lørdag 25. februar 2017

Israel og folkeretten i et historisk perspektiv (Del 2)

Israel fra 1948 til 2016.

Men først tar vi for oss FN systemet.
Det er her mye av problemet for Israel ligger.

Folkeretten blir i dag administrert av FN og domstolen i Haag.
Folkeretten består av forskjellige Internasjonale lovverk,
som gjelder mellom nasjoner vist nedenfor.
Internasjonal økonomisk lov
Internasjonal sikkerhet lov
Internasjonal strafferett
Internasjonal miljørett
diplomatiske lov
Internasjonale menneskerettigheter
Internasjonal humanitær rett eller krigens folkerett.
Det er de to siste lovene som brukes mot Israel i dag
Menneskerettighetene og krigens folkerett.

Menneskeretts erklæringene er en viktig del av folkeretten,
retten til liv, ytringsfrihet, stemmerett, rettssikkerhet.
.«Verdenserklæringen om menneskerettighetene».
er grunnloven for menneskerettene, som alle de andre menneskeretts konvensjonene bygger på. Den er ikke juridisk bindende, men det er konvensjonene vist nedenfor.
Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen
FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter og
FNs konvensjon om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter.
                            I alt er det syv konvensjoner.

De aller fleste land i verden har godtatt disse menneskeretts erklæringene, som bygger på den vestlige verdens verdisystem, bortsett fra de muslimske land
I august 1990 møtte representanter for 54 muslimske land i Kairo og undertegnet Kairo-erklæringen om menneskerettigheter i islam.

Denne erklæringen forsøkte å tilpasse menneskerettene til islamske verdier, men det er blitt en uthuling av menneskerettene. Denne Kairo-erklæringen, er i konflikt med helt sentrale retter som, ytringsfrihet og livssynsfrihet.  Og de ønsker en blasfemi lovgivning som skjermer Islam fra kritikk.

Denne forskjellen i verdisyn er en del av problemene i verden i dag.

I tillegg til menneskerettighetene,
har vi også Genève og Haag-konvensjonene, som er en viktig del av humanitær folkerett.
Det var kristensionisten Henri Dunant, sine opplevelser av slaget ved Solferino i Italia 1859, som gav støtet til opprettelsen av Genève Konvensjonene,
- et regelverk for hvordan stater skal oppføre seg i krig.
Slaget stod mellom Østerike- Ungaren og Frankrike – Sardinia.
Her ble fanger og sårede henrettet, og det glemte aldri Dunant.

Israels erfaringer med folkeretten ?
FN og domstolen i Haag den har ikke vært positiv de siste 30 år for Israel. Det skyldes innflytelsen fra den muslimske blokk på 56 land. Tidligere var også den kommunistiske blokk, en del av denne alliansen.
I resolusjon etter resolusjon, har de anklaget Israel for folkerettsbrudd og menneskerettsbrudd mot den palestinske befolkningen.
I mange år har denne resolusjonskverna vært i drift.
Lista over FN resolusjoner mot Israel er lang som et vondt år.
Israel har fra FNs Generalforsamling og Sikkerhetsrådet, fått langt over 600 resolusjoner mot seg fra 1948 fram til i dag.
Nord Korea har i den samme perioden fått ca. 25, og Sudan som har begått folkemord på 2 millioner mennesker i Sør Sudan og Darfur, har også fått ca. 25 resolusjoner mot seg fra FN.
Kinas okkupasjon av Tibet har knapt blitt registrert i FN.

Over 600 resolusjonene mot Israel?

Ikke noe land i verden har større lovlig eksistens berettigelse enn Israel, sier folkerettseksperten Alan Derschowitz som er professor på Harvard law school.

FNs generalforsamling, også kalt Hovedforsamlingen. United Nations General Assembly

FNs hovedforsamling er ikke er et verdenspoliti, eller internasjonal namsmyndighet.
Vedtak - resolusjoner i FNs hovedforsamling er ikke bindende for noen nasjon, så lenge man ikke godtar resolusjonen.
FNs generalforsamling  - har vært hovedleverandøren av resolusjoner mot Israel opp gjennom årene.

Tre resolusjoner som stadig dukker opp i denne konflikten.
Det er resolusjon 181, og resolusjon 194 (begge fra FNs Hovedforsamling) og resolusjon 242 fra Sikkerhetsrådet, denne siste er blitt en slags hjørnestensresolusjon for løsning av konflikten.  

I 1964 begynte PLO og jobbe med en palestinsk stat, men det var først etter seksdagerskrigen i 1967 at disse tankene kom opp i den arabiske verden.
I 1974 ble PLO anerkjent av 20 arabiske land, som den eneste representant for det palestinske folk,  og at en fremtidig palestinsk stat skulle være uavhengig av Jordan
( 1974 Arab League summit)

Det rare med mange FN resolusjoner er, at de over tid kan gjennomgå en forvandling og ny fødsel. Resolusjoner som araberlandene har forkasta, og prøvd å begrave, har plutselig fått nytt liv i kampen mot Israel.
FN resolusjon 181, ”Delingsplanen for Palestina,” ble forkastet og sterkt fordømt av araberlandene i 1947.
I 1988 kom PLO opp med en palestinsk uavhengighets erklæring, (Palestinian Declaration of Independence) der de skisserte en palestinsk stat på Vestbredden og Gaza med Jerusalem som hovedstad.
Fundamentet for denne staten var av alle ting FNs resolusjon 181,  som det palestinaarabiske lederskapet og den arabiske liga forkastet i 1947. Og som PLOs charter av 1964, fordømmer nord og ned.
De hevdet at FNs resolusjon 181, fortsatt gav internasjonal legitimitet for en palestinske stat.
I dag har de fleste av FNs medlemsland godkjent denne forståelsen av resolusjonen.

FNs Sikkerhetsråd

Sikkerhetsrådet er ifølge FN-pakten FNs handlingsorgan.
Det er kun Sikkerhetsrådet i FN som kan vedta bruk av sanksjoner, og beslutte bruk av makt for å opprettholde eller gjenopprette internasjonal fred og sikkerhet, utfra artikkel 41 og 42 i FN pakten.
USA, Frankrike, Kina, Russland og Storbritannia er faste medlemmer,
Disse fem nasjonene er en form for formynderi i FN, med vetorett.
I tillegg har Sikkerhetsrådet 10 medlemmer som rullerer.
Også i fra Sikkerhetsrådet har Israel fått en rekke resolusjoner mot seg,
men ikke mange sanksjoner, det har USA sørget for.
En av de viktige resolusjonene fra Sikkerhetsrådet var resolusjon 242.

FN resolusjon 242. kom i etterkant av Seksdagers krigen i 1967.
En kort repetisjon av hendelsesforløpet:
Etter konflikten mellom Israel og Egypt i 1956, ble det utplassert FN styrker langs grensen mellom Egypt og Israel, og Egypt fikk ikke lov til å ha tropper i Sinai.
Nasser forlangte i 1967, FN styrkene ut av Sinai, og kjørte sine styrker inn.
Egypt stengte også Tiranastredet for alle Israelske skip. En krigserklæring.
Flere arabiske land sendte store troppestyrker mot Israels grense,
Israel måtte da mobilisere alle sine styrker. Araberlandene forsøkte seg med utmatting av Israel, med krigsretorikk over arabisk radio.
Israel kunne ikke holde store deler av sine mannlige befolkning mobilisert veldig lenge før samfunnsmaskineriet kollapset.
5. Juni i 1967 gikk Israel til angrep og slo ut det Egyptiske flyvåpen, og slo de arabiske styrkene i løpet av seks dager. De erobret Sinai, Vestbredden og Gaza.

Oppbygningen av arabiske styrker før seksdagers krigen i 1967.

En Video om seksdagerskrigen i 1967. https://www.youtube.com/watch?v=pvisd4N3tZI

                                                                                                
Sikkerhetsrådet oppfattet krigen som en Israelsk forsvarskrig.
Det kommer til uttrykk i resolusjon 242, som krever tilbaketrekning av Israel, først etter en endelig fredsavtale er inngått med de arabiske land.
Men de arabiske land dro til Khartoum i Sudan, og sa et trefoldig NEI til fred med Israel. Nei til annerkjennelse av Israel. Nei til forhandlinger med Israel. Nei til fred med Israel. Situasjonen var låst helt fram til 1979, fredsavtalen med Egypt.

Vi fikk  også Yom-kipur krigen i 1973: https://no.wikipedia.org/wiki/Jom_kippur-krigen

Medias dekning av Israel:

Kartet nedenfor ligger på NRKs nettside, og forteller om hvordan Palestina er blitt redusert fra 1948 til i dag.


Det er media som er vår hoved kilde til informasjon om Midtøsten.
Og store deler av media deltar som part i konflikten i dag.

Haag domstolen er også en del av folkeretten.
FNs medlemsstater kan bringe stridsspørsmål inn for domstolen i Haag, via FNs Hovedforsamling.
Når de gjelder domstolens behandling av slike stridsspørsmål, så er en dom her kun rådgivende. - den forplikter ikke de berørte parter. 

La oss se litt på Israels forhold til folkeretten.
Det er fem områder som skaper folkerettslig strid
om Israel i dag.
1. Lovligheten av de israelske bosetningene i de palestinske
    områdene.
2. Israels annektering av Øst-Jerusalem.
3. Det israelske sikkerhetsgjerdet rundt Vestbredden.
4. Hvordan juridiske grenser bør avgjøres mellom Israel og en
    Palestinsk stat.
5. Og den rettslige status for de palestinske flyktningene fra 1948.

Det er særlig bosetningene på Vestbredden, som av mange i dag blir oppfattet som brudd på den fjerde Genève konvensjonens
artikkel 49, paragraf 6. Der står det følgende:
Okkupasjonsmakten kan ikke deportere eller flytte en del av sin egen sivilbefolkning til det område som den okkuperer.

Den australiensk Professor i folkerett Julius Stone, som døde i 1985, har en fyldig kommentar om denne Genève konvensjonens artikkel. I en av sin avhandlinger “Legal Controls of International Conflict”.
Han viser der til at tanken bak artikkel 49 paragraf 6, var Tysklands okkupasjon av Polen, der de etter å ha ført en angrepskrig fjernet den jødiske befolkningen (området ble gjort Judenrein), og tyskere ble ført inn i området.
Israels krig i 1967 Seksdagerskrigen, var en forsvarskrig mot Jordanske styrker, i et område Jordan okkuperte ulovlig i 1948, i strid med FNs resolusjon 181.
Spørsmålet blir da hvilket land hadde Israel okkupert?
Hvilke andre stater hadde rett til dette området? Det var ingen palestinsk stat der - ingen arabere talte om en Palestinsk stat og et palestinsk folk den gangen. Heller ikke FN og verden samfunnet.
En kan jo også spørre: Hva med Balfour- erklæringen som gav jødene dette området?
Denne traktaten ble et folkerettslig dokument under San Remo konferansen i 1920, og endelig bekreftet av Folkeforbundet i 1922, men er glemt og utvisket i FN organisasjonen.
Det er resolusjon 181, delingsplanen fra 1947, som gir legitimitet til Israels eksistens i dag.  Og fredsgrunnlaget for konflikten er resolusjon 242 fra 1967, som prøver å bringe situasjonen tilbake til tiden før seksdagerskrigen, en tilstand som igjen var i strid med delingsplanen for Palestina.
Begge disse resolusjonene kreve en fredsavtale, for å være virkekraftige, som ikke er oppfylt i dag.

I 2012 utnevnte Netanyahus regjering den såkalte Levy kommisjonen, som bestod av tre dommere i folkerett. Den skulle se på lovligheten av de Israelske bosetningene på Vestbredden.
Levy-rapporten prøvde å få brakt den folkerettslige forankringen tilbake til San Remo, og Folkeforbundets palestinamandat av 1922.
Levy-rapporten så bort fra resolusjon 181, delingsplanen for Palestina, og resolusjon 242.
Den baserte sin juridiske tolkning på Palestina mandatet fra 1922.
som gav jøder rett til å bosette seg i Judea og Samaria.
Rapporten baserte seg videre på tilstanden i dag, at området har vært under israelsk kontroll i flere tiår, og ifølge rapporten vil forbli det også i all overskuelig fremtid.
Men dette førte til veldig mye støy, og viste seg å medføre flere problemstillinger som viser at folkerett Ikke er noen enkel materie!

Det kom sterke reaksjoner på Levy-rapporten fra to kjente israelske folkerettsjurister.
Israel har fra 1967 brukt den fjerde Geneve konvensjonen, når land konfiskeres på Vestbredden, noe som ifølge okkupasjonsretten er lov dersom det kan begrunnes militært, ifølge folkerettsjurist David Kretzmer,
Og bruk av Geneve konvensjonen i over 40 år skaper presedens. Israel innrømmer, med sin praksis, at de okkuperer området, sier Ruby Siebel folkerettsekspert ved det hebraiske universitet i Jerusalem.

En av de som var sterkt uenig med Levy rapporten av en litt annen årsak, var Israels president Shimon Peres.
Han mener at en må ta hensyn til de 1, 5 millioner palestinaarabere på Vestbredden, som ikke ønsker å bli Israelske statsborgere.
Han mener at det også vil forrykke den demografiske balansen i Israel på sikt, slik at araberne kan bli i flertall i fremtiden, hvis Vestbredden og Gaza innlemmes i Israel.
Netanyahu har også godkjent en to-statsløsning. Ut fra samme grunngiving som Simon Peres.
Men Levy rapporten ble likevel en påminning om at Israel har en folkerettslige forankring når det gjelder eiendomsretten til Judea og Samaria.

Det er stor splittelse i det israelske samfunnet i dag.
Venstrepartiet Meretz fredsbevegelsens parti er klippefast i troen på at det går an å få til en fredsavtale med palestinerne. Det er den israelske høgresiden som er problemet mener de. Særlig høgresidens bosetnings politikk, som truer muligheten for en fredsavtale.

Naftali Bennett fra partiet ”Det jødiske hjem” – Setlerenes parti. Han sier at problemet er uløselig.  (Kartet nedenfor)
Han ønsker å annektere deler av Vestbredden, C-områdene, der det bor ca 50.000 arabere og 400.000 jøder i dag.(C områdene er de hvite områdene på kartet
Bosetningene er merket med blått) Synet dette partiet har, er at det ikke er mulig å få til en fredsavtale i dag, på grunn av konflikten mellom Hamas og Fatah,  og på grunn av den muslimske verden.


 I 2000 kalte Bill Clinton inn statsminister Barak og Arafat til freds forhandlinger i Camp David i USA, Barak lovte 95% av Vestbredden og hele Gaza, men Arafat sa NEI!. 

Kartet nedenfor viser Olmerts fredsplan i 2008.
Israelske områder ble lagt til Vestbredden og Gaza, slik at det kompenserte for bosetningene på Vestbredden.


Men Abbas sa NEI!
Om han hadde godtatt denne fredsplanen,
hadde han ingen ryggdekning i den Muslimske verden
- å skrive under en fredsavtale med Israel, ville være å skrive under egen dødsdom.
Han vil fort fått samme skjebne som Egypts president Anwar Sadat som ble myrdet i 1981, dette gjaldt nok også Arafat.
USA oppdaget etter fredsforhandlingene i Camp David i 2000,
at hele den muslimske verden må stå bak en slik avtale, om den skal lykkes.
Det var dette USA forsøkte å få til med Taba konferansen januar 2001.

Forhandlinger er ingen farbar vei for det palestinske lederskapet, og derfor har de i det siste prøvd ut et nytt konsept. (et knep)
I 2011 forsøkte den palestinske presidenten Mahmoud Abbas, å få Sikkerhetsrådet til å godkjenne en palestinsk stat, uten å gå veien om fredsforhandlinger med Israel.
Han uttalte da at den arabiske avvisningen av delingsplanen for Palestina i 1947,
var en feil han håpet å rette opp.
Dette forsøket fikk ikke flertall i Sikkerhetsrådet, som er forpliktet på resolusjon 242, som krever en fredsavtale.
Om det hadde blitt flertall i Sikkerhetsrådet ville USA lagt ned veto. Politikere i USA og Europa, er klar over at Abbas ikke kan inngå en fredsavtale med Israel, likevel holder disse politikerne fra USA og Europa, på med denne dansen rundt forhandlingsbordet.


Israel og folkeretten?
Det 2. som skaper folkerettslig strid i dag er
2. Israels annektering av Øst-Jerusalem.

Binyamin Netanyahu pleier å si: “Jerusalem is Not a Settlement. It’s Our Capital”

Da Israel proklamerte Jerusalem som Israels udelelige hovedstad i 1980,
fikk Israel en FN resolusjon fra sikkerhetsrådet mot seg (UNSC resolusjon 478)
Og de fleste av FNs medlemsland trakk sine ambassader fra Jerusalem.
USA og de fleste vestlige land viste til resolusjonen 242. De mente at denne resolusjonen ikke gav Israel rett til å annektere Øst Jerusalem, men at det skal forhandles om Jerusalem, som en del av en endelig fredsavtale ifølge denne resolusjonen.
Men USA gav beskjed om at de ikke ville godta sanksjoner mot Israel.
De muslimske land mente at Jerusalem er en arabisk og muslimsk by, mens andre land viste til resolusjon 181 Delingsplan for Palestina i 1947) der Jerusalem var bestemt å være en internasjonal by administrert av FN (corpus separatum).

Da Jordan okkuperte byen i 1948, tok de ikke hensyn til delingsplanen for Palestina, som sa at Jerusalem skulle være en åpen internasjonal by, men det delte byen i to med piggtråd sperringer.

Den gangen hadde Jerusalem et stort jødisk flertall, 100 tusen jøder. Mange tusen jøder bodde i Øst Jerusalem, og disse måtte rømme da Jordan tok byen. Hadessa sykehuset og det Hebraiske Universitetet, ble liggende i en demilitarisert lomme i Øst Jerusalem



Dr. Jacques Gautier, er en folkerettsjurist som har brukt over 20 år på de folkerettslige sidene rundt Jerusalems status, som har endt opp i en doktoravhandling på 1400 sider. http://vimeo.com/16094246
Han sier her i foredraget at jøder og kristne finner støtte i de bibelske skriftene
for jødenes rett til Jerusalem. Men denne kilden blir ikke godtatt av verdens ledere og
dommere i dag.
La oss gå til folkeretten, og se på hva den sier, og han viser der igjen til San Remo.
Det Jødiske folks rett til å rekonstituere (gjenopprette) sine historiske rettigheter, dette gjelder også Jerusalems historie. Jerusalem er ”Gamlebyen” og den største jødiske folkegruppen i Jerusalem har vært der helt fra den Ottomanske perioden fra femten hundre tallet.

I 1864 foretok det britiske konsulatet en folketelling i Jerusalem, 80% av befolkningen var da jøder.

Har det noen gang eksistert et palestinsk Jerusalem?
Det må  i så fall være under Keiser Hadrian i det første århundre etter Kristus. Han kalte jødenes land for Palestina.
Da kalifen Omar inntok Jerusalem i 637, kalte han landet for ”jødenes land”
Området har i 2000 år aldri vært et eget land med Jerusalem som hovedstad
Det nærmeste en kommer må være korsfarertiden, da satt det en konge i Jerusalem, men han var underlagt Rom.
Som før nevnt: I delingsplanen for Palestina av 1947, var Jerusalem skilt ut og fikk en spesiell status Corpus Separatum, Jerusalem skulle administreres av FN
Det bodde da 100.000 jøder, 20.000 kristne og 40.000 muslimer i Jerusalem.
Jerusalem var da en jødisk by. I delingsplanen fra 1947, var denne statusen for Jerusalem tenkt å vare i ti år, fram til 1957, da skulle det holdes folkeavstemming.
Det er ikke vanskelig å se hvem som ville vunnet den folkeavstemningen.
Særlig når en tar med innvandringen av jøder til Israel i dette ti året.
I dag er Jerusalem under Israelsk jurisdiksjon en åpen by,
som er åpen for muslimer, kristne og jøder.

Israels og folkeretten?
Det 3. området som skaper folkerettslig strid om Israel i dag
3. Det israelske sikkerhetsgjerdet rundt Vestbredden.


I 2004 bad FNs hovedforsamling domstolen i Haag om en rådgivende uttalelse angående lovligheten av det israelske sikkerhetsgjerde.
Domstolen kom til at gjerdet var ulovlig. Haagdomstolen mente at Israel hadde plassert en del av gjerdet innenfor våpenhvilelinjen av 1949 (the Green Line) og dermed annektert en del av palestinsk område
Sikkerhetsgjerdets oppgave er å hindre terror.
Men Vestbredden er også viktig for Israels sikkerhet, Og en del militære installasjoner ligger inne på Vestbredden. Disse områdene ligger også bak sikkerhets gjerder.
En del bosetninger er bygget med tanke på sikkerheten.
Bosetningen Ofra ligger på et av de høyeste punktene i Samaria, og har radaranlegg for tidlig varsling for Israels flyvåpen

Israels Høgsterett gjorde det klart at deres godkjennelse av trasen for gjerde var basert på militære sikkerhetshensyn. Dette var ikke en grenselinje. En fredsavtale vil måtte føre til forhandlinger om grensen. Denne dommen i Haag var ikke folkerettslig bindende, men slike dommer har en opinionspåvirkende effekt.

Israels seminaret til MIFF i Sandnes 2012, hadde Cecilie Hellestveit, forsker ved UiO, et interessant innlegg om Israel og krigens folkerett.
Hun sier i dette foredraget at Israel har et unikt system for å overholde folkeretten, idet Israelsk Høgsterett som har dyktige jurister på folkeretten, overprøver Hæren hele tiden om hva den har lov til. Cecilie Hellestveit: Ingen andre stater har et slikt system.

Israels og folkeretten?
Det 4. området som skaper folkerettslig strid om Israel i dag.
4. Hvordan juridiske grenser bør avgjøres mellom Israel og en Palestinsk stat.

Flertallet i FN etter seksdagers krigen i 1967, stod i mot araberlandenes rop om fordømmelse av Israel og krav om tilbaketrekning til våpenhvilelinjen fra 1949.
Israel handlet i selvforsvar i 1967. Det var Jordan som angrep.
I henhold til internasjonal lov er en slik okkupasjon lovlig når en prøver å stoppe en aggressor.
Et viktig ord i resolusjon 242 er tilbaketrekning fra territorier , ikke alle territorier.
Israel har i følge resolusjonen, rett på sikre grenser. Lord Caradon som ledet arbeidet med resolusjonen 242, bekreftet etterpå at Israel har rett til å
justere grensene. Sikkerhetsrådets resolusjon 242,  sier klart at grensedragningen er en del av en fredsavtalen.

I avtalen om våpenhvilelinjen mellom Jordan og Israel som ble undertegnet 3. april 1949, der sier Artikkel 2
Det erkjennes at ingen bestemmelse i denne avtalen, skal på noen måte berøre de rettigheter, krav og posisjoner partene har. Avtalen gjelder utelukkende militære hensyn.

Når USAs president Barack Obama i 2011, mener at våpenhvilelinjen som ble forhandlet frem i 1949, skal gjelde som framtidig grense for en Palestinsk stat, og dele Jerusalem på ny, så går han ut over sitt mandat, og de FN resolusjoner USA har skrevet under på, selv om han er USAs tidligere president. Til denne våpenhvilelinjen kan det ikke knyttes rettigheter eller krav, og FN resolusjon 242, krever rett for Israel til å justere grensen.

Israels og folkeretten?
Det 5. området som skaper folkerettslig strid om Israel i dag -
5. Den rettslige status for de palestinske flyktningene fra 1948?


Et sted mellom 600-650 tusen palestinere  flyktet fra kamphandlingene i
Palestina, i perioden 1947-48. Etter seksdagerskrigen i 1967, rømte også mange palestinere fra Vestbredden, Det offisielle tallet ble da 700-720 tusen flyktninger.

Mens alle verdens flyktninger sorterer under FNs høykommissær for flyktninger (United Nations High Commissioner for Refugees),
så har araberlandene greid å få de palestinske flyktningene underlagt en egen FN organisasjon UNWRA med et helt eget regelverk, der etterkommerne forblir flyktninger til evig tid, hvis de ikke kan bringes tilbake til dagens Israel.

Disse 700.000 er nå blitt til 5 millioner flyktninger.
Flyktningene ble plasert i leirer og gjort statsløse.
Mange av disse sitter ennå i flyktningeleirer i Syria og Libanon.
Det var presset fra de arabiske land, og Folke Bernadottes naivitet, som skapte
dette flyktningproblemet, som er blitt uløselig.
Folke Bernadotte var FNs hoved megler i Palestina i 1948. Han hevdet da, at FN hadde et ansvar for disse flyktningene, fordi det var en FNs opprettelse av Israel, som hadde gjort dem til flyktninger
Egentlig så var det de arabiske lands angrep på Israel som var årsaken.

FN-resolusjon 194, blir i dag flittig brukt for å understreke at disse flyktningenes rett til å vende til bake.

FN-resolusjon 194.
ble vedtatt i FNs hovedforsamling da krigen mellom Israel og araberlandene gikk mot slutten i 1949.
Denne resolusjonen går inn for en fredsavtale mellom partene, som gir de flyktninger som ønsket å leve i fred med sine naboer, rett til retur
Resolusjon 194, ble fulgt opp fra FN sin side med flere tilleggs resolusjoner.
Disse resolusjonen ber de berørte parter om å få flyktningene integrert inn i det økonomiske livet i Midtøsten, enten ved hjemsendelse eller bosetting i de land flyktningene oppholder seg.
Resolusjonen retter seg mot Israel og særlig mot araberlandene.
Men de arabiske land nektet å godta en fredsavtale med Israel, som er en forutsetning for resolusjonen og nektet i tillegg å godta resolusjon 194.
Likevel hevder de i dag at denne resolusjonen, gir de palestinske flyktningene right of return, (rett til å returnere til Israel)



Men resolusjonen er ikke oppfylt fra arabisk side, og den krever en fredsavtale!

Millioner av flyktninger kom fra øst Europa i slutten av og etter den andre verdenskrig.
Fra 1951 ble alle verdens flyktninger  underlagt UNHCR
FNs høykommissær for flyktninger,
Alle bortsett fra de palestinske.
Millioner av flyktninger fra Øst Europa ble integrert og bosatt i de vesteuropeiske land, etter krigen. De ble ikke satt i leirer og gjort statsløse.



En halv million finske flyktninger måtte forlate Karelen i 1944, da Sovjetunionen tok dette området fra Finland.
De har aldri fått noe løfte om å få vende tilbake.
Disse flyktningene er svært sammenlignbare med de palestinske. De kom til områder med samme kultur og språk.

Før 1948 bodde det rundt 950.000 jøder i arabiske land. 850.000 av disse måtte rømme etter 1948  ca 600.000 av disse drog til Israel.


Denne artikkelen stod i New York Times i 1945. (nedenfor)
Jødene i stor fare i alle muslimske land
Dette var før krigssituasjonen som oppstod mellom Israel og araber landene.
Etter 1948, ble det mye verre, og araberverdenen ble nærmest tømt for jøder..


Dette bilde nedenfor, er fra en flyktningleir i Israel rundt 1950.
Dette er jødiske flyktninger fra arabiske land.
Israel var egentlig en stor flyktningleir på den tiden.
Dette er helt glemt i dag.


ALBERT MEMMI. Fransk forfatter og Jøde fra Tunis.
Han skriver: Da Ghadaffi var statssjef i Libya, kom han med et generøst tilbud til de jødene i Israel som hadde arabisk bakgrunn. ”Kom til bake til deres fødeland”
Hva opplevde jeg der i mitt fødeland Tunis, skriver han.
Vi fryktet for livet, og fremtiden for barna våre. Vi ble nektet en normal eksistens.
Du kan se i dag på de arabiske kristne, hvilken pris de betaler for retten til bare å overleve.
Det arabiske skrytet om det idylliske liv jødene hadde i de arabiske land, er en myte.
Vi var en minoritet i et fiendtlig miljø, der vi opplevde frykt og fortvilelse, og en konstant følelse av å være skrøpelige tapere.

Hvordan fungerer FN som en forsvarer av folkeretten og menneskerettene i dag?
Under intifadaen som startet i 2000, måtte Israelske soldater på ny okkupere byer på Vestbredden der selvmordsbomberne hadde tilhold.
Disse Israelske aksjonene førte til anklager om Israelske brudd på folkeretten fra arabiske land i FNs menneskeretts kommisjon.
De forsøkte å stadig å få disse anklagene mot Israel opp i Sikkerhetsrådet.
Men det kom ingen klager fra de arabiske land på palestinsk terror

USAs ambassadør til FN i 2002, Negropointe
innførte da det som ble kalt Negropointe doktrinen:
Hver gang det blir forfattet en resolusjon der Israel anklages, skal det legges ved:
En sterk og tydelig fordømmelse av all terrorisme og tilskyndelse til terrorisme;
En fordømmelse ved navn på al-Aqsa Martyrenes Brigade, Islamsk Jihad og Hamas, grupper som har påtatt seg ansvaret for selvmordsangrepene i Israel.
Etter dette kom det ikke flere anklager mot Israel til Sikkerhetsrådet.

Negropointe

I 2006 tok FNs generalsekretær Kofi Annan , initiativ til å få erstattet FNs menneskeretts kommisjon, med en egen Menneskerettskomite. ( United Nations Human Rights Council.) som på selvstendig grunnlag kunne behandle menneskeretts brudd, og utstede resolusjoner.
Grunnen til dette, var at menneskerettighetene skulle få mer oppmerksomhet.
Men det var de samme gamle diktaurne som var medlemmer i denne nye Menneskerettskomiteen UNHRC. Både Libya og Iran var innom formannsvervet i komiteen. I dag er det Saudi Arabia som har formannsvervet.
En FN rapport kunne fortelle om mye familievold i de palestinske områdene. Hun som leder Menneskerettsrådet i dag i 2016, sier at det er Israels undertrykkelse av palestinerne som er skyld i denne familievolden.


FNs Menneskerettsråd fra 2006 til 2010 ble det fattet 33 vedtak 27 av disse var mot Israel. Det kom opp 22 vedtak mot Israel i 2012, og 4 mot andre land. I 2013 fattet Menneskerettsrådet 25 vedtak 21 var mot Israel.

I 2007 hadde Hillel Neuers  fra Canada, som var formann i organisasjonen UN Watch, en tale i denne nye FNs Menneskerettskomite. (United Nations Human Rights Council)
Da han holdt talen (23. mars 2007) hadde Israel som det eneste land i verden blitt fordømt 8 ganger, og det var på gang tre nye resolusjoner mot Israel.
Hillel Neuers tale kan høres på denne videoen.

FNs rolle i Konflikten
Det er over 50 muslimske land i FN, og da er det lurt av Ban Ki-Moon å holde seg inne med de muslimske land. FNs generalsekretær Ban Ki-Moon, anklager Israel for å forårsake dagens arabiske terrorbølge, han sier at de dødelige angrepene er "avlet fra nesten femti år med israelsk okkupasjon.”


Den internasjonale kampanjen for å utslette jødenes historiske krav på landet Israel, en av de sentrale FN-organ, UNESCO, der Vestmuren i Jerusalem - et av jødedommens helligste steder i 2000 år - ble overgitt til muslimene – som et muslimsk hellig sted. UNESCO fant ut at Vestmuren var en del av Al Aqsa moskeen.
Med over 50 muslimske land i FN, så er det palestinerne som får all støtte, de får liten støtte fra Europe.

I årevis har politikere og eksperter i Vesten sett på hvordan de kan løse den israelsk-palestinske konflikten, og uten å forstå at det blir brukt som et verktøy for å avlede oppmerksomheten fra regionens egentlige problemer, som borgerkrigen i Syria, og problemene i Irak, Jemen, Sudan og all elendigheten i den arabiske verden

Borgerkrigen i Syria

Obama administrasjonen mente å få løst dette problemet i Midtøsten. Hvis du løser denne konflikten, så vil det bli fred i hele regionen.
Da John Kerry ble utenriks minister i 2013, ble det fortgang i fredsforhandlingene.
Palestinerne avviser Kerrys prinsipper for to stater for to folk, her får du bekreftelse av den palestinsk lederen Hanan Ashrawi i intervju med palestinsk TV, en Video med klar tale fra Hanan Ashrawi.

23. desember 2016,
Obama lar FNs sikkerhetsråd vedta en sterk anti-israelsk resolusjon om Vestbredden. USAs representant sikkerhetsrådet, Samantha Power, la ikke ned veto.


Den viktigste hinder for kompromiss er at palestinske ledere har en sterk uvilje mot å akseptere eksistensen av en jødisk stat.

Jeg gjentar dette enda en gang.
I 2000 kalte Bill Clinton inn statsminister Barak og Arafat til freds forhandlinger i Camp David i USA, Barak lovte 95% av Vestbredden og hele Gaza, men Arafat sa NEI!. 
Under Olmerts regjeringsperiode i 2008 så ble det lagt en fredsplan, der israelske områder inn til Vestbredden ble lagt til (det ble 100%), men Abbas sa NEI!
Det er noe disse palestinske lederne må forholde seg til:
Om Arafat og Abbas hadde godtatt denne fredsplanen, hadde de ingen ryggdekning i den muslimske verden - å skrive under en fredsavtale med Israel, ville være å skrive under sin egen dødsdom. De ville fått samme skjebne som Egypts president Anwar Sadat som ble myrdet i 1981.
https://www.youtube.com/watch?v=rhu-YgCyPz4



Jan Sandvik.


Israel og folkeretten i et historisk perspektiv (Del 1)












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar