lørdag 14. desember 2013

Muslimsk innvandring til Europa. Hvordan skal vi forholde oss til den?

Den store innvandringen av muslimer til Europa, skremmer mange europeere i dag.
Mange frykter for at Europa før eller siden vil ende opp som et muslimsk kontinent?
Det er ikke lett å spå om framtiden, men den demografiske utviklingen av Europas befolkning, sammen med den store innvandringen til dette kontinentet bør skape en viss uro.
Det ligger en video på internett, Muslims Are Taking Over The World –som kan oppleves noe overdramatisert, en form for ” worst case senario”.
Men det er mange som har begynt å frykte at dette kan bli en realitet i deler av den vestlige verden. I boka ”Demokrati eller Islamisme” viser Halgrim Berg, at hvis utviklingen fortsetter som i dag, vil dominerende land i Europa i slutten av dette århundre ha et muslimsk flertall. Med dagens utvikling er dette egentlig ren matematikk.



Denne videoen forteller at reproduksjonen i den vestlige verden må være 2,11 for at folketallet skal holdes ved like. I dag ligger reproduksjonen for Europa på 1,38, men folketallet i Europa har ikke minket.  Dette skyldes innvandringen til Europa.
Dette gjelder også for Norge. Men vi skiller oss likevel litt ut fra resten av Europa, da den største innvandringen til vårt land kommer fra øst Europa.
Fra 1990 har 90 prosent av innvandringen til Europa, kommet  fra muslimske land. Dette vil forandre europeisk kultur og tenkemåte over tid, men jeg konstaterer at svært få politikere og journalister ser ut til å bekymre seg.
Det er likevel noen journalister som er villig til å ta opp dette temaet, som dette Danske TV programmet fra 2010.

Vi må begynne med de muslimske brødrene i Egypt, som har forandret organisasjonen, fra en religiøs organisasjon til en politisk organisasjon. Denne gikk på TV2 for noen år siden, og det var Walid al-Kubaisi som laget denne videoen. https://www.youtube.com/watch?v=8m2wjj_zJXY&list=PLA7D2D3AC90B2A6F6

I dagens situasjon er det enkelt å forstå at folk fra Midtøsten prøver å komme til Europa, fra stor arbeidsløshet, etniske konflikter og borgerkrig.

I denne bloggen har jeg lagt inn en rekke  linker til forskjellige aviser og nettsider, som viser at frontene er harde. Her et par innslag fra aviser som Dagbladet og Klassekampen.
Hvordan påvirkes Vesten av islam i dag, hvilken utvikling ser vi?

Til slutt i bloggen prøver jeg å se på forholdet mellom islam og kristendom, og kristnes kår i muslimske land. Hvordan skal vi som kristne forholde oss til islam og muslimsk innvandring?

Et kort historisk tilbakeblikk.
Opp gjennom hele historien har vi hatt folkevandringer.
Svært få av disse var fredelige,  da dette var erobringer av andre folks landområder.
Europeernes utvandring til Nord og Sør Amerika og til Australia, må også sees på som erobring av andres land.
På 600 tallet ble det kristne Midtøsten og Nord Afrika erobret med sverd av Muhammeds etterfølgere, og denne historien er araberne svært stolte av i dag.


I år  711 e.K tok muslimske hærstyrker Spania og gikk inn i Frankrike, men ble slått og drevet tilbake av Karl Martell i slaget ved  Poitiers i 732.
Nærmere tusen år senere dro muslimske ottomanske styrker inn i Østerrike og beleiret Wien i 1683, men ble drevet tilbake av styrker fra flere Europeiske stater.

På 1960 tallet startet en fredelig innvandring av muslimer til Europa.
Disse innvandrerne kom i hovedsak fra Pakistan, Tyrkia og Nord Afrika.
De kom som fremmedarbeidere, og tok jobbene europeerne ikke ville ha.

Jeg kjenner til muslimer som kom til vårt land på den tiden, som opplevde både trygghet og frihet.
Men Islam kom også til Europa
I kjølvannet av fremmedarbeiderne, kom imamene, moskeer ble opprettet, og det ble overvåkning av Europas muslimer fra de muslimske religiøse lederne.
I dag er Europas muslimer underlagt den  muslimske teologen Yusuf al-Qaradawi, som er tilknyttet det muslimske brorskapet i Egypt.
Han er av dette brorskapet, innsatt som leder for det europeiske Fatwa rådet.

En stor del av muslimene i Europa er mer eller mindre sekulære, men Al-Qaradawi har innflytelse over de fleste europeiske imamer, og det har blitt vanskeligere for muslimer å opptre sekulært, særlig for kvinner. Al-Qaradawi  har påbudt muslimske kvinner å bære hijab.
Nå blir nok dette oppfattet mer som en oppfordring, enn et påbud, men hvis muslimer derimot konverterer til den kristne tro, blir det straks farligere.  I denne videoen forkynner Al-Qaradawi  dødsstraff for frafall fra islam.

Norsk diskusjon om islam har stort sett vært på et akademisk nivå i avisene fram til 2011.
Her er en artikkel i Aftenposten hvor professor i sosialantropologi ved Universitetet i Oslo, Unni Vikan forklarer æresdrapets egenart og logikk.
På UiOs nettside kan vi lese om teologen Oddbjørn Leirvik, som vil utforske det hellige rommet mellom kristne og muslimer.

Men våren 2011 kom karikaturstriden, der redaktøren i den kristne avisa Magazinet, Vebjørn Selbekk, hadde lagt ut tegningene fra den danske Jylland Posten. Danske imamer spredte nyheten til muslimske land, noe som førte til store demonstrasjoner mot Danmark og Norge i Midtøsten. Den norske ambassaden i Damaskus ble satt i brann. Den norske regjeringen fikk en form for panikk, og fikk i stand et møte, der Selbekk offentlig måtte beklage avisens oppførsel foran lederen for Islamsk Råd, Mohammed Hamdan.
Domprost Olav Dag Hauge dro til Qatar som representant for Den Norske kirke, for å beklage overfor Yusuf al-Qaradawi.



Å møte Yusuf al-Qaradawi i dagens situasjon er det samme som å gi ytterliggående islamister medbestemmelse i hvordan Norge skal styres, uttalte norsk-irakeren Walid al-Kubaisi om Dag Olav Hauges beklagelse i en kronikk i Aftenposten.

Etter hvert som de negative sidene ved islam har kommet til overflaten her i Europa, som æresdrap på kvinner, og krav fra islamister om Sharia lover,
så har store velgergrupper begynt å stemme på Islam-kritiske partier,
som Gert Wilders parti  ”Partiet for Frihet” i Nederland,
”Dansk Folkeparti”  der den markante Pia Kjærsgaard har vært partileder.
”Sverige Demokratene” med partilederen Jimmie Åkesson,
og FRP i Norge.

Disse partiene har fra venstresidens folk fått merkelappen ”høgre ekstreme partier.”
Disse partiene er sterkt kritiske til Islam, og ofte pro israelske. Men dette gjelder ikke alle. Det franske partiet Nasjonal Front, ledet av Marine Le Pen, var opprinnelig antisemittisk, men har nå tonet ned sin anti-semittisme, og gjort front mot den muslimske innvandringen. Partiet har i dag en oppslutningen blant franske velgere på over 20 prosent. Også Gert Wilders er en populær politiker i Holland.


Enkelte europeiske land som Hellas med sine økonomiske problemer, er stort sett et transittland for muslimske innvandrere. Det er få muslimer som stopper der.
Partiet Populær ortodoks front i Hellas er et nynazistisk - antisemittisk parti
Partiet Jobbic i Ungarn er også et Palestina vennlig og nynazistisk parti 
Dette partiet er også vennlig innstilt til muslimer, og til araberverdenen,  noe som nazistene i Tyskland også var.

En bevegelse litt på sidelinjen er ”English Defence League” som i dag ledes av Tim Ablitt
Denne bevegelsen har drevet med demonstrasjonstog for engelske verdier i muslimske bydeler i England, som ofte har ført til slagsmål og bråk fra mot-demonstranter.
Tommy Robinson som startet bevegelsen i 2009, har nå forlatt English Defence League, da han etter hvert ble bekymret for utviklingen i bevegelsen. Han har bedt om unnskyldning for sin aktivisme, og ble tatt inn i varmen. Han slapp også til på et debattprogram i BBC, men i dette TV programmet gikk det frem at han ikke var helt omvendt fra å bekjempe islam.


Den europeiske venstresiden som dominerer en stor del av europeiske medier, har tatt opp kampen mot partier som ”Nasjonal Front” i Frankrike og partiet ”Parti for Frihet” i Nederland, men disse partiene fortsetter å vokse.
Journalisten John Palmer i den britiske avisen The Guardian,  innrømmer at tiden er i ferd med å renne ut for venstresidens kamp mot disse islam kritiske partiene.

Det ligger i venstresidens tradisjon å støtte opp om innvandrere, da disse blir sett på som en svak gruppe i samfunnet, som lett blir utsatt for diskriminering, noe som kommer frem på denne nettsiden til ”Sosialism Today

Men så kan en jo stille spørsmålet: Hvorfor forsvarer venstresiden Islam?
Sosialistene har i årevis bekjem­pet det de kaller kris­tendommens formørkelse, og så går de bort og støt­ter opp om en religion som for de aller fleste sosialister må oppleves mange gan­ger verre! Isla­m må jo fra et sosialistisk ståsted være en reak­sjo­nær religion, kvinne­un­der­tryk­kende, anti-demokratisk og illi­be­ral.
Men på denne nettsiden til ”Internasjonale Sosialister” har sosialister og muslimer funnet en felles sak, det er kampen mot den vestlige imperialismen som forener muslimer og sosialister.

Forfatteren, og komikeren Pat Condell er skremt over denne kollaboreringen mellom venstresiden og islam. I denne videoen kalt ”Vår lammende frykt for sannheten”  tar han for seg venstresidens kamp mot rasisme i England. En av front organisasjonene i kampen mot rasisme er det britiske ”Socialist Workers Party”  som han mener har spesialisert seg på å stoppe ytringsfriheten i landet, gjennom motdemonstrasjoner og voldelige opptøyer.
De støtter opp om Islam og er kritiske til vestlige verdier og demokrati. Han mener at disse sosialistene har mye til felles med Islam, både i menneskesyn, i praksis også i kvinnesyn, da det har vært flere voldtektssaker innen bevegelsen.

Men det er ikke bare venstresidens folk som støtter innvandringen av muslimer. Store deler av den europeiske høgresiden er også for denne innvandringen.
Peter Sutherland irsk forretningsmann og politiker, EU-kommissær. Han har også ledet Verdens handelsorganisasjon, og i 2006 ble han utnevnt til FNs Spesialrepresentant for migrasjon.
Han sier at innvandringen er avgjørende for en dynamisk økonomisk vekst. Multikulturalisme er både uunngåelig og ønskelig: Europa bør gjøre sitt beste for å undergrave den nasjonale homogeniteten i Europa.



Sutherland, og mange andre på den europeiske høgresiden ser mot USA som modell for et åpnere Europa, og de ser på innvandringen som et middel til å knekke de nasjonale barrierene i Europa.


Men der Sutherland og mange andre innvandrings ivrige politikere trolig forregner seg, er imamenes innflytelse på Europas muslimer.
I USA ble emigrantene i tidligere tider integrert inn i det amerikanske samfunnet, og ble amerikanere. Men dette skjer ikke i samme grad med Vestens muslimer.
Denne videoen viser hvordan en imam i USA omtaler kristne, dvs. amerikanere som ikke er muslimer: De er åndelig skitne, ureine - deres liv og eiendom har ingen verdi, i en konflikt (jihad) - er det tillatt for muslimer å overta deres eiendommer, så lenge de ikke konverterer til Islam.
Det er ikke lett å integrere muslimer med slike holdninger om Islam’s overlegenhet, inn i et vestlige samfunn.

De fleste vil nok si at denne imamen med sine ekstreme synspunkter, ikke er representativ for flertallet av imamer.
I Vestlige medier skiller en mellom moderate og ekstreme muslimer
For en tid tilbake hadde vi et innslag i NRK, om en pakistansk muslim som ville starte en muslimsk friskole i Oslo. Det virket som om alle formaliteter var i orden, helt til noen oppdaget et video klipp, der han på urdu gikk inn for strenge sharia-lover, med halshogging etc. som satte bom for søknaden hans. Partiformann i KrF, Hareide, uttaler i siste delen av videoen, at ekstreme muslimer ikke vil få starte muslimske friskoler, men hvis de er seriøse bør de få gjøre det.

Tyrkias statsminister Erdogan, sier at det finnes ikke noe som kan kalles moderat og ekstremt innen Islam. Islam defineres ut fra Koranen, der det endelige målet er en stat styrt av Sharia lover. Erdogan har også kommet med et utsagn om sin forståelse av demokrati: Demokrati kan sammenlignes med en taxi, når en er kommet fram til målet går en ut av taxien.

Det ligger inne på nettet en video fra en islamsk fredskonferanse holdt i Oslo i mars 2013. Der moderate muslimer ville oppklare misforståelser om Islam.


En av talerene er Fahad Qureshi, som har grunnlagt nettsiden Islam.net.
Hans store drøm er at hele verden skal bli styrt av Sharialover. Han sier i talen sin at alle normale muslimer har dette synet. Han spør forsamlingen: Er dere moderate muslimer, rekk opp hånden. Hele forsamlingen retter opp hånden. Han viser deretter til lovene i Koranen som er fra Allah, han nevner blant annet loven om steining for utroskap, og spør om dette er gode lover for menneskeheten. Alle retter opp hånden.
Denne videoen viser at Sharia er en del av muslimers tro, og viser også hvordan overbeviste muslimer tenker, noe som svært mange i Vesten ikke forstår.

Moskeene og muslimske organisasjoner har det siste ti året kraftig styrket sin stilling, og er i stor grad med på å sette den politiske dagsorden, både i Europa og USA .
Blant muslimene er et nytt ord tatt i bruk, ordet Islamofobi
Islamofobi er blitt et begrep som brukes som et politisk våpen, særlig av islamske organisasjoner, som Organisasjonen for islamsk samarbeid (OIC), som har en link kalt Islamophobia Observatory, der de overvåker muslimers rettigheter, og negativ omtale av Islam i Vesten.


Men muslimene har mange europeiske allierte som flittig bruker dette ordet.
En svensk professor Mattias Gardell har skrevet boken Islamofobi.
Boken er et oppgjør med Sveriges Demokratene, og mennesker i det svenske samfunnet som er skremt over den muslimske innvandringen til Sverige.

Sverige er det landet i Norden som har tatt i mot flest muslimske innvandrere.
Både den politiske venstresiden og høgresiden. Både Sosialdemokratene og Moderaterna er positive til innvandringen, og har gjort front mot Sveriges Demokratene.

Mange svenske muslimer har etter hvert fått stor innflytelse i svensk media, og flere av disse reagerte sterkt da FRP ble tatt inn i den norske regjeringen etter valget høsten 2013.


Ehsan Fadakar, som er sjef for sosiale medier i det svenske Aftonbladet, hadde etter FRPs inntreden i rgjeringen nov. 2013, et voldsomt utfall mot Norge, hvor han beskriver Norge som et egoistisk land som behandler de fattige som dyr

Dette innslaget fra VG viser at det er stor forskjell på innvandrings debatten i Norge og Sverige.

I Svenske medier er det tydeligvis vanskelig å ytre seg negativt om Islam
Den svenske frilansjournalisten Helena Hägglund, opplevde seksuell trakassering i Egypt. Hun har en lengre artikkel på den ”radikale, progressive” nettsiden, Dagens Arena juni 2013, der hun går i detalj på hvilken trakassering hun opplevde. Artikkelen har fått den litt underlige overskriften: Vem bär ansvaret för min tystnad?
Hun legger skylden på journalisten Ingrid Carlqvist och alla andra islamofober i den svenska offentligheten, som gjør Islam ansvarlig for overgrep mot kvinner..

Ingrid Carlqvist er en svensk journalist som har eksponert seg i kampen mot muslimsk innvandring i Sverige. Her en video fra en tale hun holdt i Europaparlamentet ” Jeg er svensk, men lever i dag i Absurdistan”
Hun har møtt sterk motstand fra de svenske main stream mediene.

Malmø er den byen i Sverige som har den største andelen muslimske innvandrere.

I dette innslaget i svensk TV fra1999 kunne en svensk journalist fortelle om tilstanden i Malmø noenlunde åpent, i dag er det problematisk i svenske medier å stå fram med denne type kritikk.


Situasjonen i Malmø har ikke blitt bedre etter 1999.
Nå vegrer også politi og brannvesen seg for å gå inn i bydelen Rosengård, der de aller fleste muslimene bor.
I dag er det stort sett utenlandske journalister som lager reportasjer fra Malmø.
Dette innslaget er fra det amerikanske CBN i 2009.

Mange av de svenskene  som fortsatt bor i den muslimske delen av Malmø, har problemer i dag.
Også mange muslimer lider i disse gettoene som myndighetene lar seile sin egen sjø.
Mange av disse muslimene som har flydd fra tortur og trakassering i muslimske land, ender opp i disse gettoene som er blitt en form for ”No go zones” der svenske, og europeiske myndigheter har svært liten kontroll. I flere Europeiske byer, blir disse gettoene å betrakte som miniatyrer av stater i Midtøsten. Mullaene og de kriminelle er de som egentlig har kontrollen i disse bydelene.


viser en iransk kvinne som søkte asyl i Sverige. Hun har en sterk historie å fortelle fra Iran. Ulydige kvinner som henne vil i slike europeiske innvandrer bydeler fortsatt være under moskeens og imamenes justis.


En annen som har en historie å fortelle er den 18 år gamle Yahya Hassan som har tatt et kraftig oppgjør med den muslimske innvandrer kulturen i Danmark. Her skjer det ingen integrering. Midtøstens kultur forsterkes i disse innvandrerbydelene. Han ble intervjuet av TV2, der han kom med sterk kritikk av imamenes hykleri, som preker hat i moskeene hver fredag.
Han får daglig dødstrusler, og må ha beskyttelse fra dansk politi.

I sin barndom flyktet den sekulære feministen Zeliha Dagli fra imamenes jernharde grep og kontroll i hjemlandet, bare for å oppleve at den islamske fundamentalismen fulgte etter og nå gjør seg gjeldende i innvandrertette forsteder som Järvafältet Husby i Sverige. Mange kvinner protesterer mot islamismen i svenske forsteder i dag.

De militante  muslimske organisasjonene vokser i Europa i dag.
Enkelte av disse utgjør en form for muslimsk mafia, med sterke forbindelser til muslimske nettverk og organisasjoner i Midtøsten
Den british islamisten Anjem Choudary har bygget et sterkt muslimsk nettverk i flere europeiske land, også i Norge


Han er svært talefør, og en muslim som ikke legger skjul på sine hensikter, som i dette intervjuet på CNN, der det viser seg at noen av hensiktene hans er i strid med amerikansk lov.

Dette innslaget fra TV stasjonen RT, viser at Choudary nå er i ferd med å innføre Sharia soner i Londen, i de bydelene der det bor mange muslimer.
Han setter opp plakater om hva som er forbudt å selge i butikkene, som svinekjøtt og alkohol osv, og sender gjenger av unge muslimske menn som sjekker bl.a. at muslimske kvinner følger muslimske kleskoder. Det som er viktig i denne sammenhengen er ikke å få innført Sharia, men å sende et signal til den muslimske befolkningen om hva de har å holde seg til.

I Norge har vi også fått islamist-grupper som  ”Profetens Ummah” som er inspirert av Choudary.
Talsmann for gruppen er Ubaydullah Hussain, som lever på norsk sosialstøtte. NAV prøvde å få han i jobb som postbud for levering av pakkepost, men da han troppet opp hos folk i muslimsk påkledning og med helskjegg, våget ikke folk å motta pakkene.
Han får 19.000 kroner fra NAV hver måned.
Foreløpig har han ikke fått stor støtte blant muslimene i Norge, men disse islamistene har likevel greid å sende 40 muslimske ungdommer til Syria for å sloss, 10 av disse er norske konvertitter.

Det er nettverket til Choudary som egentlig står bak rekruteringen av europeiske muslimer som kjemper i Syria.

Eks-marksisten Lars Akerhaug har skrevet en bok om disse norske islamistene: ”Norsk Jihad, - muslimske ekstremister i blant oss” Han behersker arabisk, og leser islamistenes nettsider. Han sier i boken, at gjennom disse europeiske krigerne i Syria, er al-Qaida, på vei inn i Europa og Norge, men han mener at politikerne ikke helt ser alvoret.


For å unngå å bli stemplet som islamofob, eller rasist, så er det mange nordmenn som leter etter akseptable måter å forholde seg til Islam på,  som Erling Fossen forfatter,  og tidligere NRK-programleder, her i en artikkel i Dagbladet.
Han sier at det må finnes en tredje vei mellom Hege Storhaugs anti-islamisme og Henrik Thunes europeiske selvpisking. Han ser for seg en løsning om at en må forene islam med europeiske opplysningsidealer gjennom en kritisk, men rasjonell tilnærming, 
Så kan en jo spørre om hvor realistisk det er?


Det er store forskjeller på muslimer, alt etter hvor i verden de kommer fra, hvilken gren av islam de bekjenner seg til, og hvilket miljø de befinner seg i.
De aller fleste muslimer er fredelige, men de som er fredelige, domineres mer og mer av de som ikke er det.
Det er de radikale, militante muslimene som fronter Islam i dagens verden.
Disse står for en sterk motstand mot demokrati og ytringsfrihet, ja hele vestens verdi system.

Thorbjørn Jagland, generalsekretær i Europarådet, har i Dagbladet lansert noen tanker om hvordan vi skal inkludere islam. Jagland mener at det er vårt ansvar å gjøre muslimer stolte. Sharialover, terror, antsemittisme, må kunne anses som islams bidrag til dagens Europa. Islams mål er fullstendige underkastelse

Thorbjørn Jagland var som statsminister en katastrofe, - sa den gamle arbeiderparti kjempen Haakon Lie. Hans utenrikspolitiske utspill er galskap – og et eneste rot av gamle slagord fra hans tid i AUF. Det verste er at han ikke skjønner det sjøl.

Da Christian Tybring-Gjedde i aug. 2011, sammenlignet islam med nazismen, var det mange som reagerte, og mente at han prøvde å skape et fiendebilde av Islam,  Det ble debatt i avisene, som her i VG, men mange, også en tidligere New York Times Freelancer Natasha Lennardtrekker samme sammenligning.

To danske sosialdemokratiske politikere, tidligere innenriksminister Karen Jespersen, , og Ralf Pittelkow, som var personlig rådgiver for statsminister Poul Nyrup Rasmussen.
skrev boken ”Islamister og naivister” som skapte mye debatt på den politiske venstresiden etter karikaturstriden. Boken sammenlignet islam i dag, med nazismen i sin begynnelse. Det som kjennetegnet nazistene i denne perioden, var offerrollen sammen med voldsutøvelse. Det samme kjennetegner også islam i dag.

Når en ser videoer som ” Radical Islam Documentary” så må en medgi at islamistenes menneske syn, er like avskyelig som nazistenes, og en kan ikke bare avvise at dette ikke har noe å gjøre med Islam. Dette hatet har tross alt sitt utspring i en stor del av de muslimske imamenes forkynnelse av Koranens budskap.  Her et innslag hvor flere egyptiske imamer glorifiserer jihad,

Muslimer som støtter al-Qaida og andre muslimske terroraksjoner, som i dag kalles ”Radical Islam”  utgjør 10-15% av en milliard muslimer i Verden. Blant disse er det en stor gruppe imamer som i fredagsbønnen i moskeene, erklærer krig mot vestens judeo-kristne arv og  alt hva vesten står for.  Her et lite innslag fra Saudi Arabisk TV i 2004, der en muslimsk teolog  viser til hva Koranen sier om utsletting av jøder og kristne.

Er Vesten i stand til å motstå trykket fra islam, og bevare sin vestlige kultur, verdier som ytringsfrihet og religionsfrihet?
Kanskje er slaget allerede tapt. Islam har makt over den vestlige verden i dag.

Vestlige politikere er redde når vestlige muslimer starter demonstrasjoner og opptøyer, da blir det fokus fra den muslimske verden og Organisasjonen for islamsk samarbeid (OIC), som er en maktfaktor i Vesten, men som vi ikke hører mye om i norske medier, derfor gir de etter over for de muslimske organisasjonene og imamene.


Vi husker Georg Busch tale,  etter terror angrepet  9/11-2001, der han stod fram i moskeen i Washington DC, sammen med det muslimske lederskapet i USA,  og sa ”Islam is peace” Noe annet kunne han ikke si, han måtte gi et positivt bilde av islam for ikke å provosere den muslimske verden.

Det samme skjedde etter mordet på Lee Rigby juni 2013. Den britiske statsministeren Cameron, uttrykte da i Parlamentet, at dette var et svik mot islam. Hvis han hadde anklaget islam, ville det kunne føre til sterke reaksjoner i den muslimske verden.


Etter mordet på Lee Rigby, kom Tony Blair, engelsk eks statsminister, med en forsiktig uttalelseVi må innrømme at det er problemer med islam

Da pave Benedict XVI i en tale i 2006 siterte islam kritikk, hentet fra 1300-tallets keiser Manuel II. Skapte det sterke reaksjoner i samtlige muslimske land.

Øvrighetspersoner i vesten må veie sine ord med omhu skal en kritisere Islam, slik Pave Francis  gjør her:
"Stilt overfor urovekkende episoder av voldelig fundamentalisme, bør vår respekt for sanne tilhengere av islam lede oss til å unngå hatefulle generaliseringer, for autentisk islam og riktig lesing av Koranen som er imot enhver form for vold."
Redselen for å fornærme den muslimske verden er stor i dag.

Helt fra 2. Verdenskrig har Vest Europa innført lover mot rasisme, religiøs diskriminering og Antisemitisme. Etter hvert har vi også fått lover mot hatefulle ytringer, såkalte ”Hate Speech laws
Venstresidens folk og muslimer bruker disse lovene i dag for å stanse kritikk av Islam, og mange er blitt dømt for hatefulle ytringer.

Den østerrikske menneskerettsforkjemperen, Elisabeth Sabaditsch-Wolff, ble dømt for å ha sitert fra Koranen. Hun er oppvokst i Midtøsten som datter av en østerriksk diplomat, og har godt kjennskap til islam og Sharia, og har valgt å kjempe for europeiske verdier.




Dommen fikk liten omtale i europeiske medier, men fikk stor oppmerksomhet i USA. Hun ble også intervjuet av Sun TV i Canada.
I dette intervjuet kommer det frem at hun i et foredrag, siterte fra Koranen om Muhameds kone Aisha, som han giftet seg med da hun var 6 år gammel, uten at hun kommenterte avsnittet. Hun kunne derfor ikke dømmes for hatefulle ytringer, men ifølge Østerrikes lover kunne dette likevel oppfattes som uthenging av Islam, da muslimer mener at kun muslimer kan sitere Koranen, ikke vantro. Hun ble da dømt ut fra en lovparagraf med ordlyden ”nedvurdering av religiøse overbevisninger av en juridisk anerkjent religion.”
I intervjuet kommer det også frem at Europeiske muslimer kan komme med de mest avskyelige hatefulle ytringer uten å bli dømt. Frykten hos europeiske politikere, dommere og politi, for å komme på kant med islam er så stor, at Europas vern om ytringsfrihet og religionsfrihet er i ferd med å forvitre.

Også asylretten skyves til side i Europa hvis islam provoseres.
I Spania fikk pakistaneren Imran Firasat, asyl i 2004 da han var truet på livet etter ha konvertert til kristendommen. I 2012 ble han utvist fra Spania, tilbake til Pakistan. Den eneste forbrytelsen han hadde gjort var å lage en islam-kritiske animasjonsfilmen ("The Innocent Prophet")
Ingen store oppslag i europeiske medier, men det ble en stor sak på SUN TV i Canada

Han forsøkte deretter å få asyl i Norge, men ble utvist og sendt til bake til Spania, Hans skjebne er uviss om han blir sendt tilbake til Pakistan.

Men forfølgelsen av kristne foregår mer eller mindre i alle muslimske land, noe som dette kartet viser. Det er også en side ved islam som får liten oppmerksomhet i Europa.



Kristne blir forfulgt i Egypt, og kirker blir brent ned. I Syria  prøver de kristne å vekke sine kristne brødre i Vesten for det som skjer der.
Poul Weston, lederen for det britiske islam-kritiske partiet Liberty GB, har lagt ut en video der han prøver å vekke Europas kirkeledere for Midtøstens kristne.
Nå blir likevel spørsmålet, vil en slik intervensjon fra vestlige kirkeledere gjøre situasjonen bedre eller verre for kristne i muslimske land. Vil vestlig fokus oppildne islamittene mot de kristne.  Kanskje er det de kristne organisasjonene som jobber i det stille som best kan hjelpe?

En annen side ved utviklingen, som få europeere har oppdaget, er at mens islam går frem i Vesten, så har islam faktisk tilbakegang i en del av islam’s kjerneområder.
På nettsiden til magasinet World Review, kan en lese at antall kristne øker i muslimske land.
Dette stadfestes av alle ting, av den arabiske TV kanalen Al Jazeerah.

I dette TV programmet blir en Libysk religiøs leder, som har fulgt utviklingen i det muslimske Afrika i mange år,  intervjuet av Al Jazeerah. Han opplever økningen av kristne som svært urovekkende. Ingen har lov til å ta muslimer ut av sin religion, sier han, men nå skjer dette i et overveldende antall.  Tall han har funnet viser at antallet muslimer minker, og han har også funnet tall som viser at antallet muslimer som konverterer til kristendommen i Afrika er rundt 6 millioner i året. Dette skjer også i det muslimske Nord Afrika. Utviklingen er svært deprimerende, sier han. 
Han frykter for at et stort mørke kan falle over Afrika, slik at islam i fremtiden ikke er å finne på dette kontinentet lenger.

Denne konverteringen til kristendommen skjer også i Midtøsten og muslimske land i Asia. Mange muslimer er desillusjonerte, de finner ikke Gud i islam, og et økende antall vender seg til kristendommen, selv om dette medfører fare for å miste livet.


Sønn av en Hamas leder, Mosab Yousef, ble en kristen, og under den 2. Intifadaen, som begynte i 2000, bestemte han seg for å slutte seg til den israelske etterretningen for å få stoppe de palestinske selvmordsbomberne. Han fikk opphold i USA etterpå, og skrev boka” Son of Hamas”, som er spennende lesning. I denne videoen forteller han om hvorfor han forlot Hamas

Jeg vil også ta med denne videoen om en egyptiske kvinnens kampfylte opplevelse etter å ha konvertert til kristendommen



Mens det ser ut som om islam fester grepet om den vestlige verden, så foregår det altså en kristen vekkelse i deler av den muslimske verden.

Men nytter det å evangelisere blant muslimer her i Vesten?
Ja det gjør det. 15000 muslimer konverterer til kristendommen hvert år i Frankrike.
Også mange muslimer har problemer med islam og islamisme.
Disse eks muslimene lever i livsfare, og roper ikke høyt om sin konvertering.

Jeg må være ærlig å si at islam skremmer meg.
Økt muslimsk innvandring til Europa, betyr at trykket fra islam øker
Vi ser allerede i dag at frykten for islam begrenser ytringsfriheten og religionsfriheten i Europa, og jeg opplever det frustrerende at europeiske politikere ikke tør å stå opp og ta en konfrontasjon med islam om ytringsfrihet og religionsfrihet.
Utviklingen som skjedde på 600 tallet i Midtøsten og Nord Afrika, der kristne nasjoner ble overtatt av islam, kan også skje i Europa. Våre barnebarn kan oppleve å få dimmi-status i et muslimsk Europa, og få samme skjebne som Egypts kristne i dag.

Men noe av denne flyktningstrømmen skaper et moralsk dilemma, mennesker i nød fra muslimske landsom denne videoen viser,  flyktninger fra Syria som har strandet i Bulgaria.
Islam som religion skaper mye nød, også åndelig nød som vi kristne ikke kan lukke øynene for.


Høsten 2013 ble en kvinnelig journalist i NRK, nektet å bære et kors som halssmykke under sendingene, da dette kunne provosere enkelte seere. Dette skapte sterke reaksjoner hos svært mange kristne, men også mange ikke kristne som er i mot muslimsk innvandring hengte seg på.
Det ble opprettet en protestgruppe på Facebook, som fikk 120.000 medlemer.
Enkelte kristne ledere og media-folk mente at NRK var i sin fulle rett. En arbeidsgiver kan kreve at den ansatte ikke reklamerer for sin tro og religion i arbeidstiden, hvis dette skader bedriften. (i dette tilfellet, dersom dette provoserer enkelte seere.)

Jeg leste senere  et innlegg i Dagen 15. Nov 2013 av daglig leder i Familie og Medier, om hvordan vi som kristne bør forholde oss til muslimer:
”Når over 120 000 personer på få dager blir med i en protestgruppe på Facebook for en sak som isolert sett er ganske udramatisk, hva er det da som skjer?
Er det som flyter ut i kommentarfeltene et resultat av den berømte dråpen i et fullt beger? Og kan det være at begeret ikke har så rent vann som vi gjerne skulle ønske oss?
Når korset dras ned i en brun søle av fremmedfrykt, er min bønn at vi som kristne må få løfte det opp, vaske sølen av det og igjen la korset skinne og vise vei til Gud”
Hvis fremmedfrykten får rom hos oss kristne, så taper kristendommen sin kraft.


Mot denne protestgruppen som kjemper for retten til å bære kors, oppstod raskt en mot-gruppe av liberale kristne som ser det som en kristenplikt å kjempe for hijab. 
Dette må vel også være en avsporing. 
Mange som kjenner Islam, også sekulære muslimer mener at hijab er et undertrykkende hodeplagg.
I de muslimske miljøene i vesten er det et sterkt press mot kvinnene. Det er de muslimske kvinnene som skal synliggjøre islam ved å bære hijab.


Som jeg skrev i innledningen, det er ikke lett å spå om framtiden, men den demografiske utviklingen av Europas befolkning, sammen med den store muslimske innvandringen til dette kontinentet bør skape en viss uro. 
Det positive tross alt er at mange muslimer i den muslimske verden, og her i Vesten, har mistet troen på islam, og konverterer til kristendommen.

Til slutt en herlig video om Dr Daniel Shayesteh, 
en muslimsk leder som fant Jesus Kristus.





2 kommentarer:

  1. Eg bar noko som vil interessera Dykk, men treng ei mailadresse for å kunne overføra det. martin.engeset@operamail.com

    SvarSlett
  2. Eg bar noko som vil interessera Dykk, men treng ei mailadresse for å kunne overføra det. martin.engeset@operamail.com

    SvarSlett