engelsk pro israelsk web side, som prøver å skape litt motvekt til
den sterkt pro palestinske engelske avisen Guardian
Cif
Watch spør om hvorfor det er helt taust i avisa om det
palestinske lederskapets behandling av de palestinske flyktningene?. Hvorfor blir
ikke dette tatt opp i Guardian?. (Se link) http://cifwatch.com/tag/abdullah-abdullah/
Vi kan stille det samme
spørsmålet til våre norske medier,
De
norske mediene er vår hovedkilde til
kunnskap om det som skjer i Midtøsten
En tidligere
arbeidskollega kom i snakk med en kvinnelig israelsk journalist i lobbyen på et Bergenshotell.
Hun
var en oppegående dame, fortalte han. Men, sier han, det ble en underlig
samtale, for hun hadde et totalt forvrengt syn på situasjonen i Midtøsten.
De
fleste israelere som lever mitt opp i det som skjer, er nok bedre orientert om
situasjonen i Midtøsten enn oss nordmenn,.
Derfor
er det rart at vi nordmenn forstår situasjonen så mye bedre, og kan komme med
hard kritikk og veiledning om hvordan Israel bør oppføre seg.
Dette
gjelder både vanlige nordmenn, politikere, og særlig norske journalister.
Journalister
er sjelden objektive, de er vanlige mennesker med antipatier og sympatier. Mange
vestlige journalister, og svært mange norske, har helt klart tatt palestinernes
side i konflikten.
Og
vi opplever fra tid til annen at representanter fra den israelske fredsbevegelsen
får en slags vitnestatus når vestlige journalister skal beskrive situasjonen i
Israel. De blir sannhetsvitner som støtter opp om journalistenes synspunkter og
fordommer.
Linkene
nedenfor, viser to eksempler på hvordan fredsbevegelsens folk profilerer
Israels politikk i dag.
Den mest aktive israeleren til å fordømme Israel, er den venstre
orienterte journalisten Gideon Levy fra avisa Haaretz. Her er noen smakebiter:
Israeli back discrimination against Arabs: poll (Sydney
Morning Herald)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar