Den store innvandringen av muslimer
til Europa,
skremmer mange europeere i dag.
Mange
frykter for at Europa før eller siden vil ende opp som et muslimsk kontinent?
Det er ikke
lett å spå om framtiden, men den demografiske utviklingen av Europas befolkning,
sammen med den store innvandringen til dette kontinentet bør skape en viss uro.
Det ligger
en video på internett, Muslims
Are Taking Over The World –som kan oppleves noe overdramatisert, en form
for ” worst case senario”.
Men det er mange
som har begynt å frykte at dette kan bli en realitet i deler av den vestlige
verden. I boka ”Demokrati eller Islamisme” viser Halgrim Berg, at hvis
utviklingen fortsetter som i dag, vil dominerende land i Europa i slutten av
dette århundre ha et muslimsk flertall. Med dagens utvikling er dette egentlig ren
matematikk.
Denne videoen forteller at reproduksjonen i den vestlige verden
må være 2,11 for at folketallet skal holdes ved like. I dag ligger
reproduksjonen for Europa på 1,38, men folketallet i Europa har ikke
minket. Dette skyldes innvandringen til
Europa.
Dette
gjelder også for Norge. Men vi skiller oss likevel litt ut fra resten av
Europa, da den største innvandringen til vårt land kommer fra øst Europa.
Fra 1990
har 90 prosent av innvandringen til Europa, kommet fra muslimske land. Dette vil forandre
europeisk kultur og tenkemåte over tid, men jeg konstaterer at svært få
politikere og journalister ser ut til å bekymre seg.
Det er
likevel noen journalister som er villig til å ta opp dette temaet, som dette Danske TV programmet fra 2010.
Vi
må begynne med de muslimske brødrene i Egypt, som har forandret organisasjonen,
fra en religiøs organisasjon til en politisk organisasjon. Denne gikk på TV2
for noen år siden, og det var Walid al-Kubaisi som laget denne videoen. https://www.youtube.com/watch?v=8m2wjj_zJXY&list=PLA7D2D3AC90B2A6F6
I dagens
situasjon er det enkelt å forstå at folk fra Midtøsten prøver å komme til
Europa, fra stor arbeidsløshet, etniske konflikter og
borgerkrig.
I denne bloggen har
jeg lagt inn en rekke linker til forskjellige aviser og nettsider, som viser at
frontene er harde. Her et par innslag fra aviser som Dagbladet og Klassekampen.
Hvordan påvirkes Vesten av islam i dag, hvilken utvikling ser
vi?
Til slutt i bloggen prøver jeg å se på forholdet mellom islam og
kristendom, og kristnes kår i muslimske land. Hvordan skal vi som kristne forholde
oss til islam og muslimsk innvandring?
Et kort historisk tilbakeblikk.
Opp gjennom
hele historien har vi hatt folkevandringer.
Svært få av
disse var fredelige, da dette var erobringer
av andre folks landområder.
Europeernes
utvandring til Nord og Sør Amerika og til Australia, må også sees på som
erobring av andres land.
På 600 tallet ble det kristne
Midtøsten og Nord Afrika erobret med sverd av Muhammeds etterfølgere, og denne historien er araberne svært
stolte av i dag.
I år 711 e.K tok muslimske hærstyrker Spania og
gikk inn i Frankrike, men ble slått og drevet tilbake av Karl Martell i slaget ved Poitiers i 732.
Nærmere tusen år senere dro
muslimske ottomanske styrker inn i Østerrike og beleiret Wien i 1683, men ble
drevet tilbake av styrker fra flere Europeiske stater.
På 1960 tallet startet en fredelig
innvandring av muslimer til Europa.
Disse
innvandrerne kom i hovedsak fra Pakistan, Tyrkia og Nord Afrika.
De kom som
fremmedarbeidere, og tok jobbene europeerne ikke ville ha.
Jeg kjenner til muslimer som kom til vårt land på den tiden,
som opplevde både trygghet og frihet.
Men Islam
kom også til Europa
I
kjølvannet av fremmedarbeiderne, kom imamene, moskeer ble opprettet, og det ble
overvåkning av Europas muslimer fra de muslimske religiøse lederne.
I dag er
Europas muslimer underlagt den muslimske
teologen Yusuf
al-Qaradawi, som er tilknyttet det muslimske brorskapet i Egypt.
Han er av
dette brorskapet, innsatt som leder for det europeiske Fatwa rådet.
En stor del av muslimene i Europa er
mer eller mindre sekulære, men Al-Qaradawi har innflytelse over de fleste europeiske imamer, og
det har blitt vanskeligere for muslimer å opptre sekulært, særlig for kvinner.
Al-Qaradawi har påbudt muslimske kvinner
å bære hijab.
Nå blir nok
dette oppfattet mer som en oppfordring, enn et påbud, men hvis muslimer derimot
konverterer til den kristne tro, blir det straks farligere. I denne videoen forkynner
Al-Qaradawi dødsstraff for frafall fra islam.
Norsk diskusjon om islam har stort sett vært på et akademisk
nivå i avisene fram til 2011.
Her er en
artikkel i Aftenposten hvor professor i sosialantropologi ved Universitetet
i Oslo, Unni Vikan forklarer
æresdrapets egenart og logikk.
På UiOs
nettside kan vi lese om teologen Oddbjørn Leirvik, som vil utforske det
hellige rommet mellom kristne og muslimer.
Men våren 2011 kom karikaturstriden, der redaktøren i den kristne avisa Magazinet,
Vebjørn Selbekk, hadde lagt ut tegningene fra den danske Jylland Posten. Danske
imamer spredte nyheten til muslimske land, noe som førte til store
demonstrasjoner mot Danmark og Norge i Midtøsten. Den norske ambassaden i Damaskus
ble satt i brann. Den norske regjeringen fikk en form for panikk, og fikk i
stand et møte, der Selbekk offentlig måtte beklage avisens oppførsel foran lederen
for Islamsk Råd, Mohammed Hamdan.
Domprost Olav Dag Hauge dro til Qatar som representant for Den Norske
kirke, for å beklage overfor Yusuf
al-Qaradawi.
Å møte Yusuf al-Qaradawi i dagens
situasjon er det samme som å
gi ytterliggående islamister medbestemmelse i hvordan Norge skal styres,
uttalte norsk-irakeren Walid al-Kubaisi om Dag Olav Hauges beklagelse i
en kronikk i Aftenposten.
Etter hvert som de negative sidene
ved islam har
kommet til overflaten her i Europa, som æresdrap på kvinner, og krav
fra islamister om Sharia lover,
så har
store velgergrupper begynt å stemme på Islam-kritiske
partier,
som Gert Wilders parti ”Partiet for Frihet” i Nederland,
”Dansk Folkeparti” der den markante Pia Kjærsgaard har
vært partileder.
”Sverige
Demokratene” med partilederen Jimmie Åkesson,
og FRP i Norge.
Disse
partiene har fra venstresidens folk fått merkelappen ”høgre ekstreme partier.”
Disse partiene
er sterkt kritiske til Islam, og ofte pro israelske. Men dette gjelder ikke
alle. Det
franske partiet Nasjonal Front, ledet av Marine Le Pen, var opprinnelig antisemittisk,
men har nå tonet ned sin anti-semittisme, og gjort front mot den muslimske
innvandringen. Partiet har i dag en oppslutningen blant franske velgere på over
20 prosent. Også Gert Wilders er en
populær politiker i Holland.
Enkelte europeiske land som Hellas med sine økonomiske
problemer, er stort sett et transittland for muslimske innvandrere. Det er få
muslimer som stopper der.
Partiet Populær ortodoks front i Hellas er et nynazistisk - antisemittisk
parti
Dette partiet
er også vennlig
innstilt til muslimer, og til araberverdenen, noe som nazistene i Tyskland også
var.
En
bevegelse litt på sidelinjen er ”English
Defence League” som i dag ledes av Tim Ablitt
Denne
bevegelsen har drevet med demonstrasjonstog for engelske verdier i muslimske
bydeler i England, som ofte har ført til slagsmål og bråk fra mot-demonstranter.
Tommy
Robinson som startet bevegelsen i 2009, har nå forlatt English Defence League, da han etter hvert ble bekymret for utviklingen i bevegelsen. Han har bedt
om unnskyldning for sin aktivisme, og ble tatt inn i varmen. Han slapp også til på et
debattprogram i BBC, men i dette TV programmet gikk det frem at han ikke
var helt omvendt fra å bekjempe islam.
Den europeiske venstresiden som dominerer en stor del av
europeiske medier, har tatt opp kampen mot partier som ”Nasjonal Front” i
Frankrike og partiet ”Parti for Frihet” i Nederland, men disse partiene
fortsetter å vokse.
Journalisten
John Palmer i
den britiske avisen The Guardian, innrømmer at tiden er i ferd med å renne ut
for venstresidens kamp mot disse islam kritiske partiene.
Det ligger i venstresidens tradisjon
å støtte opp om innvandrere, da disse blir sett på som en svak gruppe i samfunnet, som
lett blir utsatt for diskriminering, noe som kommer frem på denne nettsiden
til ”Sosialism Today”
Men så kan en jo stille spørsmålet:
Hvorfor forsvarer venstresiden Islam?
Sosialistene har i årevis bekjempet det de kaller kristendommens
formørkelse, og så går de bort og støtter opp om en religion som for de aller
fleste sosialister må oppleves mange ganger verre! Islam må jo fra et sosialistisk ståsted være en reaksjonær religion,
kvinneundertrykkende, anti-demokratisk og illiberal.
Men på
denne nettsiden til ”Internasjonale
Sosialister” har sosialister og muslimer funnet en felles sak, det er
kampen mot den vestlige imperialismen som forener muslimer og sosialister.
Forfatteren, og komikeren Pat Condell er skremt over denne kollaboreringen mellom venstresiden og islam. I
denne videoen kalt ”Vår lammende frykt for sannheten” tar han for seg venstresidens kamp mot rasisme
i England. En av front organisasjonene i kampen mot rasisme er det britiske ”Socialist Workers Party” som han mener har spesialisert seg på å stoppe
ytringsfriheten i landet, gjennom motdemonstrasjoner og voldelige opptøyer.
De støtter opp om Islam og er kritiske til vestlige verdier
og demokrati. Han mener at disse sosialistene har mye til felles med Islam,
både i menneskesyn, i praksis også i kvinnesyn, da det har vært flere
voldtektssaker innen bevegelsen.
Men det er ikke bare venstresidens folk som
støtter innvandringen av muslimer. Store deler av den europeiske høgresiden er også for denne innvandringen.
Peter Sutherland irsk forretningsmann og politiker, EU-kommissær.
Han har også ledet Verdens handelsorganisasjon, og i 2006 ble han utnevnt til
FNs Spesialrepresentant for migrasjon.
Han sier at innvandringen er
avgjørende for en dynamisk økonomisk vekst. Multikulturalisme er både uunngåelig og ønskelig: Europa bør gjøre
sitt beste for å undergrave den nasjonale homogeniteten i Europa.
Sutherland, og mange andre på den europeiske høgresiden ser mot USA som
modell for et åpnere Europa, og de ser på innvandringen som et middel til å knekke
de nasjonale barrierene i Europa.
Men der Sutherland og mange andre innvandrings
ivrige politikere trolig forregner seg, er imamenes innflytelse på Europas muslimer.
I USA ble emigrantene i
tidligere tider integrert inn i det amerikanske samfunnet, og ble amerikanere.
Men dette skjer ikke i samme grad med Vestens muslimer.
Denne videoen viser
hvordan en imam i USA omtaler kristne, dvs. amerikanere som ikke er muslimer: De
er åndelig skitne, ureine - deres liv og eiendom har ingen verdi, i en konflikt
(jihad) - er det tillatt for muslimer å overta deres eiendommer, så lenge de
ikke konverterer til Islam.
Det er ikke lett å integrere
muslimer med slike holdninger om Islam’s overlegenhet, inn i et vestlige
samfunn.
De fleste vil nok si at denne imamen med sine ekstreme synspunkter,
ikke er representativ for flertallet av imamer.
I Vestlige medier skiller en
mellom moderate og ekstreme muslimer
For en tid tilbake hadde vi et innslag i NRK,
om en pakistansk muslim som ville starte en muslimsk friskole i Oslo. Det
virket som om alle formaliteter var i orden, helt til noen oppdaget et video
klipp, der han på urdu gikk inn for strenge sharia-lover, med halshogging etc. som
satte bom for søknaden hans. Partiformann i KrF, Hareide, uttaler i siste delen
av videoen, at ekstreme muslimer
ikke vil få starte muslimske friskoler, men hvis de er seriøse bør de få gjøre
det.
Tyrkias statsminister Erdogan, sier at det finnes ikke noe som kan kalles
moderat og ekstremt innen Islam. Islam defineres ut fra Koranen, der det
endelige målet er en stat styrt av Sharia lover. Erdogan har også kommet med et
utsagn om sin forståelse av demokrati: Demokrati kan sammenlignes med en taxi,
når en er kommet fram til målet går en ut av taxien.
Det ligger inne på nettet en video fra en islamsk fredskonferanse holdt i Oslo i mars 2013. Der moderate
muslimer ville oppklare misforståelser om Islam.
Hans store drøm er at hele verden
skal bli styrt av Sharialover. Han sier i talen sin at alle normale muslimer
har dette synet. Han spør forsamlingen: Er dere moderate muslimer, rekk opp
hånden. Hele forsamlingen retter opp hånden. Han viser deretter til lovene i
Koranen som er fra Allah, han nevner blant annet loven om steining for
utroskap, og spør om dette er gode lover for menneskeheten. Alle retter opp
hånden.
Denne videoen viser at Sharia
er en del av muslimers tro, og viser også hvordan overbeviste muslimer tenker, noe som svært mange i Vesten ikke forstår.
Moskeene og muslimske
organisasjoner har det siste ti året kraftig styrket sin stilling, og er i
stor grad med på å sette den politiske dagsorden, både i Europa og USA .
Blant muslimene er et
nytt ord tatt i bruk, ordet Islamofobi
Islamofobi
er blitt et begrep som brukes som et politisk våpen, særlig av islamske organisasjoner,
som Organisasjonen for islamsk
samarbeid (OIC), som har en link kalt Islamophobia
Observatory, der de overvåker muslimers rettigheter, og
negativ omtale av Islam i Vesten.
Men muslimene har mange europeiske allierte som flittig bruker dette ordet.
En svensk professor Mattias
Gardell har skrevet boken Islamofobi.
Boken er et oppgjør med Sveriges Demokratene,
og mennesker i det svenske samfunnet som er skremt over den muslimske
innvandringen til Sverige.
Sverige er det landet i Norden som har tatt i
mot flest muslimske innvandrere.
Både den politiske venstresiden
og høgresiden. Både
Sosialdemokratene og Moderaterna er positive til innvandringen, og har
gjort front mot Sveriges Demokratene.
Mange svenske muslimer har etter hvert fått stor
innflytelse i svensk media,
og flere av disse reagerte sterkt da FRP ble tatt inn i den norske regjeringen etter
valget høsten 2013.
Ehsan Fadakar, som
er sjef for sosiale medier i det svenske Aftonbladet, hadde etter
FRPs inntreden i rgjeringen nov. 2013, et voldsomt utfall mot Norge, hvor han
beskriver Norge som et egoistisk land som behandler de fattige som dyr
Dette innslaget fra VG viser at det er stor forskjell på innvandrings debatten i
Norge og Sverige.
I Svenske medier er det tydeligvis vanskelig
å ytre seg negativt om Islam
Den svenske frilansjournalisten Helena Hägglund, opplevde seksuell trakassering i Egypt. Hun har
en lengre artikkel på den ”radikale, progressive” nettsiden, Dagens Arena juni
2013, der hun går i detalj på hvilken
trakassering hun opplevde. Artikkelen har fått den litt underlige overskriften: Vem bär ansvaret för min tystnad?
Hun legger skylden på
journalisten Ingrid Carlqvist och alla andra islamofober i den
svenska offentligheten, som gjør Islam ansvarlig for overgrep mot kvinner..
Ingrid Carlqvist er en
svensk journalist som har eksponert seg i kampen mot muslimsk innvandring i
Sverige. Her
en video fra en tale hun holdt i Europaparlamentet ” Jeg er svensk, men
lever i dag i Absurdistan”
Hun har møtt
sterk motstand fra de svenske main stream mediene.
Malmø er den byen i Sverige
som har den største andelen muslimske innvandrere.
I dette innslaget i svensk TV
fra1999 kunne en svensk journalist fortelle om
tilstanden i Malmø noenlunde åpent, i dag er det problematisk i svenske medier
å stå fram med denne type kritikk.
Situasjonen i Malmø har ikke
blitt bedre etter 1999.
Nå vegrer også politi og
brannvesen seg for å gå inn i bydelen Rosengård, der de aller fleste muslimene
bor.
I dag er det stort sett
utenlandske journalister som lager reportasjer fra Malmø.
Mange av de svenskene som fortsatt bor i den muslimske delen av
Malmø, har
problemer i dag.
Også mange muslimer lider i
disse gettoene som myndighetene lar seile sin egen sjø.
Mange av disse muslimene som
har flydd fra tortur og trakassering i muslimske land, ender opp i disse
gettoene som er blitt en form for ”No
go zones” der svenske, og europeiske myndigheter har svært liten kontroll. I flere
Europeiske byer, blir disse gettoene å betrakte som miniatyrer av stater i
Midtøsten. Mullaene og de kriminelle
er de som egentlig har kontrollen i disse bydelene.
viser en iransk kvinne som søkte asyl i Sverige. Hun har en sterk historie å fortelle fra Iran. Ulydige kvinner som henne vil i slike europeiske innvandrer bydeler fortsatt være under moskeens og imamenes justis.
En annen som har en historie å fortelle er den 18 år gamle Yahya Hassan som har tatt et kraftig oppgjør med den muslimske innvandrer
kulturen i Danmark. Her skjer det ingen integrering. Midtøstens kultur
forsterkes i disse innvandrerbydelene. Han ble intervjuet av TV2, der han kom med sterk kritikk av imamenes hykleri, som preker
hat i moskeene hver fredag.
Han får daglig dødstrusler, og må ha
beskyttelse fra dansk politi.
I sin barndom flyktet den
sekulære feministen Zeliha Dagli fra imamenes jernharde grep og kontroll
i hjemlandet, bare for å oppleve at den islamske fundamentalismen fulgte etter
og nå gjør seg gjeldende i innvandrertette forsteder som Järvafältet Husby i
Sverige. Mange kvinner protesterer
mot islamismen i svenske forsteder i dag.
De militante
muslimske organisasjonene vokser i Europa i dag.
Enkelte av disse utgjør en
form for muslimsk mafia, med sterke forbindelser til muslimske nettverk og
organisasjoner i Midtøsten
Den british islamisten Anjem Choudary har
bygget et sterkt muslimsk nettverk i flere europeiske land, også i Norge
Han er svært talefør, og en muslim
som ikke legger skjul på sine hensikter, som i dette intervjuet på CNN, der det viser seg at noen av hensiktene hans er i strid med
amerikansk lov.
Dette innslaget fra TV
stasjonen RT, viser at Choudary nå er i
ferd med å innføre Sharia soner i Londen, i de bydelene der det bor mange
muslimer.
Han setter opp plakater om
hva som er forbudt å selge i butikkene, som svinekjøtt og alkohol osv, og
sender gjenger av unge muslimske menn som sjekker bl.a. at muslimske kvinner
følger muslimske kleskoder. Det som er viktig i denne sammenhengen er ikke å få
innført Sharia, men å sende et signal til den muslimske befolkningen om hva de
har å holde seg til.
I Norge har vi også fått
islamist-grupper som ”Profetens Ummah” som
er inspirert av Choudary.
Talsmann for gruppen er
Ubaydullah Hussain, som lever på norsk sosialstøtte. NAV prøvde
å få han i jobb som postbud for levering av pakkepost, men da han troppet opp
hos folk i muslimsk påkledning og med helskjegg, våget
ikke folk å motta pakkene.
Han får 19.000 kroner fra NAV hver måned.
Han får 19.000 kroner fra NAV hver måned.
Foreløpig har han ikke fått stor
støtte blant muslimene i Norge, men disse islamistene har likevel greid å sende
40 muslimske ungdommer til
Syria for å sloss, 10 av disse er norske konvertitter.
Det er nettverket til Choudary som egentlig står bak rekruteringen
av europeiske muslimer som kjemper i Syria.
Eks-marksisten Lars Akerhaug
har skrevet en bok om disse norske islamistene: ”Norsk
Jihad, - muslimske ekstremister i blant oss” Han behersker arabisk, og
leser islamistenes nettsider. Han sier i boken, at
gjennom disse europeiske krigerne i Syria, er al-Qaida, på vei inn i Europa og
Norge, men han mener at politikerne ikke helt ser alvoret.
For å unngå å bli stemplet som islamofob, eller
rasist, så er det mange nordmenn som leter
etter akseptable måter å forholde seg til Islam på, som Erling Fossen forfatter,
og tidligere NRK-programleder,
her i en artikkel i Dagbladet.
Han sier
at det må finnes en tredje vei mellom Hege Storhaugs anti-islamisme og Henrik Thunes europeiske selvpisking. Han ser for seg en løsning om at en må forene
islam med europeiske opplysningsidealer gjennom en kritisk, men rasjonell
tilnærming,
Så kan en
jo spørre om hvor realistisk det er?
Det er store forskjeller på
muslimer, alt etter hvor i verden de kommer fra, hvilken gren av islam de
bekjenner seg til, og hvilket miljø de befinner seg i.
De aller fleste muslimer er fredelige,
men de som er fredelige, domineres mer og mer av de som ikke er det.
Det er de radikale, militante
muslimene som fronter Islam i dagens verden.
Disse står for en sterk
motstand mot demokrati og ytringsfrihet, ja hele vestens verdi system.
Thorbjørn Jagland,
generalsekretær i Europarådet, har i Dagbladet lansert noen tanker om hvordan
vi skal inkludere
islam. Jagland mener at det er vårt ansvar å gjøre muslimer stolte.
Sharialover, terror, antsemittisme, må kunne anses som islams bidrag til dagens
Europa. Islams mål er fullstendige underkastelse
Thorbjørn Jagland var som
statsminister en katastrofe, - sa den gamle arbeiderparti kjempen Haakon Lie.
Hans utenrikspolitiske utspill er galskap – og et eneste rot av gamle slagord
fra hans tid i AUF. Det verste er at han ikke skjønner det sjøl.
Da Christian Tybring-Gjedde i aug. 2011, sammenlignet islam med nazismen,
var det mange som reagerte, og mente at han prøvde å skape et fiendebilde av
Islam, Det
ble debatt i avisene, som her i VG, men mange, også en tidligere New York Times Freelancer Natasha
Lennard, trekker samme sammenligning.
To danske sosialdemokratiske politikere,
tidligere innenriksminister Karen Jespersen, , og Ralf
Pittelkow, som var personlig rådgiver for statsminister Poul
Nyrup Rasmussen.
skrev boken ”Islamister
og naivister” som skapte mye debatt på den politiske venstresiden etter
karikaturstriden. Boken sammenlignet islam i dag, med nazismen i sin
begynnelse. Det som kjennetegnet nazistene i denne perioden, var offerrollen
sammen med voldsutøvelse. Det samme kjennetegner også islam i dag.
Når en ser videoer som ” Radical Islam Documentary” så må en medgi at islamistenes
menneske syn, er like avskyelig som nazistenes, og en kan ikke bare avvise at
dette ikke har noe å gjøre med Islam. Dette hatet har tross alt sitt utspring i
en stor del av de muslimske imamenes forkynnelse av Koranens budskap. Her et innslag hvor flere egyptiske imamer glorifiserer jihad,
Muslimer som støtter al-Qaida og andre muslimske terroraksjoner, som i dag kalles ”Radical Islam”
utgjør 10-15% av en milliard muslimer i
Verden. Blant disse er det en stor gruppe imamer som i fredagsbønnen i
moskeene, erklærer krig mot vestens judeo-kristne arv og alt hva vesten står for. Her et lite innslag fra Saudi
Arabisk TV i 2004, der en muslimsk teolog
viser til hva Koranen sier om utsletting av jøder og kristne.
Er Vesten i stand til å motstå trykket fra
islam, og bevare sin vestlige
kultur, verdier som ytringsfrihet og religionsfrihet?
Kanskje er slaget allerede tapt. Islam har makt over den vestlige verden i dag.
Vestlige
politikere er redde når vestlige
muslimer starter demonstrasjoner og opptøyer, da blir det fokus fra den
muslimske verden og Organisasjonen for
islamsk samarbeid (OIC), som er en maktfaktor i Vesten, men som
vi ikke hører mye om i norske medier, derfor gir de etter over for de muslimske
organisasjonene og imamene.
Vi husker Georg Busch tale, etter
terror angrepet 9/11-2001, der han stod
fram i moskeen i Washington DC, sammen med det muslimske lederskapet i USA, og sa ”Islam is peace” Noe annet kunne han
ikke si, han måtte gi et positivt bilde av islam for ikke å provosere den
muslimske verden.
Det samme skjedde etter mordet
på Lee
Rigby juni 2013. Den britiske statsministeren Cameron, uttrykte da i
Parlamentet, at
dette var et svik mot islam. Hvis han hadde anklaget islam, ville det kunne
føre til sterke reaksjoner i den muslimske verden.
Etter mordet på Lee Rigby, kom Tony Blair, engelsk eks statsminister, med en forsiktig uttalelse. Vi må innrømme at det er problemer med islam
Da pave Benedict XVI i en tale i 2006 siterte islam kritikk, hentet fra 1300-tallets keiser Manuel II. Skapte det sterke reaksjoner i samtlige muslimske land.
Øvrighetspersoner i vesten må
veie sine ord med omhu skal en kritisere Islam, slik Pave Francis gjør her:
"Stilt overfor
urovekkende episoder av voldelig fundamentalisme, bør vår respekt for sanne
tilhengere av islam lede oss til å unngå hatefulle generaliseringer, for
autentisk islam og riktig lesing av Koranen som er imot enhver form for
vold."
Redselen for å fornærme den
muslimske verden er stor i dag.
Helt fra 2. Verdenskrig har Vest
Europa innført lover mot rasisme, religiøs diskriminering og Antisemitisme.
Etter hvert har vi også fått lover mot hatefulle ytringer, såkalte ”Hate
Speech laws”
Venstresidens folk og muslimer bruker disse lovene i dag for
å stanse kritikk av Islam, og mange er blitt dømt for hatefulle ytringer.
Den østerrikske menneskerettsforkjemperen, Elisabeth Sabaditsch-Wolff, ble dømt
for å ha sitert fra Koranen. Hun er oppvokst i Midtøsten som datter av en
østerriksk diplomat, og har godt kjennskap til islam og Sharia, og har valgt å
kjempe for europeiske verdier.
Dommen fikk liten omtale i europeiske medier, men fikk stor
oppmerksomhet i USA. Hun ble også intervjuet av Sun TV i Canada.
I dette intervjuet kommer det frem at hun i et foredrag, siterte
fra Koranen om Muhameds kone Aisha, som han giftet seg med da hun var 6 år
gammel, uten at hun kommenterte avsnittet. Hun kunne derfor ikke dømmes for
hatefulle ytringer, men ifølge Østerrikes lover kunne dette likevel oppfattes
som uthenging av Islam, da muslimer mener at kun muslimer kan sitere Koranen,
ikke vantro. Hun ble da dømt ut fra en lovparagraf med ordlyden ”nedvurdering
av religiøse overbevisninger av en juridisk anerkjent religion.”
I intervjuet kommer det også frem at Europeiske muslimer kan
komme med de mest avskyelige hatefulle ytringer uten å bli dømt. Frykten hos
europeiske politikere, dommere og politi, for å komme på kant med islam er så
stor, at Europas vern om ytringsfrihet og religionsfrihet er i ferd med å
forvitre.
Også asylretten skyves til side i Europa hvis islam
provoseres.
I Spania fikk pakistaneren
Imran Firasat, asyl i 2004 da han var truet på livet etter ha konvertert til
kristendommen. I 2012 ble han utvist fra Spania, tilbake til Pakistan. Den
eneste forbrytelsen han hadde gjort var å lage en islam-kritiske
animasjonsfilmen ("The
Innocent Prophet")
Ingen store oppslag i
europeiske medier, men det
ble en stor sak på SUN TV i Canada
Han
forsøkte deretter å få asyl i Norge, men ble utvist og sendt til bake til
Spania, Hans skjebne er uviss om han blir sendt tilbake til Pakistan.
I Pakistan er forfølgelsen
av kristne omfattende.
Men forfølgelsen av kristne
foregår mer eller mindre i alle muslimske land, noe som dette kartet viser. Det
er også en side ved islam som får liten oppmerksomhet i Europa.
Kristne blir forfulgt
i Egypt, og kirker blir brent ned. I Syria prøver de kristne å vekke sine kristne brødre
i Vesten for det som skjer der.
Poul
Weston, lederen for det britiske islam-kritiske partiet Liberty
GB, har
lagt ut en video der han prøver å vekke Europas kirkeledere
for Midtøstens kristne.
Nå blir
likevel spørsmålet, vil en slik intervensjon fra vestlige kirkeledere gjøre
situasjonen bedre eller verre for kristne i muslimske land. Vil vestlig fokus
oppildne islamittene mot de kristne. Kanskje er det de kristne organisasjonene som
jobber i det stille som best kan hjelpe?
En annen side ved
utviklingen, som få europeere har
oppdaget, er at mens islam går frem i Vesten, så har islam faktisk tilbakegang
i en del av islam’s kjerneområder.
På
nettsiden til magasinet World Review, kan en lese at antall kristne øker i
muslimske land.
Dette
stadfestes av alle ting, av den arabiske TV kanalen Al Jazeerah.
I dette TV programmet blir en Libysk religiøs
leder, som har fulgt utviklingen i det muslimske Afrika i mange år, intervjuet av Al Jazeerah. Han opplever
økningen av kristne som svært urovekkende. Ingen har lov til å ta muslimer ut
av sin religion, sier han, men nå skjer dette i et overveldende antall. Tall han har funnet viser at antallet muslimer
minker, og han har også funnet tall som viser at antallet muslimer som konverterer
til kristendommen i Afrika er rundt 6 millioner i året. Dette skjer også i det
muslimske Nord Afrika. Utviklingen er svært deprimerende, sier han.
Han frykter for at et stort mørke kan falle over Afrika,
slik at islam i fremtiden ikke er å finne på dette kontinentet lenger.
Denne konverteringen til kristendommen skjer også i Midtøsten og
muslimske land i Asia. Mange muslimer
er desillusjonerte, de finner ikke Gud i islam, og et økende antall vender seg
til kristendommen, selv om dette medfører fare for å miste livet.
Sønn av en Hamas leder, Mosab Yousef, ble
en kristen, og under den 2. Intifadaen, som begynte i 2000, bestemte han seg
for å slutte seg til den israelske etterretningen for å få stoppe de
palestinske selvmordsbomberne. Han fikk opphold i USA etterpå, og skrev boka”
Son of Hamas”, som er spennende lesning. I denne videoen forteller
han om hvorfor han forlot Hamas
Jeg vil også ta med denne videoen om en egyptiske kvinnens kampfylte opplevelse
etter å ha konvertert til kristendommen
Mens det ser ut som om islam
fester grepet om den vestlige verden, så foregår det altså en kristen vekkelse
i deler av den muslimske verden.
Men nytter det å evangelisere blant muslimer
her i Vesten?
Ja det gjør det. 15000
muslimer konverterer til kristendommen hvert år i Frankrike.
Også mange muslimer har
problemer med islam og islamisme.
Disse eks muslimene lever i
livsfare, og roper ikke høyt om sin konvertering.
Jeg
må være ærlig å si at islam skremmer meg.
Økt
muslimsk innvandring til Europa, betyr at trykket fra islam øker
Vi
ser allerede i dag at frykten for islam begrenser ytringsfriheten og
religionsfriheten i Europa, og jeg opplever det frustrerende at europeiske
politikere ikke tør å stå opp og ta en konfrontasjon med islam om ytringsfrihet
og religionsfrihet.
Utviklingen
som skjedde på 600 tallet i Midtøsten og Nord Afrika, der kristne nasjoner ble
overtatt av islam, kan også skje i Europa. Våre barnebarn kan oppleve å få
dimmi-status i et muslimsk Europa, og få samme skjebne som Egypts kristne i
dag.
Men
noe av denne flyktningstrømmen skaper et moralsk dilemma, mennesker i nød fra muslimske land, som denne videoen viser, flyktninger fra Syria som har
strandet i Bulgaria.
Islam
som religion skaper mye nød, også åndelig nød som vi
kristne ikke kan lukke øynene for.
Høsten 2013 ble en kvinnelig journalist i NRK, nektet å bære et kors som halssmykke
under sendingene, da dette kunne provosere enkelte seere. Dette skapte sterke
reaksjoner hos svært mange kristne, men også mange ikke kristne som er i mot muslimsk
innvandring hengte seg på.
Det ble opprettet en protestgruppe på Facebook, som fikk 120.000 medlemer.
Enkelte
kristne ledere og media-folk mente at NRK var i sin fulle rett. En arbeidsgiver
kan kreve at den ansatte ikke reklamerer for sin tro og religion i
arbeidstiden, hvis dette skader bedriften. (i dette tilfellet, dersom dette provoserer enkelte seere.)
Jeg leste senere et innlegg i Dagen 15. Nov 2013 av daglig leder i Familie og Medier, om hvordan vi som kristne bør forholde oss til muslimer:
”Når over
120 000 personer på få dager blir med i en
protestgruppe på Facebook for en sak som isolert sett er ganske udramatisk, hva er det da som
skjer?
Er det som flyter ut i
kommentarfeltene et resultat av den berømte dråpen i et fullt beger? Og kan det
være at begeret ikke har så rent vann som vi gjerne skulle ønske oss?
Når
korset dras ned i en brun søle av fremmedfrykt, er min bønn at vi som kristne
må få løfte det opp, vaske sølen av det og igjen la korset skinne og vise vei
til Gud”
Hvis fremmedfrykten får rom hos oss kristne, så
taper kristendommen sin kraft.
Mot denne
protestgruppen som kjemper for retten til å bære kors, oppstod raskt en
mot-gruppe av liberale kristne som ser det som en kristenplikt å kjempe for hijab.
Dette må vel også være en avsporing.
Mange som kjenner Islam, også sekulære muslimer mener at hijab
er et undertrykkende hodeplagg.
I de muslimske miljøene i vesten er det et sterkt press mot
kvinnene. Det er de muslimske kvinnene som skal synliggjøre islam ved å bære hijab.
Som jeg skrev i
innledningen, det er ikke lett å spå om framtiden, men den demografiske
utviklingen av Europas befolkning, sammen med den store muslimske innvandringen
til dette kontinentet bør skape en viss uro.
Det positive tross alt er at mange
muslimer i den muslimske verden, og her i Vesten, har mistet troen på islam, og
konverterer til kristendommen.
Til slutt en herlig video om
Dr Daniel Shayesteh,
en muslimsk leder som fant Jesus Kristus.
Eg bar noko som vil interessera Dykk, men treng ei mailadresse for å kunne overføra det. martin.engeset@operamail.com
SvarSlettEg bar noko som vil interessera Dykk, men treng ei mailadresse for å kunne overføra det. martin.engeset@operamail.com
SvarSlett