Jeg har nettopp lest boka ”Den nygamle antisemittismen” av
Jahn Otto Johansen.
Den gir et godt bilde av antisemittismens mange ansikter.
I dag er det ikke stuerent å være antisemitt, slik det var
før og under andre verdenskrig.
Men det er fullt legitimt og akseptert å være antisionist.
Sionismen er grunnlaget for staten Israels eksistens
(Se http://snl.no/sionisme)
Og Israels eksistens er folkerettslig forankret
i Folkeforbundet (Balfourerklæringen) og i FNs resolusjon 181
i Folkeforbundet (Balfourerklæringen) og i FNs resolusjon 181
Israel som nasjon er blitt til over en periode på 130 år, og
har som ovenfor nevnt en solid forankring i folkeretten.
Å være antisionist innebærer
en avvisning av Israel som egen jødisk stat, noe som truer eksistensen
til 7 millioner israelske jøder.
Den har utviklet seg til en juridiske antisemittisme,
som har tatt i bruk folkeretten, og menneskerettene
Denne antisemittismen har sitt utspring i FN, der harde
diktaturer i den store muslimske blokk på 56 land, og tidligere også den
kommunistiske blokk, i resolusjon etter resolusjon, har anklaget Israel for
menneskerettsbrudd mot den palestinske befolkningen.
Israel har fra FNs Generalforsamling og Sikkerhetsrådet,
fått over 600 resolusjoner mot seg fra 1948 fram til i dag.
Nord Korea har i den samme perioden fått ca. 25, og Sudan
som har begått folkemord på 2 millioner mennesker i Sør Sudan og Darfur, har
også fått ca. 25 resolusjoner mot seg fra FN.
Kinas okkupasjon av Tibet har så langt jeg kan se, påført
landet 3 FN resolusjoner.
Det var også svært få resolusjoner som kom fra FN i perioden
1975 - 1979, da Pol Pots regime utførte folkemord i Kampuchea.
Da Vietnam gikk inn i landet og fjernet dette regimet, fikk derimot
Vietnam en del FN resolusjoner mot seg.
Først 10 år senere opprettet FN en internasjonal domstol for
å prøve å få dømt Røde Khmer’s tjenestemenn for forbrytelser mot menneskeheten
og folkemord på mellom 1 og 2 millioner mennesker.
Hvordan FN i praksis fungerer når det gjelder staters
menneskerettighets brudd, kan en se på youtube”
The UNbelievable UN
response to Syria”
Der en bruker mindre enn en time på 40.000 døde i Syria, og
5 timer på å fordømme Israels boligbygging i Øst Jerusalem.
FNs kamp for menneskerettene ble av Hillel Neuers fra Canada kalt ”et menneskerettslig mareritt”
da han i 2007, som formann i
organisasjonen UN Watch, hadde et innlegg i FNs Menneskerettskomite. (Se video)
FNs
Menneskerettskomite som ble etablert i 2006, var et nytt FN organ, som skulle
avløse FNs menneskerettskommisjon. Da Neuer i 2007 holdt dette innlegget, hadde
FNs menneskeretts-komite fordømt Israel 8 ganger, og 3 nye resolusjoner mot
Israel var på gang.
Ingen andre land var så langt blitt fordømt for menneskeretts
brudd. Ikke Sudan, ikke Nord Korea.
Det universelle hatet mot jødene opptrer i dag som
engasjement for folkerett og fredsarbeid og beskyttelse av menneskerettigheter.
Vi opplever dette også i vårt land.
Man kler seg i menneskerettighetsklær, og kjemper på
rettferdighetens side mot Sioniststaten, noe vi så i 1. Mai
togene dette år.
Man går gjerne i fakkeltog for å markere krystallnatten, og
tar avstand fra nazisme og deportasjon av norske
jøder til Auschwitz.
Men når en angriper Israel, så er det av godhet og ut fra
en våken retts bevissthet,
en fordømmer den
jødiske staten.
Denne formen for anti-semittisme er på en måte
uangripelig.
Kort om Antisemittismens
historie i Europa.
Antisemittismen er svært gammel, en finner den i
gammeltestamentlig tid, i Esters bok.
Men den antisemittismen vi kjenner i dag var opprinnelig religiøs
og startet som antijudaisme i Antikken.
Johannes Chrysostomos, en av kirkefedrene fra de fjerde
århundre, jobbet hardt for å holde de kristne borte fra den jødiske synagogen,
og ved språkbruken sin ble han skyld i mye av jødehatet i den ortodokse kirke i
Øst Europa. Han ble opphav til stereotyper om jøder som kom til å prege kirken,
og også jødene som Kristus mordere.
Augustin, var noe mildere i språkbruken,
men erstatningsteologien i Den Katolske kirke har fått sin
utforming fra han.
Augustin mente at det jødiske folk definitivt var parkert på
et sidespor. De hadde ikke lenger noen rolle i Guds frelseshistorie.
Ifølge denne teologien, er alle ord i Skriften som handler
om Israel og det jødiske folk, uten reservasjoner blitt overført på kirken.
Problemet blir da landløftene der Gud gav Abrahams
etterkommere Israels land til en evig eiendom, og hvordan skal man forstå alle løftene om jødenes tilbakevending
til landet?
Det var nok ikke noe tema på Augustins tid, men det er det i
aller høyeste grad i dag.
Luther var Augustiner munk, og leste Augustins skrifter. Han
var også Erstatnings-teolog.
På sine gamle dager skrev
Luther boka ”Om jødene og deres løgner” Jeg tar med noen få linjer fra
boka.
”La meg gi dere et ærlig råd: For det første bør synagogene
brennes. Dette skal skje til Guds og kristendommens ære. – For det andre bør
deres hus rives og ødelegges. – For det tredje bør man ta fra jødene deres
bøker, - og for det fjerde bør rabbinerne under trussel om dødsstraff forbys å
undervise.
Luther som selv hadde kjempet for sin tro, hadde tydeligvis
liten toleranse for andres tro. Og hans antisemittisme og intoleranse forplantet
seg til vårt land, der vi fikk jøde
paragrafen i Grunnloven og Den Norske kirkes
kamp mot dissentere.
På 800 tallet på Karl den stores tid, fant jødene et fristed
langs Rhinen i Tyskland.
Her utviklet de det jødiske språket Jiddisch.
Men store forfølgelser oppstod i Middelalderen. Det begynte
i korsfarertiden,
og jødene måtte rømme østover til Polen
Fra 1096 opplevde jødene blodige massakrer fra Korsfarerne
flere steder i Europa, og nye store massakrer kom etter svartedauden i 1348.
Disse massakrene ble utført i Kristi navn.
Forfølgelser opplevde de også i Øst Europa.
Med mordet på Tsar Alexander II i 1881, startet store
forfølgelser av jødene i Russland.
Det var ikke jøder som hadde utført drapet, men det ble et
påskudd for den russiske Tsar og den russisk ortodokse kirke for å drive jødene
bort i fra landet.
Nye store forfølgelser kom etter den Japanske – russiske
krig i 1905, der Russland tapte en stor del av krigsflåten sin.
Fra russisk hold kom også skrivet Sions vises
protokoller, en konspirasjonsteori om at jødene hadde opprettet et hemmelig
råd som hadde som mål og overta verden, noe som forverret jødehatet.
Det førte til at 3,5 millioner jøder flyktet vestover, derav
ca. 2 millioner til USA,
Ca. 70.000 drog til
Palestina
Antisemittismen har gitt seg mange utslag opp gjennom
historien, fra isolering og utstøtelse til deportering og massedrap.
Begrepet Antisemitisme stammer fra den tyske journalisten Wilhem
Marr.
I 1879 startet han den første tyske organisasjon, stiftet
spesielt for å bekjempe den angivelige trusselen som jødene utgjorde mot Tyskland.
Organisasjonen arbeidet for å fjerne
jødene fra landet.
Wilhem Marrs jødehat fremstod som nøytralt, objektivt og
vitenskapelig
Dette jødehatet skiftet også klær fra religiøst til rasistisk.
Jødene var en degenerert rase, som ikke kunne assimileres
med Tyskere.
I løpet av ca. 50 år førte denne rasistiske antisemittismen til
Holocaust og Auschwitz.
Du kjenner på en moralsk degenerering og grusomhet, som det er vanskelig å forstå kunne skje i en
kristen kulturnasjon som Tyskland. Men grunnen til at det kristne Tyskland ikke
stod opp for jødene skyldtes den påvirkning erstatningsteologien hadde påført
den Katolske og Lutherske kirke, og Luthers skrifter.
Da nazistene forsøkte seg med dødshjelp overfor psykisk
utviklingshemmede, reagerte kirkene, og nazistene måtte oppgi forsøket.
Etter 2. Verdenskrig i Europa – fikk vi noe som kalles Sekunder
antisemittisme,
Antisemitisme uten jøder. Særlig i Øst Europa. Jødehatet var
fortsatt like sterkt. og er det også i dag.
Fra 1970 tallet har
vi fått den moderne venstreorienterte antisemittismen.
Den er mer raffinert og akademisk. Den bruker ikke Sions
vises protokoller, men opererer med en
Israel lobby i USA, som de påstår gir jødene stor makt over amerikansk
politikk.
Amerikanske jøder har nok endel innflytelse i amerikansk
kulturliv, og deler av media. Men en finner også store Jødefiendtlige bastioner
i USA, som oljeindustrien og byråkratene i State-department. De siste tar seg
av utenrikspolitikken.
Dette blir oppveid til en viss grad av Kongress og Senat,
der det store flertall av de folkevalgte er sterkt israelsvennlige. Noe som
skyldes at de blir valgt av den amerikanske grasrota, der rundt 70% støtter
Israel.
Men det finnes også en del ekstremt jøde fiendtlige miljøer
i USA, som mange lytter til, som bladet ”Veterans to day”
For en tid til bake kom det ut en bok i USA, som fikk mye
kritikk der borte, men ble svært populær i Europa og her i Norge. Den heter ”Israels
Lobbyen” og er skrevet av to professorer, Mearsheimer og Walt, fra henholdsvis Chicago universitetet og Harvard.
De mener
at støtte til Israel ikke tjener USAs interesser, da dette kompliserer USAs
forhold til den muslimske verden, og at
denne lobbyen, som består av mange grupperinger, både amerikanske jøder, og
konservative kristne, er årsak til USAs ufornuftige politikk i Midtøsten.
Egentlig kan vi si at denne lobbyen består av et flertall av
det amerikanske folk som ut fra sin rettferdighetssans, støtter Israels kamp
mot terrorisme og fiendtlige naboland.
Dette moralske aspektet står ikke sterkt i Europa.
Den venstreorienterte spanske politikeren Javeier Solana,
som i mange år styrte EUs utenrikspolitikk, har uttalt at vi bør ikke se på
Midtøsten ut fra et rett og galt ståsted, men hva som kan skape fred på sikt.
Ut fra en slik tankegang, kan det se fornuftig ut å avvikle
Israel som stat, og spre de 7 millioner jødene der, rundt om i verden på ny.
Men når vi ser på hvordan islamittene går fram i de arabiske
land i dag, tror jeg neppe at fjerning av Israel vil skape mer fred i Midtøsten.
Det er denne
venstreorienterte antisemittismen som dominerer i Norge også.
Etter at den pro israelske
amerikanske stjerneadvokaten Alan Dershowitz besøkte Norge i forbindelse med Oslo symposium
2011, skrev han en artikkel i New York times om sine opplevelser i Norge.
New York Times MARCH 29, 2011
Dershowitz oppdaget i
Norge en antisemittisk treenighet av universitetsledelse, media, og
venstreorienterte politikere.
Han skriver:
”Jeg har nylig avsluttet en tur rundt
på norske universiteter, hvor jeg snakket om internasjonal
lov som gjelder for den israelsk - palestinske konflikten.
Men turen ble nesten ikke noe av.
Sponsoren, en norsk pro-Israelsk gruppe, tilbød seg å la meg forelese uten kostnader for de tre største universitetene i Norge.
Sponsoren, en norsk pro-Israelsk gruppe, tilbød seg å la meg forelese uten kostnader for de tre største universitetene i Norge.
Norske universiteter hopper generelt på enhver
anledning til å invitere forelesere fra andre universiteter.
Da min Harvard kollega Stephen Walt,
medforfatter av "The Israel Lobby," kom til
Norge, ble han umiddelbart invitert til å presentere et
foredrag på Norsk teknisk-naturvitenskapelige universitet NTNU i Trondheim.
Likeledes historikeren Ilan Pappe, som stadig
driver med demonisering av Israel, og som underviser ved Oxford.
Min sponsor forventet derfor
at deres tilbud om å la meg presentere et
annet akademisk perspektiv på den israelsk-palestinske
konflikten ville bli akseptert.
Jeg har skrevet et halvt dusin bøker der jeg presenterer
et syn fra et sentrums ståsted, til støtte for en
to-statsløsning.
Men de norske universitetene sa NEI!.
Dekan ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen sa han ville være "beæret" hvis jeg kunne presentere et foredrag ”om OJ Simpson saken,"
Dekan ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen sa han ville være "beæret" hvis jeg kunne presentere et foredrag ”om OJ Simpson saken,"
så lenge jeg var villig til å love ikke å
nevne Israel.
En administrator ved NTNU i Trondheim sa
at Israel var
for "kontroversielt."
Universitetet i Oslo sa ganske
enkelt "nei" uten noen forklaring.
Bare én gang før har jeg blitt forhindret fra
å undervise ved universiteter i et land. Det var under Apartheid
i Sør-Afrika.
Til tross for de
norske fakultetenes avslag, så holdt jeg tre forelesninger
på disse universitetene for fullpakkede auditorier etter invitasjon
fra studentgrupper ved universitetene
Jeg fikk langvarig applaus både før og
etter forelesningene.
Det var da jeg forsto hvorfor alt
dette skjedde.
På alle de norske universitetene, har det
vært arbeidet med å vedta akademisk og kulturell boikott av
jødiske - israelske akademikere.
Administrasjonene på universitetene har nektet å godta denne formen for kollektiv avstraffelse av alle israelske akademikere, så det formelle kravet om en boikott mislyktes.
Administrasjonene på universitetene har nektet å godta denne formen for kollektiv avstraffelse av alle israelske akademikere, så det formelle kravet om en boikott mislyktes.
Men i praksis finnes det en
de facto boikott av jøder.
I tillegg til den
venstreorienterte antisemittismen, har vi i Norge i dag, også den kirkelige, og
en muslimsk antisemittisme importert fra Midtøsten og Nord Afrika.
I dag kan vi egentlig oppleve hele spekteret av antisemittisk utfoldelse i Norge.
All antisemittisme er
i sin grunn religiøs, også den vi finner blant venstreorienterte og
ateister. I alle antisemittiske leirer kan man oppleve folk som nærmest har
fått et religiøst kall, en slags besettelse.
Voltare var ateist.
Han hatet jødene, ikke fordi de hadde tatt livet av Jesus
som mange av hans samtidige mente, men fordi de hadde bidratt til den kristne
sivilisasjons fødsel. Uten jødedom ingen kristendom. Voltaire hatet
kristendommen like sterkt som han hatet jødene.
Muslimene hater Israel fordi Israel skaper problem for deres
tro på Koranen.
I følge Koranen tilhører jødene historien, og har kun
eksistensberettigelse som dhimmier i et muslimsk samfunn. Alt land som
tidligere var under Islam, er fortsatt å betrakte som muslimsk land. Derfor
kommer Israel som en jødisk stat på tidligere muslimsk jord, direkte i konflikt
med Koranen.
Erstatnings teologene har også store problemer med Israel, som
skaper problemer for deres teologi. Da Israel ifølge erstatnings-teologien ikke
lenger har noen særstilling, får de problemer med jødenes tilbakevending til
landet, og den jødiske statens
eksistens. Og vi opplever i dag at endel av disse teologene slår seg
sammen med Israels fiender.
Kristenheten er i dag delt i to.
De som støtter Israel,
er hovedsakelig evangeliske kristne rundt om i verden, særlig i USA og i den
tredje verden.
De som har et negativt forhold til Israel er for det meste
de gamle kirkesamfunn, som ortodokse, katolske, lutherske og liberale
kirkesamfunn, der erstatningsteologien står sterkt.
Nå er det ikke helt stuerent å være erstatnings teolog i
dag, da en kan bli satt i bås med Luther og hans uttalelser om jødene.
Derfor kaller man det i dag Oppfyllelses Teologi,
men innholdet er i store trekk det samme.
Men Israels plass i
vår bibelforståelse dreier seg ikke bare om teologi. Det er også blitt et
politisk spørsmål, fordi at i vår tid går dette emnet rett inn i Midtøsten
konflikten.
Bibelens landløfter,
vil av mange bli oppfattet i enkelte liberale kirkelige kretser,
som en ren politisk provokasjon.
Det er erstatnings teologien som rår grunnen i mange Kirkesamfunn
i Midtøsten også.
For kristne i Midtøsten er fiendskap mot Israel og jødene,
en måte å overleve på.
Og enkelte kirkeledere fra arabiske evangeliske kirkesamfunn, har fått god innpass i Den Norske kirke.
Vi opplever i dag at store deler av Den Norske kirkes teologer og biskoper, stiller
seg bak palestinernes sak, der det palestinske folk blir framstilt som den
lidende og svake part., og det er ingen tvil om at mange palestinere lider
under denne konflikten.
Det jeg har
vanskelig for å forstå, er hvordan kristne kan se bort fra den
underliggende årsak til palestinernes problemer. Det religiøse hatet mot
jødene, som gir seg utslag i vold og hat mot sivile jøder. Der selvmordsbombere
blir hedret på palestinsk TV, og får gater i Ramallah oppkalt etter seg. Der småbarn på palestinsk barne-TV blir indoktrinert med hat til jødene (Se Palestinian Media Watch)
Dette religiøse fiendskapet fra Hamas og Fatah mot Israel, er selve drivkraften i konflikten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar