Hva er
det som gjør kristendommen sann for
deg?
Det er
mange ting vi kan nevne som bevis, men de
fleste er subjektive.
Det
er noe som er blitt sant for meg.
Oprah Winfrey sier at det er mange
veier til Gud. Kristendommen er ikke den eneste veien.
- og det er
svært mange i dag, som mener at det er flere veier til Gud. Østens
religioner har fått innpass i den Vestlige verden.
Vi ser litt på objektive Guds bevis.
Finnes
det bevis for Guds eksistens som kan erkjennes av alle?
Sal 19:2:
Himlene
forteller Guds ære,
hvelvingen
forkynner hans henders verk.
Rom 1:20
For hans
usynlige vesen, både hans evige kraft og hans guddommelighet, har vært synlig
fra verdens skapelse av. Det kjennes av hans gjerninger, for at de skal være
uten unnskyldning.
Det er
stort sett filosofene som har jobbet med hvorvidt Guds eksistens kan bevises, og skaperverket er ikke bevis nok for
disse.
Vil prøve
og anskueliggjøres dette, ved å se på striden mellom Sokrates og Sofistene i
det gamle Aten. Sofistene hadde en diskusjon gående om moralen. De mente at normene for
hva som er rett og galt er relative, varierer med tid, sted etc.
De brukte
særlig bluferdigheten som eksempel.
Sokrates
mente derimot at moralen var absolutt og uforanderlig.
Sannhet,
løgn, tapperhet, trofasthet, er begrep som finnes i alle samfunn, noe som ikke
er relative verdier, Sannheten er ikke relativ.
Jens
Bjørnebo sier dette i en bok: Sannheten er en duft av død (2 Kor 2.16)
I dag er alt relativt.
Det gjelder
moral og religion. Ingen ting er absolutt. Ingen har sannheten
Min sannhet
er like god som din. Alt er under utvikling- evolusjon, også moralen
Kjære deg
vi lever i år 2016.
Østens
religioner har fått innpass. Det er
relativismen som kjennetegner
disse religionene.
I moderne
hinduisme er alt like sant. Alle religioner har en bit av sannheten, og denne bit av sannheten er en felles moral, derfor finner en i store trekk de samme moral
bud i Østens religioner som i Bibelen
C.S
Lewis i boka
”Mere Christianety”
anskueliggjør
han på en enkel måte det allmenngyldige ved moralen
"Alle
har hørt folk være uenige. Av og til er det morsomt å høre på, av og til lite
hyggelig, men hvordan det nå enn virker, tror jeg vi kan lære meget ved å lytte
til det de sier. Det kan være noe sånt som
"Hvordan ville du like at andre gjorde det samme mot deg" -
"Det er min plass, jeg tok den først" - "La ham være, han gjør
deg ikke noe vondt" - "Hvorfor skal du skubbe deg foran" -
"Du lovet å gjøre det". Slikt
sier folk hver dag,
folk med
utdannelse, og folk uten,
barn, så
vel som voksne.
Det som
interesserer meg ved disse bemerkningene, er at den som kommer med dem ikke
bare sier at
han ikke
liker den andres oppførsel. Han skyter seg inn under en slags standard atferd
som han venter at den andre skal vite om. - Og nesten alltid prøver den andre å
få det til at det han har gjort i virkeligheten er i samsvar med denne
standard,
eller at
det var en spesiell unnskyldning for det han gjorde. Han later som om det i
dette tilfelle er en særlig grunn til at han skal ha plassen, eller at det har
skjedd noe som gir ham rett til ikke å holde løftet. Det ser virkelig ut som om
begge parter har en felles forestilling om en eller annen lov eller regel om
ærlig spill, anstendig atferd, moral eller hva man nå vil kalle det.
Og det er
nettopp slik, sier han.
Hvis det
ikke hadde vært slik, kunne de selvsagt sloss som dyr, men de kunne ikke trette
i den menneskelige betydning av ordet. Tretting går ut på å bevise at den annen
har urett. Og det ville ikke være noen mening i slikt hvis ikke de to hadde en
eller annen slags overenskomst om hva som er
rett og galt.
Noen hevder at tanken om en naturlov om anstendig
atferd som alle kjenner ikke er holdbar fordi det har vært høyst forskjellige
moralsyn i forskjellige sivilisasjoner
og i forskjellige tidsaldere. Men
dette er ikke riktig. Det har nok vært forskjeller i moralsyn, men disse har
aldri utgjort noe som helst i retning av total ulikhet.
Hvis noen
vil bry seg med å sammenligne morallæren til oldtidens egyptere, babylonere,
hinduer, kinesere, grekere og romere,
vil det som slår han eller henne være den store likhet det er mellom disse
innbyrdes og mellom dem og vår egen.
La oss
se litt på Bibelens Bud:
De ti bud
finner vi i 2. og 5. Mosebok.
Disse ti
budene blir i Matt. 22 sammenfattet i to bud: " Du skal elske Herren din
Gud av hele ditt hjerte og hele din sjel og av all din forstand,
og du skal elske din neste som deg
selv."
Dette siste budet har i Matt. 7
denne ordlyden:
"Alt dere vil at andre skal gjøre mot dere, skal også dere gjøre mot
dem”
(Den gylne regel)
I Romerbrevet 13 står det slik:
"For budene: Du skal ikke drive hor, Du skal ikke
slå i hjel, Du skal ikke stjele, Du skal ikke begjære, eller hvilket bud det
kan være, det sammenfattes i dette: Du skal elske din neste som deg selv. Den
som har kjærlighet, gjør ikke noe ondt mot sin neste. Derfor er kjærligheten
oppfyllelsen av loven.
Disse
budene uttrykker den Gylne regel, å
handle i kjærligheten til vår neste.
Menneskene
er i stand til å erkjenne Bibelens bud
Paulus sier
det slik i Romerbrevet 2,14-15 :
For når
hedninger, som ikke har loven, av naturen gjør det loven byr, da er disse, som
ikke har loven, seg selv en lov.
"Lovens
krav står skrevet i deres hjerter, om det vitner også deres egen samvittighet,
når deres tanker enten anklager eller forsvarer dem."
Samvittigheten
anklager – forsvarer. Vi kan ikke diskutere med samvittigheten
Samvittighet - religion
Kant kom
fram til et bevis for Guds eksistens ved å betrakte moralen.
Han sier at
Gud blir ufrakommelig når man betrakter moralen.
Kant så en
sammenheng mellom moralen og religionen.
"Religiøs
tro oppstår i den moralske bevissthet"
Skyldfølelsen,
den onde samvittighet er drivkraften i all religion.
Moderne
psykologer har forsøkt å fjerne skyldfølelsen,
og troen på
Gud. Men de vil det ikke lykkes hvis vi her står overfor en lov i
menneskenaturen
Budene – loven, kan
erkjennes. Men kan vi erkjenne Evangeliet?
Den svenske
presten Rosenius sa det slik:
Loven –
budene, kan alle erkjenne, men evangeliet er skjult for den menneskelige
fornuft.
Rom 10:3:
Da de ikke
kjente Guds rettferdighet,
men søkte å
grunnlegge sin egen rettferdighet --
Det er
evangeliet som skiller kristendommen fra andre religioner.
Men
evangeliet er altså skjult for fornuften
1Kor 2:8
Denne
visdom kjente ingen av denne verdens herrer. For hadde de kjent den, da hadde
de ikke korsfestet herlighetens Herre.
Evangeliet:
1Kor 2:9
Det som
intet øye har sett og intet øre hørt, og det som ikke oppkom i noe menneskes
hjerte, det har Gud beredt for dem som elsker ham.
Kolosserbrevet
3,4: - når Kristus, vårt liv, åpenbares.
Jeremia
23,6: - og dette er det navn som han skal kalles med: Herren, vår rettferdighet.
Bibelen
er fundamentet for den kristne tro. Derfor blir kristendommens sannhet også et
spørsmål om Bibelens sannhet?
Bevis for bibelens sannhet?
Arkeologiske
utgravinger beviser Bibelens historiske side:
Avslører skjulte
hemmeligheter fra Tempelhøyden i Jerusalem. Tempelhøyden er under kontroll av
islamske waqf, Denne islamistiske
organisasjonen skulle bygge moskeer under tempelhøyden og dumpet det i
Kedrondalen. Her
undersøker de utgravde masser fra Tempelhøyden: http://half-shekel.org/nb/
Arkeologiske funn i Davids byen i Jerusalem.
https://www.youtube.com/watch?v=J186CoWGiVQ
Utforskning av Davidsbyen i Jerusalem https://www.youtube.com/watch?v=YTdKznTA9iY
Dette
er på norsk: Man har oppdaget at funnene ved byporten i Lachish er koblet til kong Hiskias religiøse reformer som beskrives i 2.Kongebok 18:4 hvor det står: "Han
nedla offerhaugene, slo i stykker steinstøttene og hogg ned Asjera-stolpene." De
ødelagte steinstøttene ved tvillingalterene i Lachish er ødelagt av kong Hiskia for å vanære hedningenes guder. http://www.israeltoday.no/Nyeelement/tabid/322/nid/30258/Default.aspx
Jødenes historie?
Fredrik den
store av Preussen spurte
engang en av sine kristne generaler: kan du gi meg et bevis for Bibelens
sannhet.
Generalen
svarte: Det jødiske folk.
Hvis det
var sant den gang, er det enda mer sant i dag.
Bibelens
entydighet, forutviten og de oppfylt profetier.
Hva med Bibelens åndelige budskap
En ting er
den historiske siden ved
Bibelen. At
Bibelen forteller en historie som
kan
etterprøves.
Men hvordan
kan vi etterprøve om Evangeliet er sant? At kristendommen er sann?
Hva med de
kristne livet? Er det bevis for evangeliets sannhet?
Folk med
rusproblemer som blir frelst. Forbrytere som blir lovlydige borgere
Slike ting
kan mange ganger være et sterkt vitnesbyrd om evangeliets makt.
Men det
beviser ikke evangeliets sannhet - om frelse fra en evig død ved troen på Jesus
Kristus. Hva med det overnaturlige, under og tegn?
Helbredelse
ved bønn, er det et
bevis på evangeliets sannhet?
Det var
dette ordet om helbredelser Jesus gav til Døperen Johannes, da Johannes kom i
tvil. Og Jesus svarte og sa til dem: Gå og fortell Johannes det som dere har
sett og hørt: Blinde ser, lamme går, spedalske blir renset, døve hører, døde
reises opp, og evangeliet forkynnes for fattige,
Luk 7:22
Jesus
minner her Johannes om Messias profetiene i Bibelen,
om de
gjerninger Messias skulle gjøre: Jesaja 61.1
Men fører helbredelser til at
mennesker kommer til tro?
Det er
mange som har kommet til tro ved å oppleve helbredelse
Men vi ser
i Bibelen i fortellingen om de ti spedalske,
at 9 av
disse ble helbredet uten at det fikk betydning
for deres
forhold til Jesus. De kom ikke til tro på Jesus
I Luk 16: leser vi om den rike mannen i
dødsriket
Han bad om
at Lasarus måtte bli sendt fra dødsriket
for å
advare brødrene hans.
Men Abraham
sier til ham: Hører de ikke Moses og profetene, da vil de heller ikke la seg
overbevise om noen står opp fra de døde.
Moses og
Profetene?
Lukas
24:27-32 svarer på det:
Og han
begynte fra Moses og fra alle profetene og utla for dem i alle Skriftene det
som er skrevet om ham.
Og de sa til hverandre: Brant ikke vårt hjerte
i oss da han talte til oss på veien og åpnet Skriftene for oss!
Vi møter
Jesus i Moses og Profetene
- han som
er troens opphavsmann og fullender.
Heb 12:2
Vi må også
til Moses og Profetene for å se hvem Jesus er
Søren
Kirkegård sier et sted:
Hvis Jesus
kom til denne verden, levde og døde
på et kors
i Jerusalem, og vi ikke viste noe mer.
Da ville vi
ikke vite hvem han er, og hvorfor han kom.
Det er i
Moses og Profetene vi er i stand til å se hvem han er.
Jesaja
53:1-5
Hvem trodde
det budskap vi hørte? Og for hvem
ble Herrens
arm åpenbart?
Han skjøt opp
som en kvist for hans åsyn, som et rotskudd av tørr jord. Han hadde ingen
skikkelse og ingen herlighet. Vi så ham, men han hadde ikke et utseende så vi
kunne ha vår lyst i ham.
Foraktet
var han og forlatt av mennesker, en smertenes mann, vel kjent med sykdom. Han
var som en som folk skjuler sitt åsyn for, foraktet, og vi aktet ham for intet.
Sannelig,
våre sykdommer har han tatt på seg, og våre piner har han båret. Men vi aktet
ham for plaget, slått av Gud og gjort elendig.
Men
han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå
på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.
Dette var
skrevet 700 år før Jesu fødsel – eldste manuskript av Jesaja rullen i Qumaran museet i Jerusalem, skrevet i 2.
århundre før Jesu fødsel.
Det finnes
ikke noe bevis som overbeviser verden
Du må
inn i samfunnet med Jesus
Hvordan
kommer vi inn i det?
Ved tro,
sier Bibelen
Joh 6:29:
Jesus
svarte og sa til dem: Dette er Guds gjerning at dere skal tro på ham som
han har sendt.
Rom 10:17
Så kommer
da troen av forkynnelsen som en hører, og forkynnelsen som en hører, kommer ved
Kristi ord.
Tro er å få del i Guddommelig natur
2Pet 1:3f
Ettersom
hans guddommelige makt har gitt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt, ved kunnskapen om ham som har kalt oss ved
sin egen herlighet og kraft, og gjennom dette har gitt oss de største og mest dyrebare
løfter, for at dere ved dem skulle få del i guddommelig natur,
Kristendom er Kjennskap og Samfunn med Jesus Kristus
Jes 53:11:
Ved at de
kjenner ham, skal den rettferdige, min tjener, rettferdiggjøre de mange, og
deres misgjerninger skal han bære.
1Kor 1:9:
- han som kalte
dere til samfunn med sin Sønn, Jesus Kristus, -
Heb 4:12
Guds ord er levende.
Troen er
målet for livet vårt her på jord
Luk 1:45
Salig er
hun som trodde! For fullbyrdet skal det bli som er sagt henne av Herren.
2Kor 5:7:
For vi
vandrer i tro, ikke i beskuelse.
Heb 11:6
Men uten
tro er det umulig å være til behag for Gud. For den som trer fram for Gud, må
tro at han er til, og at han lønner dem som søker ham.
Hvordan kan
vi vite at kristendommen sann?
Gudsbevis i filosofien
Gudsbevis i filosofien er delt i kategoriene empirisk gudsbevis og metafysisk gudsbevis.
Metafysiske gudsbevis kan deles i undergruppene ontologiske, kartesiske og kosmologiske bevis. Ontologi betyr ”slik ting faktisk er”. Empiriske gudsbevis deles i gruppene teleologiske bevis og etiske bevis.
Anselm (1093 – 1109) er kjent for sitt ontologiske gudsbevis.
Thomas Aquinas (1225 -1274) Gud som første årsak.
Renè Descartes (1596- 1650) Begrepet fullkommenhet
Gud er årsaken til vår forestilling om Guds fullkommenhet”.
David Hume (1711-1776). Gud er kun et begrep
Hume avviste alle forsøk på å bevise Guds eksistens
Immanuel Kant (1724-1804): Kom med et moralske Guds bevis. Emanuel Kant så i moralen et bevis for Guds eksistens (Det kategoriske imperativ)
Jan Sandvik.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar